AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.284

Läcker spolarvätska

ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Nu har bilen börjat läcka spolarvätska, ganska rejält också.
Det går att spola rutorna så slangarna är väl hela gissar jag.
Så jag misstänker behållaren.
Den läcker på passagerarsidan och på ett dygn har jag tappat ca 3 liter.

Någon som har råkat ur för liknande sak?
Är det lätt att byta själv, hur sitter den?
Är det lätt att se om man kollar under bilen?

/Hammar
Burken sitter bakom höger framhjul, lyft upp bilen , väck med hjulet väck med ALLA (ca 20) skruvar som håller innerskärmen, trassla up skärmen et voila där sitter den, med 1/2/3 pumpar samt ev nivå vakt samt "bälgen" från påfyllningen, så kan du nog hitta var det läcker tar ca 20 min att demonter allt så du ser den

Lycka till

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Då ska jag se till helgen om det blir väder till att meka lite till.
Verkar lite jobbigt med (ca) 20 skruvar... men det ska väl gå. ;-)

Tack!

/Hammar
ma
11
maclorèn
523I 1998
har fått sammaproblem tapar spolare vätskan ganska rejält fyller på hella tiden.Jag är tacksam om du säg till hur det gick.det är lång vänte tid hos bmw troligen själv måste meka med det.
mvh
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Jag lämnade in min bil idag till en firma i mölnlycke (nära gbg), de skulle kolla vad de måste göra för att installera stolvärme till mina nya stolar (de måste dra nya kablar och kontakter), så jag passade på att be dem kolla på det samtidigt.

Den läcker mycket då man har mycket i behållaren, men när det kommer till under hälften så verkar det inte läcka lika mycket.

Det sämmer vad Gasar-Magnus skriver om vad man ska göra för att komma åt.
(Det var precis vad de sa till mig idag också, vad de måste göra)
Troligen enkelt att göra själv om man kan lyfta bilen på ett säkert sätt.

Men jag kan berätta vad det var för fel senare idag.

/Hammar
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag råkade ut för samma problem och det var den utgående anslutningskoppling från pumpen till slangen som leder till vindrutespolaren som hade blivit för glapp. Den är gjord i plast och jag tror att det är spriten som påverkar materialet. Jag bytte itu den mot något liknande men det går nog att fixa med t.ex. epoxi.

Mvh, Steaman

ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Det var bara slangen till strålkastarspolarna som hade gått sönder så det var inte så farligt.
Ny slang så var den som ny igen.

/Hammar
ma
11
maclorèn
523I 1998
på min e39 det var den utgående anslutningskoppling från pumpen till slangen som leder till vindrutespolaren som hade blivit för glapp. fixades med nåt special type tills jag byter till nåt riktig men det var lite dom ställe o litten dehålare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.