AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.852

E39 Touring

jo
36
johan_frajdin
525i -91
Corvette -74
Är i bilköpartagen och letar efter en kombi. Först letade jag brett, och kunde tänka mig både A6, V70, 9-5, MB och BMW E39. Men så häromdan provkörde jag en V70 -01, den hade iof gått 16.000 mil, men den både kändes och lät rassligare än min 525 som gått 10.000 mil mer, och är 10 år äldre. Insåg snabbt att inget annat än BMW kan komma ifråga, så nu är det E39 som gäller...

Så till frågan:
Någon som har erfarenhet av "Optima Bil" i Smålandsstenar? Jag sneglar lite på ett par E39 touring han har, tex en -97 528 Steptronic 12.500 mil med mycket utr. (Import) som han skall ha 125' för. Är verkligen inte E39:orna dyrare än så, eller är det för billigt?
tämligen normalt pris kanske rent av i överkant på just en -97 ( första årsmodellen.....)

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Håller med GM, för 125KSEK ska de vara rejält utrustade, sannolikt med navi, SCHiin t ex.

/Simon
Måsen
Tror det är rätt ok, håller med föregående, men tror det blir svårt att hitta billigare hos handlare i Sverige, kanske privat...

H MK
jo
36
johan_frajdin
525i -91
Corvette -74
Nja, min fundering var snarare om det var [i]för[/i] billigt, dvs att mätarställningen egentligen skulle vara högre...
Nej som vi skrver ganska normalt
( men vill du betala "mer" kan du alltid får köpa min för 200 000:- *S*)

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Jag sålde min svensksålda 523it -97 med 9000 garanterade mil för 150kkr för några månader sen. Den bilen skulle jag aldrig släppt för 125 kkr. Hade varken skinn, navi eller annan exotisk utrustning däremot ett mycket fint skick.

12500 mil är tillsammans med 9800 mil de absolut mest skumma mätarställningarna... Se upp!
Bjoerck,

det var ett tag sedan du sålde samt att din var svensksåld och att du var mycket uthållig i dina försäljningsförsök.

/Simon
Hej på er!
Medan min leksaksbil sover sin sötaste vintersömn på sina pallbockar har nu jakten på en fin E39 Touring börjat även för mig! Jag får väl upprepa frågan överst:
Finns det verkligen ingen här med erfarenhet av "Optima Bil" i Smålandsstenar???
Han ligger ju i alla fall väldigt bra till i pris, i alla fall när man jämför på "Bytbil.com".
/ Magnus

Regn är ju inte så roligt...
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
e30cabbe.

varför är du så eager på att köpa via en handlare?

;)

"I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!"
Kävlingepågen

Eager o Eager, inser väl när jag kollar på mobile.de att det ju knappt "bär" sig att åka ner o krångla. En vettig 523-528 står ju i typ 11500-12500 nere i Tyskland. Just den här snubben verkar ju vettig när man pratar med honom på telefon, han har låga omkostnader o gör detta vid sidan om, typ...

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
vad jag menar är att varför inte köpa en privat? Det kryllar av exemplar med bra miltal, dokumentation, utrustning och skick som i mina ögon säljs (tyvärr) till reapris. Varför låta en handlare ta ut en del av dina pengar i vinst. Lägg de stålarna istället på nya fälgar, däck, webasto, drag och dyl ....

;)

"I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!"
jo
36
johan_frajdin
525i -91
Corvette -74
Gör det? Enligt mina intryck är det nästa tvärtom. Handlarna vet vad en (importerad) E39 står i just nu, men många privatpersoner lever lite i en drömvärld när de försöker sälja sin BMW som de köpt ny för hutlösa pengar för endast ett par år sedan... Visst, man kan ju ringa upp folk och säga att "det där priset kan du ju drömma om" (inget bra sätt att inleda en affär), men i vissa fall känns det ju helt lönlöst att ens börja pruta när priset ligger helt fel.
jo
36
johan_frajdin
525i -91
Corvette -74
Visst finns det många E39 touring till salu i Sverige, men man har ju mentalt ställt in sig på en bil med en viss spec., och i mitt fall har jag inte hittat den än:

-99 eller nyare
-pris max 150.000
-max 15.000 mil
-Titansilvermetallic (alt svart eller delfingrå)
-Vita blinkers
-3-ekrad multiratt
-Rails
-Svart inredning, dock ej velour/plysch stolar.
-Inte ädelträinredning (här faller ju 95% bort...)
-BMW orginalalufälgar, dock ej snikvarianten (modell "plåt")
-Klima (aut) och CD

Helst skall den dessutom ha v-däck och inte airbag på pass.sidan.

Ja, det låter ju inte helt omöjligt, men jag har inte lyckats hittat någon än. Har även letat en del på BMW.de (kollade även "live" på BMW nere i Rostock i fredags), men de bilarna ligger ju ganska högt i pris.

Johan: Att slippa airbag på pass. sidan är nog svårt, men du kan ju låta BMW deaktivera den. Angående träinridningen så har jag för mig att en "titan"inredning inte är så fasligt dyr (några tusenlappar). Annars så borde alla svensksålda med komfortpaket (vilket 99% har) passa in på din beskrivning.
Ett av de mest lysande exemplen på att det inte alltid är smartare att handla bilen privat, är en Blåmet E39 528 T som Optima Bil hade till salu för 122' fram till för en vecka sen. Den finns nu, vad jag kan förstå, till salu på Powerbörsen till det facila priset av 139'. Hallå, eller!?

jo
36
johan_frajdin
525i -91
Corvette -74
T.P: Det går väl att leva med en bil med träinredning, men titaninredningen ser ju mycket nyare och fräschare ut tycker jag. Den enda jag sett till salu med titan är en 520 -00 hos Eklunds bil i Gbg (finns på bytbil.com, kan tyvärr inte länka dit), men den är aningen för dyr (169.500), och är dessutom har den för liten motor.
Men du menar att en sådan inredning går att köpa "lös" på BMW?
Sen finns det ju den svarta pianolack. Inte lika snygg som titan, men bättre än trä.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.