AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.633

batteriet slut eller?

Har bilen i garage och brukar starta den någon gång i veckan
en dag sa det bara klick från startmotorn,
hmm urladdat batteri började ladda, efter 5dar sa det iallafall
bara klick.är batteriet slut ,eller något annat fel.
Laddade ett annat batteri med samma laddare och det blev som nytt på 2 dar

Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Det är något som ligger å drar ström.. '

Samma med min.. Jag kollade med multimeter å den drog 400mah å det är jätte mycket.. sen började jag rycka säkringar.. kom fram till att det var säkring nr 20 å 22.. å dem drog ca hälften var...

-=Brings Me Women=-
men den börjar väll inte tjuvdra ström bara för att den står och väntar på våren, har inte haft några problem tidigare.
bytte du bara säkringar så va de bra eller hittade du något mer

Batteriet tar tydligen inte mot laddning kan det vara en cell som är trasig

Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Jag gjorde så att jag tog bort en säkring.. sen kan det ju vara betteriet som är kasst..
men kan ju alltid mäta batteriet... det finns syraprovare å dylikt

-=Brings Me Women=-
JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Om batteriladdaren funkar som den ska och batteriet ändå inte tar laddning så är batteriet trasigt. Kan vara så att batteriet frusit när det varit urladdat o på så vis tagit skada inuti. Använd en multimeter o mät upp batteriet samt laddaren, ladda sedan batteriet och mät igen, på så vis vet du säkert.

Mvh Jens
BMW CS # 5080
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Visst kan batteriet vara dåligt!
(stor risk för det om det inte vill ta laddning, OBS ladda mer än ett dygn!)

Det är inte ovanligt att en eller flera celler "dör" (blir kortslutna av oxidslagg mm) efter 3-5 år.

Bubblar det i alla cellerna när du laddar batteriet?
Om inte, är den cell som inte bubblar död.
Bara att byta ut batteriet i såfall!

Att bara mäta spänningen när batteriet är obelastat, räcker inte alltid.
Mät syravikten, alla cellerna skall ha "samma" syravikt.
Mät även batteriet när det är belastat.

Här är en bra broschyr om batteriladdning:
Länk

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
det är inte bra att bara starta bilen någon gång i veckan utan att köra den varm. Detta skulle jag inte rekommendera.

körde den varm varje gång, underhållsladdade mellan starterna
behövde laddaren till en annan bil så gick det 2v
det är säkert batteriet som är slut
ska man köpa orginal eller typ biltema

JN
1.064
JN
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Ett originalbatteri eller ett batteri från en känd tillverkare är säkert en aning bättre än biltema, men personligen skulle jag valt biltema batteriet då det antagligen kostar hälften av vad original gör men antagligen är nästan lika bra. Biltemas batterier har två års garanti också, så helt värdelöst kan det inte vara.

Mvh Jens
BMW CS # 5080
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag skulle definitivt satsa på ett "kvalitetsbatteri"!

Det är stor skillnad på kallstartskapaciteten, när man jämför biltemas batterier med "kvalitetsbatterier".

När det gäller bilbatterier, är det nästan alltid så att man får precis vad man betalar för...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
JN
1.064
JN
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Nu var det ju så att batteriet skulle vara till en bil som uppenbarligen inte vinterkörs. Om man är tveksam till batteriets kapacitet att klara utav kyla så kan man ju förvara det inomhus och ta med det när man ska göra ngn uppstart av bilen under vintern.

Jag har haft biltema batteri i bilar på vintern som jag dessutom kört sparsamt med och då mest kortare sträckor, batteriet har alltså belastats mkt med lite tillfälle att laddas upp. Detta har biltema batterierna klarat utan problem.

Jag säger med detta inte att Biltemas batterier är lika bra som t.ex Varta el. Tudor men att de är ett prisvärt alternativ.

Mvh Jens
BMW CS # 5080
syravikten i ett riktigt bra batteri ska ligga på 1,28...ladda batteriet ordentligt i ett par dygn, kolla efter bubblor i cellerna, som sagt det ska bubbla i alla, mät sedan igen syravikten, om batteriet tex har haft dåligt med vatten (under cellerna) så har man dödat en del av batteriets kapacitet, därav så släpper cellen inte all syra som den skulle med konsekvensen att lite av batteriets kapacitet är borta och att syravikten inte är som den ska...!

/Peter
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Hade samma problem på min..först var de larmet som laddade ur batteriet....sen nästa gång när jag starta så klicka de bara också....så jag tog bort polerna och borsta lite med stålborste...sen jävlar fanns de ström...

///M3
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.