|
|
|
|---|---|
|
Tjenare... Tänkte ta itu med all synlig rost på bilen. Det värsta finns vid höger framskärm och där vill jag gärna ha lite tips. Höger framskärm ============= Länk Länk Här undrar jag speciellt vilken typ av spackel jag bör använda efter man tagit bort all rost? Och vad man skall grundmåla med? Något annat man skall tänka på förutom att spackla, grundmåla, spraya lack och sedan klarlack? Höger bakdörr ========== Länk Bör räcka med att få det plåtrent och använda lackstift här eller? Bagagelucka ========= Länk Här förmodar jag samma sak gäller som för dörren? Alla ideer mottages med varmt hjärta... ;) Ju mindre "specialverktyg" man behöver använda destor bättre. De har nämligen inte orkat dra elutag till garaget där bilen står. DAMiEN =============== Inquam Damno Tu | |
|
p.s. Ursäkta att bilen är nytvättad ;)... Bilderna togs efter en långfärd... DAMiEN =============== Inquam Damno Tu |
|
|
Allt beror på hur seriös du vill vara med lagningen av lacken... Jag skulle iallafall kollat upp om det går att få tag i ekonomi plåt(brukar finnas ersättningsplåt som man svetsar fast) för framskärmen, går detta inte så kan man juh alltid skaffa en skärm i bättre skick från skroten och lacka, för att sedan montera som utbyte. De övriga skadorna bör gå att slipa/spackla/lacka till, men det är känsliga ställen du har dem på och det krävs lite talang för att få det hela att bli snyggt. Sedan verkar det som om det kommer innifrån, vilket gör det svårare att bara slipa ner o lacka o se glad ut sedan, troligen kommer det då tillbaka efter ett tag om du inte byter ut plåten där du har den, tänker främst på framskärmen i detta fall... Lycka till! |
|
|
jag har nästan samma problem med min e36...har YTTERST lite rost på vänster framskärm som vandrat över kanten och upp på skärmen, kanske 1-1,5 cm upp på skärmen...jag slipade ner och la på ny färg med lackstift, gjorde detta innan vinterförvaringen så att det inte skulle sprida sig mer! dock blev det inte så jättesnyggt som jag hade hoppats på :) så jag skall nog uppsöka lackerare och få det riktigt gjort...det är den enda rosten jag har på bilen... jag började nästan gråta när jag såg bilderna på din framskärm damien :( ser inte bra ut alls....jag hade nog hellre försökt fixa en ny skärm då det är rätt svårt att få väck all rost eftersom det har kommit från insidan och krypit över skärmkanten.... BMW, Bayerische Motoren Werke |
|
|
Passar denna: Länk som finns på Länk Sedan är frågan om man kan få det i sin färg... DAMiEN =============== Inquam Damno Tu |
|
Aldric |
Får du med dom snajsiga E46 M3 gälarna åxå? ;) "Det finns inget dåligt väglag, bara dåliga bilar" |
|
Tror jag knappast ;) Sedan undrar jag. Om jag tex hittar rost på insidan av någon skärm bak, hur förebygger jag då att den också "klättrar runt" och sprider sig??? DAMiEN =============== Inquam Damno Tu |
|
|
Ahhh... Trodde du skrev e46 fälgarna ;)... lol... Jo, de kromade luftintagen följer med... DAMiEN =============== Inquam Damno Tu |
|
|
Beträffande framskärmen så är som jag ser det enda alternativet om du vill ha det snyggt och seriöst att byta ut den mot en rostfri och sedan lacka den i bilens färg. En beggad rostfri skärm kostar kanske mellan 500-1000 kr och lackering mellan 1000-1500 kr, alltså mellan 1500-2500 kr totalt. Beträffande de övriga rostskadorna så går det nog att få skapliga resultat på egen hand där om man är lite händig på att slipa, spackla o lacka. Jag vet inte hur din bil ser ut i helhet, men om den är väldigt fin förutom dessa tre skador så skulle jag nog satsat på att göra som jag beskrev ovan med framskärmen och sedan lagat rosten på dörr o baklucka själv för att sedan låta lackeraren blåsa på dörren ovan list samt bakluckan med riktig billack. Tycker du det blir för dyrt med hela luckan så kan en duktig lackerare lacka endast nere i hörnet av luckan där rostskadan fanns o sedan lägga en lackskarv som knappt syns. Att lacka dörren ovanför listen kostar kanske mellan 500-1000 kr o luckan kanske 1000 kr förutsatt att det görs i samband med lackeringen av framskärmen. Mvh Jens BMW CS # 5080 |
|
| Jag säger som de andra, glöm framskärmen. Den är genomrostad. Tar du en skruvmejsel och trycker på rostbubblorna där så hittar du skruvmejseln i hjulhuset sen... Det övriga ser bara ytligt ut. Skaffa en sats slipstenar och en borrmaskin så kan du slipa ner det själv sedan. | |
ormen |
en bra grej på ytrost i "porig" plåt tycker jag är: att ta först bort så mycket så möjligt med roterande stålborste, sedan använda ROSTOMVANDLARE ex. Turtle:s -som grund! Obs! INTE Rostätare, det är en helt annan grej. Sedan FINSPACKEL + vattenslip. Har provat många olika grundfärger/zink/kallgalv osv. men Rostomvandlaren slår det mesta, och håller längst... Mitt tips.. |
|
Men hur förebygger jag på bästa sätt att, om jag nu hittar rost på insidan av en annann skärm, att det inte sprider sig på samma sätt som framskärmen? DAMiEN =============== Inquam Damno Tu |
|
| Underredsmassa är ju ett bra tips. Se bara till att det är torrt och rengjort innan. Underredsmassa lägger man väl som regel på under sommarhalvåret? | |
|
Skall man skrapa loss all rost först då? DAMiEN =============== Inquam Damno Tu |
|
| Ja du ska ta bort all rost. Det räcker inte med att skrapa bort det värsta. Ta bort ALL rost, annars dröjer det inte länge innan den kryper fram igen, tråkigt men sant. :-/ | |
|
För små skador så är punktbläster överlägset. Skrapa bort löst sittande rost o färg och gå sen på med punktblästern så blir det rent även nere i porerna. Kör man med slipstift o sånt är det svårt att komma ner i alla porer och man avverkar onödigt mycket frisk plåt. /Per |
|
| Hittade en gammal tråd när jag sökte på "rostomvandlare"... Jag har fått rost på en balk precis bakom främre hjulhuset. Tänkte ge mig på den med stålborste först och sen rostomvandlare på det. Funkar det eller ska man slipa bort all rost? Känns som vitsen med rostomvandlaren är att man inte ska behöva få bort all rost... Har ni några tips? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.