AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
857

Uträkning av LMM area, samt Spridarkompensation

Har suttit och funderat lite men jag kommer inte fram till nån teori som känns riktigt bra....

Lmm mäter upp hur mycket luft som passerar och skickar sedan en spänning för detta. Spänningen måste ju va proportionell mot det dynamiska trycket i lmm:en enligt vad jag kommer fram till. (bortsett från temp. korregering) För vid en lufthast. av x och konstant area på lmm är det ju samma massa som passerar. Ökar man då arean och har samma lufthastighet passerar ju självklart också mer fart men eftersom lmm är byggd för en viss area kompenseras inte signalen. Går man då flera steg frammåt och säger att 50% mer luft passerar vid samma spänning borde man ju kunna kompensera detta med 50% större spridare vid samma bränsletryck... Min fråga.. korrekt?? Om inte, kan man beräkna en spridarekompensation utifrån arean av lmm? (indirekt spänningen).

//Gustaf

el
306
elpe300
318i -87
325i -90
530iA -04
Om jag inte har fel för mig, består lmm av en arm som är fäst på luckans axel. Denna arm glider över fasta motstånd. Om du mäter dessa, borde du nog komma närmare en lösning. Alltså, om lucköppningsvinkeln och ökningen av resistansen följer varandra linjärt. Kanske inte det du frågar om, men va f-n....
Det är väll inte riktigt så det fungerar.. har ialla fall kommit fram till att det är så enkelt som att kompensera procentuellt för areaökningen. Antingen med bränsletryck eller större spridare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.