AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
612

Spm om M535 turbo

Ol
261
Ola-gut
86` M535 Turbo
Hei! håper dere forstår hva jeg skriver!

Jeg lurer på å kjøpe en M535 E28, som har blitt turbo konvertert for lenge siden. Den har trolig rundt 300hk, og lavt turbotrykk..
Når jeg da skal trimme videre, så lurer jeg på et par ting..
Hvordan finner jeg ut om motoren har orginalt kompresjons forhold 10:1, eller om den er endret?
Hvor mye kan jeg lade, på orginal komp? (tror den er orginal)
Hvor mye tåler bunndelen i denne motoren?

Håper på svar om dette.. Gjerne info om andre lignende bygg :)
Ul
105
Ultim8
Ledsen att göra er besviken men jag har numera bara VW Golf
Om det är orginalkomp i motorn så blir det svårt att komma över 300hk utan att riskera att den knackar/spikar sönder. Det går med avancerade styrsystem och mycket kunskap.
Jag rekomenderar dig att kolla upp kompet och sänka om du ska trimma vidare.
Kompet kan du mäta genom att vrida motorn så att en kolv går till bottenläge och sen mäter du hur mycket vätska som går i. Sen vrider du motorn så kolven går i toppläget. Du måste naturligtvis avlägsna all vätska så att du kan mäta hur mycket vätska som går i.
Ex orginal ca 58.3cl i topp och ca583cl i bott.
Dividera bott med topp och du får 10 i geometriskt komp.
Med kompsänkt till ca8:1 så ska den här motorn tåla uppemot 7-800 hästar. Men den håller inte lika länge som en orginal.
sök efter 535 i forumet. det finns massor att läsa.

/Nisse

Sugmotorer suger
Ul
105
Ultim8
För att göra mätningen lite lättare kom jag just på att om du börjar med topplägets mätning så kan du vrida ner den till bott och fortsätta fylla på med lämplig vätska. Då slipper du tömma cylindern mellan mätningarna.
Som vätska kan du använda diesel.

/Nisse

Sugmotorer suger
Co
56
CoP
528im Touring -98
Går det inte med en vanlig "kompprovare" ????

De ä roligt nästan jämt...
Ul
105
Ultim8
Med en vanlig kompmätare får man reda på hur bra motorns kondition är. Hur bra kolvringarna är, ventilernas tätningförmåga spelar in mm.
Det är det geometriska kompet man vill åt och som standard är 10:1 på den här motorn.
Men med en motor som har geometriskt komp på 10:1 och är fräsch så kan du komma upp i mer kompression än 10:1 precis som du kan få mindre komp om motorn har börjat blivit risig.

/Nisse

Sugmotorer suger
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.