|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag var inne hos BMW och gjorde en förbesiktning i veckan. Då upptäcktes följande fel: Bussning hjälpstyrarm avgasvärden felaktiga HC=300 Lambda=0.96 CO 0.4 oljeläckage Jag bestämde för att göra en service på bilen för att hoppas att det skulle fixa problemet med avgas värdena. Jag köpte också en ny ventilkåpspackning samt packningen till bröstkåpan (där den läkte) När jag plockade ut 3:ans tändspole så såg jag att hålet där tändstiftet sitter var fyllt till bredden med olja!! Jag bytte packningarna,tändstift, luftfilter och olja. Tror ni att det här får ordning på avgasvärdena? Det som talar emot det är att om 3:ans cylinder har misstänt så borde den oförbrända bensin komma ut i katten =Högt HC och CO men efter som även en massa syre kommer ut så borde inte lambda varit lågt? Jag har en misstanke om att lambdasonden kan vara kass iaf. Bilen har hela tiden gått bra utan att jag märkt några problem. Vad tror ni? Lars | |
|
Vet att det är ett väldigt gammalt inlägg men jag har precis det hrä felet. fick du stil på avgasvärdena efter bytet av packning? löste det sig? |
|
|
Hej, Det var på min gamla bil 525i-92. Den hade lite problem med avgasvärderna vid varje besiktning men efter en rejäl varmkörning så gick den igenom varje år. Jag svetsade också ett litet läckage på avgassytemet (efter kat) som förbättrade värdena en del. Tror att i mitt fall så var det en kombination av många små fel. Sonden var det inget fel på iaf. Värdena ovan kommer från BMW GBG utrustning och skall nog ta med en nypa salt. Lars |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.