AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
1.981

Import av bil som är 1 år och 50 mil på mätaren.

Sida 2 av 2
Acey:

Jo men har hittat ett dröm ex. d mesta utr. man kan önska sig, aukt handlare, attraktiv färg, bra pris, lågmilad, trevlig säljare osv. Har lusläst mobile,autoscout osv i några månader och hittat endast två ex som fyller mina krav. Den andra såldes igår framför näsan på mig. (el örat kanske man ska säga)
Men men, har jag tur kanske det dyker upp något annat inom en snar framtid.

Ny bild 18 Jan-
Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Soki. Jo det är alltid segt, speciellt om man har så speciella krav när det gäller färg, handlare osv. Men frågan är om det är värt att bök och stök när det faktiskt är "olagligt"? Du skulle kunna prata med säljaren, honom använda bilen tills bilen passerat 600 mil med det är ju också ganska omständigt.

Får hoppas att du hittar en "laglig" bil snart :)
Att den har gått mindre än 600mil när du köper den spelar ingen större roll, det är ingen som kollar det. Se bara till så att den har gått 600 när den besiktigas. Jag har hört att RSV inte är så kinkiga när det gäller privatpersoner och det slår på några mil (men jag garanterar inget).
Ok..vi får se hur jag gör. I värsta fall får man väl ta en provrunda på 400mil som nån tidigare föreslog.;o)

Ny bild 18 Jan-
Länk
T.P: Skulle inte våga chansa eftersom det handlar om 25% av priset.. Gissar att RSV läser lagen bokstavligen och då gäller 6 mån och 600 mil, varken mer eller mindre..

Soki: det är nog säkrast att Du får ett kvitto med mätarställning >600 mil (>6000 km) om RSV börjar bråka..
Har en kompis som importerade och fick köra 200 mil i Europa innan han "kunde" köra hem till tull och besiktning.
Vem har sagt att en import skall vara enkel...

dekewi:

Hmmm svårt d där..tänker inte göra nåt olagligt. Då får det vara.

Ny bild 18 Jan-
Länk
Var ska RSV få kvittot ifrån? Så länge som man inte åberopar ett momsredovisningsnummer så kan de aldrig veta var man köpt bilen eller hur långt den hade gått när man köpte den.
Så d kollar kvitto/fordonsbevis/mätarställning i tullen? Då e d värre för då måste man ju köra i upp milen i tyskland. nån med andra erfarenheter?

Ny bild 18 Jan-
Länk
Inget kollas i tullen.Där finns ingen personal längre som orkar gå ut.Inköpskvitto ska visas vid regbesiktningen och där skriver
seriösa bilfirmor in mätarställningen.Bilfirman kan ju skriva fel vid köpetillfället ;-).
Första gången mätarställningen registreras är vid regbesiktningen.Det svåra är att köra några 100 mil här hemma
på den korta tid som exportförsäkringen gäller.
Jag har själv försökt att försäkra min bil utan regbesiktning men
ej lyckats.Kunde bara få en endagars trafikförsäkring för att
kunna köra till bilprovningen.
criss:

Du köpte den som gått 50mil? Hur löste du problemet?

Ny bild 18 Jan-
Länk
ska det vara så svårt, hissa upp baken och släng in 5:an med tegelsten på gasen så löser de sig sa kärringen som sket i vasken ;)

"Även en 316 kan man ha skoj med vintertid"
Tar ju lite tid bara.Det blir ju 22-23 mil i timmen.
Motorn mår nog inte så bra på fullvarv i 24 timmar
utan belastning.

Det löser sig aldrig i vasken.Det fastnar alltid vattenlåset.
De kollar inga kvitton vid regbesikning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.