|
|
|
|---|---|
|
Mina bromsar tar bra, men ganska långt ner vid första trampet, om man sedan tar om en eller två gånger så tar den normalt. Pedalen sjunker ej, så huvudcylindern verkar ok. Vad säger besiktningen om det? /backe | |
|
Varför chansa?? lufta dom så är väl risken stor att det blir bättre..... det kan väl vara värt 15 min i garaget?? Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Svårt att säga utan att prova själv. Tar bromsen för långt ned blir den underkänd på pedalvägsreserven, kan man härleda felet till bromsservon anmärker man på det. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jag har luftat till förba**else, men bilen (inte en bmw) har konstigt nog inga luftnipplar på fram oken (skumt). /backe |
|
|
Vad är det för bil då? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Hur i hela världen ska man kunna lufta oken om det saknas nipplar? Finns det någon metod för det? Vore intressant att veta. Annars kan du kanske borra in egna nipplar? Brukar ju vara gott om gods att borra i när det gäller bromsok. /Anton |
|
| Det är en Peugeot 205 -87, för 400:- så kunde jag inte låta bli att köpa den. | |
|
Det låter konstigt att den inte har luftnipplar...? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Alla bromsok har luftskruvar när dom föds. En del bromsok råkar så småningom ut för misshandel. Någon kanske drar av luftskruvarna, till exempel. Det är lätt hänt, ty bromsokstillverkarna monterar klenare luftskruvar ju nyare ok det är. Du har luft i bromssystemet, sannolikt fram eftersom det inte finns några luftskruvar där. Dom gick nog av när föregående ägare gjorde något bromsjobb. Om du inte vill köpa nya ok, försök då med följande metod. Kläm till bromsslangen så att ingen olja rinner ut när du skruvar bort anslutningen vid oket. Förmodligen måste du först demontera oket och rotera det på anslutningen. Håll nu oket så att hålet kommer som högsta punkt på oket. Tryck försiktigt in kolven i oket så att bromsvätska börjar rinna ur hålet. Håll oket i samma läge och skruva på det löst på bromsslangens anslutningsnippel. Tag bort klämverktyget från bromsslangen medan du fortfarande håller oket i samma läge. När bromsvätska runnit ut några sekunder drar du fast slangen ordentligt. Montera oket. Om du varit noggrann är det ingen eller nästan ingen luft kvar. Jag har gjort så här med ett hundratal ok utan luftskruv genom åren, och det brukar gå bra. Lycka till. |
|
|
Jag har nyss plockat ner oken för renovering, och där under all smuts satt nipplarna (dock avbrutna), så det blir till att försöka få lös dom och montera nya. mvh backe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.