AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.798

Inspektion II

Am
78
Amirooo
BMW -97 328i
Ngn som vet vad dem gör på en sån service och vad det kostar.

tack påförhand....
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tips: Kolla serviceboken, där står alla servicepunkter!

Annars har du dem här:
Länk

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Och så här såg det ut på mitt kvitto ---> Länk

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Lyfter denna tråd då det snart är dags för en insp.2 för min del.

Jag kikade på servicepunkterna och jag känner mig aningen skeptisk till att en BMWmek verkligen går igenom alla dessa 33 punkter. Det känns som att det skulle ta väldigt lång tid att gå igenom allt detta.

Enligt Micke Olssons kvitto ser det ju i och för sig väldigt seriöst ut om dom kryssat i punkt för punkt men något sådant har jag aldrig sett tidigare på ett kvitto. Det känns fel om jag själv ska behöva stå där i flera timmar och behöva syna att dom verkligen går igenom dessa 33 punkter man betalar dyra pengar för. Synpunkter någon?

///Foppa
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, är du skeptisk mot att verkstaden inte kommer göra alla servicepunkterna som du faktiskt betalar för - plantera ett eller flera medvetna fel hos några av de servicepunkter som du tror är störst sannolikhet att verkstaden fuskar med!

Lätt att kontrollera...och påpeka om det fuskats.

Mvh

Da
98
Dalibor
328i e36
en heeel del grejer faktist. kostade 4800kr på min 325:a men kolla på olika firmor. här visade det sig att det var nästan hälften så billigt på bmw i malmö än i lund. räkorna i lund ville ha 8000kr medan dom i malmö tog 4800 kr. en jäkla skillnad! =)

Better Make Way!
Lämna in bilen lite småskitig så ser du direkt om det pillats på dom olika ställerna!

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Håller med Micke!

Om det inte hade varit för att bilen har fri Service så tror jag att någon liten verkstad som har mer att förlora på dålig kundvård skulle få ta hand om vår 520. Dom stora får ju kunder i alla fall men för en liten mek spelar nöjda/onöjda kunder en större roll. Ingen marknadsföring är ju så bra som den nöjda kunder gör!

Ett exempel på slarv var när vår 520 senast var inne på service. inte många dagar senare och kanske ca 100mil (motorväg med få inbromsningar) så tändes lampan för slitna bromsar och dom var nästan helt slut. Då kan man ju undra hur pass noga dom kollar bilen på service!

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
fa
255
fabi_no1
Z3 2,8 Coupe -99
jag praktiserar på en bmw verkstad, och idag gjorde jag en ispektion II. vi hann med allt ganska snabbt, men då var vi två och det var inte så mycket att åtgärda. de 33 punkterna kasnek tar ca45 minuter när vi var två, svårt att säga då jag inte tittade på klockan utan bara på de fina bilarna! ;)

MVH Fabian

*om en människa behärskar allt, är hon inte obehärskad då?*
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Har hämtat ut bilen för några dagar sedan från Insp.2 och reflekterade idag över att man bytt bromsvätska och på kvittot står det att det är 0.25 liter. Stämmer det att det är så lite? Har inte instr.boken här i närheten.

///Foppa
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Många verkstäder fuskar med bromsvätske bytet, de suger bara upp den gammla oljan ur behållaren och fyllar på med ny. Resultatet blir att det är ny olja i behållaren och gammal olja i alla ledningar / slangar, leder till att ledningarna / bromscylindrarna rostar inifrån.

Likaså slarvas det ofta med oljebyte i växellåda/slutväxeln och luftfilter byte.
Tråkigt och resulterar i att man gör arbetet själv istället när det inte verkar finnas en enda seriös verkstad kvar.

/Johan Tryggvesson

-Raka sexor låta bäst-
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det skall vara minst en liter ny bromsvätska om de bytt i hela systemet!

Men som Johan skrev, är det vanligt med just den typen av fusk...

Förutom risken för rost om man har vattenbemängd bromsvätska, har man problemen med att man kan få ånglås om bromsarna blir riktigt varma = bromsbortfall!
På vintern kan det även finnas viss risk för isproppar = bromsbortfall!

Vattnet tränger sakteliga in genom gummit i bromsslangarna ute vid oken, så det är där mest vatten finns!

Mvh

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.