AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.553

Hugger vid körning

JO
158
JONAS BMW CS:4338
320i 2,5l Touring -89
2002 -72tii
Har en 320-touring-89..I höstas så uppkom ett fenomen.Helt plötsligt så högg den till.Varvräknaren gick ner i varv,men i samma sec. så gick den riktigt...Bilen gick sedan riktigt i många mil...sen så dök problemet upp igen...å försvan..lika kvickt.Å så har det vart tills i helgen.
Var på väg in till Bio..låg på landsväg i 90km...bilen började hugga som faan å det bara höll i sig...gick en liten bit sen hög den till 2-3ggr..gick sen en bit till..osv.Vid stopp så pendlade tomgången mellan 500-2000varv..å bilen kändes lustig att köra..nästan orkeslös.
Efter bion så startade jag bilen å den gick fortfarande dåligt med pendlande tomgång.
Efter att kört ca.3km så gick den riktigt hela vägen hem..å idag så går den klockrent....?
Har bytt fördelarlock,rotor stift..Hält i k-sprit. Inget har tydligen hjälpt..har även kollat så att den inte tar tjuvluft med startgas...

Vet inte om det är slumpen,men när den huggt så har det vart mindre än 20l i tanken...Vad jag föstott så sitter det inte någon förpump i min bil.

Har sökt å hittat några som haft samma problem..men ingen har sedan skrivit vad det vart för fel utan bara vad de haft problem med.
De flesta har trott att det är lambdan..Men det finns ju så mycket mer det kan va :-(

Bränle pumpen,bränslefilter,impulgivare,luftmängdsmätaren,..osv....!

Någon som har haft samma problem å hittat felet...?

(O=00=O)

**Allt går om man bara vill**
dj
17
djang
316 -92
Har samma fel med min 318 -89. Vet inte heller vad som är fel. En mekaniker sa attd et troligtvis kan vara nånn givare som sitter på svänghjulet. Men jag är lite inne på att det kan vara bränslefiltret.

Ca
226
Castor
320 -89
M3 -87
325i -93
Jag hade ungefär liknande symptom på min 320 och då var det bränslepumpen som var glapp i lindningen. Funkade fint ibland och ibland inte.
JO
158
320i 2,5l Touring -89
2002 -72tii
Castor!
Bytte du pumpen å sen gick den riktigt..?
Fick du samma symtom vid tomgång som jag fått..?

(O=00=O)

Kj
23
Kjell T
316i M40 1989
R 100/7 1978
På fruns 316i 1989 med Motronic var det också ibland för snart 3år sedan någon form av misständning några gånger. Efter att den varit nedplockad och blev omlackerad fick jag inte alls igång, den hade stått ganska länge. Efter lite kontroller misstänkte jag huvudreläet för Motronic systemet och köpte ett nytt som kostade ca 150 kronor på BMW . Sedan dess har det inte varit nåt bekymmer. Huvudreläet sitter gömt på mitten av torpedväggen på denna modell.
JO
158
320i 2,5l Touring -89
2002 -72tii
Var sitter bränslepumpen på en touring-89 E30..?

Som jag skrev innan..det kan vara precis vad som helst..Det är ju surt att byta allt...Man kommer ju nästan upp i samma kostnad som bilen är värd :-(

(O=00=O)

Ca
226
Castor
320 -89
M3 -87
325i -93
Nja, tomgången höjdes väl aldrig dit. Men den högg ibland under körning. Oftast gick den bra ibland högg den men det gick aldrig så lång tid mellan gångerna som på din.Min blev ganska dålig på en gång. Till slut blev det så att om man hade otur när man la av bilen och rotorn i pumpmotorn hamnade i "fel" läge så gick den inte när man vred på nyckeln.

Kanske det är glapp i några kontakter. Kolla kontakterna vid luftmängdmätaren. Kan bli konstiga fenomen om det är galet där.
Annars får du väl börja med att byta billigaste sakerna först.
Ca
226
Castor
320 -89
M3 -87
325i -93
Glömde ju att svara på frågan.
Ja, den blev helt bra efter diverse byten med pumpar hit och dit.
Fick pumpar där filtret inte passade så jag fick Volvofilter. Det var för lite motstånd i det filtret så att kuggarna i pumpen fastnade.
Har inte vart några problem sen dess och detta är två år sen ungefär.
Kj
23
Kjell T
316i M40 1989
R 100/7 1978
Ja, det finns mycket man kan byta på en bil. Därför bör man nog först försöka lokalisera felet innan man byter någon del. Skall man hålla på med försök och misstag blir det dyrt.

Kjell T
Visa användare
186
toffa182
316 -86
jag skulle nog försöka med lambdan. hade problem med morsans bil för en tid sen (högg och tugga och kändes som om nån kvävde den, hursomhelst närsomhelst) och efter att ha testat annan lmm å sånt så bytte vi lambdan och voilá.
Qu
326
Quibbles
318i E30 -90
635Csi E24 -83
jag hade fel på lamda och lmm samtidigt och lmm var det som gjorde bilen riktigt jävlig att köra. högg och hosta men gav man den riktigt mycke gas (förbi det slitna läget) så gick den som den skulle. om felet kommer igen kan du du ju testa räserköra (plattan i mattan), försvinner det då tills du släpper av igen så skulle jag gissa på lmm.
lmm slits först ut i "90km/h-läget" på landsvägskörda bilar å då blir d så. den får för lite luft.
jo
11
johanx2sson
320 Cabriolet -91
Jag hade exakt sådana symptom på en Alfa-Romeo GTV när tändspolen bränt efter att jag kört runt på kassa tändstift för länge. Iofs lite skillnad på tysk o italiensk mekanik...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.