|
|
|
|---|---|
|
hallå någon som vet hur man kan kolla om skivorna fram e skeva eller inte? hade nämligen bilen upp hissad och med hjulen va,... då snurrade jag ena framskivan å den tog emot på samma ställe varjegång...det blev väldigt trögt där... å sen var det nästan likadant på andra sidan.. kan det va att skivorna e skeva? eller kan det vara nåt annat? /johan | |
|
Det beror lite på hur petig du är.... Om inte bromspedalen vibrerar vid inbromsning så är de nog ingen fara. |
|
| nä men det e så här att bromsen blir varm..å bilen drar som fan åt hörger..släpper man ratten i över 100km/h så sitter du i diket efeter typ 2sec... å när manbrom sar hårt så vibrera ratten... | |
| Det nåt bromskloss eller bromsoket ligger an.Kolla det först! | |
| kolven hängde sig ute innan feter att vi renoverta oket..för damask packningen inet kom rätt så den hoppade ut en bit å låste kolven.. men sen fixade jag det men det blev bara lite bätter..nåt tips på vad man kan göra? | |
| Jag tror att du har rost på kolven.Det är bäst att byta den kolven.Kolla even bromsslangen,ibland är det dem som är täta,släpper inte tillbaka trycket.Häls Micki | |
|
ja där var nog lita rost på kolven ja... slangen vet jag inet ... hur kollar man den ? Johan |
|
| Den är en gammal bil.Jag antar att den är inte bytt nån gång.Du kan inte kontrollera.Bytt den,då kan du inte ha fel.Rosten gör att gummiringen inte drar tillbaka kolven.Lycka till. | |
| Jag tackar så mycket för hjälpen... ska byta slangen å byta kolven ..det borde göra det... Mvh/Johan | |
|
Vibrerar bromspedalen när du bromsar skulle jag tro att bromsskivorna blivit olika tjocka på olika ställen runt skivan! Mät med mikrometer! Upp till 2-3 hundradels millimeter brukar inte vara några större problem men kommer du upp till 5-6 hundradels millimeters tjockleksvariation är det till och med riktigt otäckt att bromsa hårt och vid lätt bromsning vibrerar pedalen rejält mycket. Att bromsarna drar snett brukar bero på kärvande kolvar eller bromsklossar som sitter fast eller går trögt att röra i sina lägen! Sedan har jag också märkt att när bromsklossarna börjar "ta slut" så är risken större att dom drar snett! Att bromsskivorna är rostiga på delar av ytan där klossarna glider brukar konstigt nog mer sällan innebära att dom drar snett! Per L Per L |
|
|
oki..tror dtee kolven som sitter förr gången jag skulle ah ut den fick vi trycka ut den med 8 bars tryck... tryckluft då... sen andra gången fick vi annvända lika hödt tryck..så jag tror dete den som tjärvar..å bilen dara ju som fan åt det hållet också men pedalen vibrerar inte... men ratten gölr ..å iblan vibrera det inet als å dara inet så mycket sen när man bromsar så kommer de. å kan hålal sig så sen helt plötsligt e det borta tills feter ett par bromsiningar så kommer de igen..så jag ska pröva me datt byat ok och slang..tack för svaren.. Mvh/Johan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.