AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.300

Kulpeena stakarna vid överladd?

Ri
235
Ripper
E30-89/M50B25T-91
Jag har en M50B25 utan vanos som håller på att överladdas och vet juh av tidigare som gjort detta att orginal stakar hänger med upp till runda slängar 500hk

Vad är folks åsikt/erfarenhet av att kulpeena stakarna?

MVH
Ri
235
Ripper
E30-89/M50B25T-91
Kom igen nu gott folk nån måste väl ha en åsikt eller erfarenhet från detta????
Många kulpeenar, jag gör det inte. Om det är rätt eller fel kan jag inte svara på, men en kompis har mkt goda känningar inom motorlabb. Då det var "i ropet" med kulpeening som mest( läs projekt turbocontainern) så blev grabbarna nyfikna och gjorde hållfasthets test på några stakar, och dom var då något svagare än före. Hurvida det är slump eller inte låter jag vara osagt. M50 orginal är ju i stort sett H-profil och fungerar bra orörda, så varför chansa?
Je
722
Jesper_w
BMW 3,0CS -73 Blivande "sportvagn"
Hej......

Vi kulpeenar en del på jobbet........... Jag kan intyga att det är en mycket exakt vetenskap... Vi bygger lastbilsväxellådor... Så det är främst kuggar som körs.

En tekniker hjälpte polarn att räkna fram kulstorlek, avstånd hastighet samt exponeringstid till hans mustang stakar... Om de är bättre vet vi inte. Har inte rasat än iaf.

Och jag tror mycket väl att det kan bli sämre än original. de flesta som gör sådant vet nog inte riktigt vad som händer.

Ang turbocontainern så KAN det vara rätt utfört om det är herr Lundin som varit med.. Han har bra koll på det mesta... Fast kanske inte om frågar en viss Avesta bo...... (Tony)

Men man VET ju knappast utan förstörande prov.

Skulle inte peena dem.......

//Jesper
Ri
235
Ripper
E30-89/M50B25T-91
Tackar grabbar Kul med lite svar=)

Jag har nog faktist bestämt mig för att låta dem vara orörda tills jag byter dem helt istället!

MVH
inom flyget kulpenas i stort sett alla detaljer som utsatts for cykliska laster, det ar den typ av detaljer man vinner mest pa att pena, vissa detaljer blir ca 60% starkare an innan!!

Ratt utfort sa vagar jag nastan garantera att man har en hel del att vinna pa att kulpena, staken blir inte mkt stadigare mot bojning, men risken for brott bor miska en hel del da man bygger in "tryckspanningar" i ytskicktet, pa sa vis minskar man dragspanningen i ytskiktet!!

Da kommer man ju till fragan om vem som har kunskapen for att utfora dessa jobb med gott resultat, det ar som jesper skrev en hel vetenskap.....
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

-Läste om detta i hållfasthetsläran på H-skolan.
Anledningen till att man kulpeenar en yta är för att man vill förhindra "sprickor" att sprida sig. Vi snackar små sådana i det här fallet och en yta som är mindre "plan" gör att småsprickor inte kan fortplanta sig lika lätt genom materialet och bli stora.
Mycket ovetenskaplig förklaring men principen är rätt :)

Vad det gäller M50b25 motorn så pratar ju många av grabbarna här på forumet väldigt positivt om motorns hållfasthet. Kan dock inte tänka mig att hållfastheten skulle försämras genom att kulpeena ytan på stakarna, snarare tvärtom.

Mvh. B

Ri
235
Ripper
E30-89/M50B25T-91
Jag tckar hjärtlig för alla svar, först inget sen allt=)

Jag har nog bestämt mig för att låta stakarna vara orörda, tanken är juh ändå att byta dem så fort som möjligt, men blir lite klyven för jag skulle bara behöva betala 1500kr för att få alla 6 kulpennade.

MVH
Klyven=)
Je
722
Jesper_w
BMW 3,0CS -73 Blivande "sportvagn"
personligen är jag ju snål som satan... Och vill ju inte lägga pengar på något som inte behövs.

Så är målet med din motor 400hk (tex) så kan du lika gärna elda upp dem för det tillför inget att peena stakarna.

//Jesper
Ri
235
Ripper
E30-89/M50B25T-91
Målet är lite högre än så=)

Kommer inte ge mig under 550hk, därmed basta hehe men kommer att köpa ett par nya stakar med bättre spec sen, men mål 1 är juh att märka att man lyckas att starta motorn och att allt går som det ska=)

MVH
sprickbildning forhindras genom att ytan vaxer da du smider den(med kulor tex), och eftersom att det endast ar ytan som smids(och "plattas ut") sa byggs tryckspanningar in i ytskicktet..

Tank er sen att vi utsatter detaljen for dragspanningar, da kommer dragspanningen i ytskiktet att vara lagre an inne i staken pga att man redan har tryckspanningar i ytsckiktet!!

Hoppas nan fattade principen trots dalig forklaring och avsaknad av vissa bokstaver..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.