AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.434

Köp av m3 eller S40 t4

Sida 3 av 4
Haglund: Jag tycker nästan tvärtom när det gäller Aeron. Dom känns oerhört kraftfulla och när turbosparken kommer (iofs rätt tidigt) så känns det som det bär iväg mer än vad det egentligen gör. En bra sugis maskerar kraften bättre och är mer kultiverad.

Exakt. Deras gamla 2.3 litersmotor är knappast ny och därför inte heller "state of the art". Det intressanta hade varit att jämföra en modern sugis mot en modern turbomaskin med samma effekt.
Haglund: Fler reflektioner på 330?
Tycker är lite skevt o jämföra den med m52 familjen då ingen m52 jag kört haft samma bottendrag som 330n.

Jag har kört 9-5 aero och 9-3 aero både den "vanliga" o sportsedan ganska mycket som hyrbil o gillar suget när man kör om på landsväg. De ja tycker e tråkigt är detta eviga studsandet, spinnandet o dragandet i ratten(torque steer) när man stampar på i 1:an o 2:an. Samt när man tar ut bilen på en krokig landsväg o den ketchup effekt som Haglund pratar om bara ställer till det.

Och för Flåkypas skull så kommer jag inte gå in på hur de står sig prestandamässigt mot 330n. Sifforna som finns tycker jag talar sitt tydliga språk :) (o de tycker han med)

BMWCS Syd #05392
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Länk
Ha ha ha. Jag håller med dig om ditt utlåtande av 9-5 och om mycket annat, men en sak kommer vi nog aldrig att dela uppfattning om.
Konstigt nog eftersom den meningsskiljaktligheten är objektiv. :-)
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
wendtan:
Jo, det har du helt rätt i. Jag räknade bara upp relativt stora sugmotorer med, som jag tycker, bra bottendrag. Att karaktärerna är helt annorlunda på de motorerna jag räknade upp håller jag med om, men alla är råstarka sugmotorer som drar bra från i princip 1000 varv och uppåt.

Flåklypa:
Kom ihåg också att turbolagget gör att det känns som att bilen går bättre än vad den egentligen gör. När du trampar plattan i mattan på en sugis så rycker det till och sedan har du kraften där. När du trampar plattan i mattan så sugs du bakåt mer och mer en sekund eller så och det känns som att det går mycket bättre än vad sugisen känns som, trots att de går lika fort.
Det är i alla fall den uppfattninga jag har fått.
Och med ketchupeffekten menar jag just det att man trampar ner plattan och sedan väntar man. Och väntar. Och sedan kommer effekten. Jag blir mest förbannad när jag kör en sådan bil.
Aldric
Då passar väl jag på att stoppa in min kommentar här eftersom jag har kört en 9-3 AERO Sportsedan, inte bara på motorväg utan även på en förbaskat slingrig och smal ursäkt till landsväg, och jag laddade allt vad både jag och bilen orkade (antagligen var det jag som fegade ur först ..). För dom som bor här runt Borås och undrar var det vägen mellan Rångedala och Fristad ;).

Chassiet är väl inte det viktiga för denna diskussionen, men jag nämner det ändå tack vare att det var så härligt, det kändes alltid som att bilen kunde mycket mer än motorn (på kurvig väg alltså, jag talar inte om torque steer här). Dock förtog turbon lite av upplevelsen, även om jag höll höga varv fanns det en liten antydan till turbolag där, och det var verkligen för jäkla trist. Tänk er att ni gjort en perfekt kurva, ni ser slutet på den, ser den 80 meter långa rakan till nästa kurva, trampar på gasen och bilen hinner 20 meter innan den accelererar? Inte kul för busåka.

För raktframåka blir ju bilden en helt annan, ligger man på motorvägen och nöter dagarna i ända kan ju en T4 vara helträtt. Eftersom jag gillar när det svänger skulle jag hellre ta en kanske något motorsvagare bil utan turbo än en starkare med turbo, enbart för att då bestämmer jag över motorn med högerfoten på ett mer direkt sätt.

Men for the record ska jag ändå sticka ut huvudet och säga att med ett chip och lite mindre turbolag i 9-3:an vetekatten om jag inte hade hängt på närmsta SAAB-forum istället .. för en sagolik bil, det är det. Kanske lite väl mogen bara, men det går ju att lösa på olika vis :D

"Det finns inget dåligt väglag, bara dåliga bilar"
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Frågar du mig så passar nog Saab 9-3 SportSedan bäst i 2.0T-kostym med Steptronic och komfortpaket. Inte som Aero med sportpaket och manuell låda. På samma sätt som Passat inte passar som W8, utan som TDi eller 1.8T.
Aldric
Då orkar den ju knappt iväg ;). Vad den behöver är mer motor!

Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Aldric:
Aldrig. Den bilen passar Åke 73 år när han kör Greta till kören på söndagmornarna och han behöver säkerligen inga 250 hästar för att skrämma livet ur deras pudel som sitter fastspänd i baksätet under färden. ;)
Fast inte ens Saab folket som annars är rätt inbitna på märket gillar motorn i nya 9-3ss Aero. Tråkigt för Saab som tidigare hade motorerna som sin paradgren.
Bm
122
Bmw W
325i -94
Förutom BMW gillar jag Hondas motorer också. Deras motorer är helt klart i samma division som BMW.
Har provat både nya Civic Type-R samt S2000. Dom har 100 resp 120 hk/l utan överladdning. Och dom är ändå hyfsat körbara på normala varv. Framför allt Civicens i-VTEC som har 90% av vridet redan vid 3000 rpm. Imponerande tycker jag.

Sen tar Flåklypa upp en mycket bra poäng. Med i stort sett samma motor fast med lite annorlunda programvara kan man variera karaktären i en turbomotor på ett väldigt billigt sätt.

Angående Saab 9-5 Aero. Den har 350 Nm redan vid 1900 rpm. Och dom ggr jag kört den har jag inte upplevt den som precis trött på låga varv. Den känns björnstark genom i stort sett hela registret.
Aldric
Haglund: Den har chassi nog för säkert 300 kusar, men då får väl jag och Åke ställa mig i samma bilköparkö då .. *S*

Jag måste instämma med Aldric angående chassit på sportsedanen. De är milsvidder bättre än både 95 och de äldre 93/900 chassit
Dock att inte 93 Aero SS skulle ha torque steer håller jag inte med om. Kör lugnt o fint på 1:an eller 2:ans växel o stampa gasen i botten. De känns ungefär som att tygla en 7 månader gammal dobberman valp på lekhumör.

Anledningen till varför inte 9-3Aero SS gillar av saabfolket lär vara grund effekten "futtiga" 205 hkr i deras toppmodell.
De ryktas om en M3 Dödare :) enligt en god vän till mig som säljer saab. Man får väl misstänka att den modellen kommer få 250 kusar vilket ja tror kommer passa chassit bättre.

Jag var inne på att byta till en ny 93 aero ss när jag bytade bil i september men den fick bort pga dess prestanda . Den har i mina ögon inte tillräckligt med effekt/hk. Den känns lite som att chassit är överdimensionerat i förhållande till effekten och de blir lätt lite gubbkänsla över bilen.
Visst går de o trimma bilen, men att trimma en fabriksny bil med alla garantier måste anses som korkat.
Tolka mig inte fel nu, jag tycker karossen e toksnygg, utr nivån är bra på aeron och fälg utbudet är helt okej.

Sen tycker jag inte de känns så tryggt o köpa en bil som går 40 000 kr i förlust varje gång den säljs. De bådar inte så gott för framtiden om vi säger.

BMWCS Syd #05392
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Länk
Den största bristen i nya Saab 9-3 aero är utväxlingarna. De matchar inte motorkaraktären över huvud taget. Stegen mellan utväxlingarna är dessutom oproportioneliga.
Aldric
Senor wendtan: Jag menade inte att torque steer inte fanns, bara att det var inte det jag talade om i min post just där och då. Jag märkte det också, men det är väl smällar man får ta på framhjulsdrivna bilar. Denna var dessutom utrustad med SAABs "flippa knapp på ratten-växellåda", vet inte om dom hade nån momentbegränsare i den på lägre växlar kanske?

Jaja, hursomhelst .. snygga är dom, och mer motor hade inte ställt till det för resten av bilen (och kanske lite mindre ljudisolering .. ;))

Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Aldric:
Känns som att en bil inte kan vara alla saker på en gång. Finns nog bara en lösning om man vill ha en bil som både är tokrolig och komfortabel och det är nog att köpa två bilar. :)
hellonasty
*suck* Ju mer man läser blir det bara svårare och svårare att motivera sig att köpa en till BMW när man byter bil nästa gång... =(
Bm
122
Bmw W
325i -94
Hellonasty:
Min nästa bil blir nog ingen bmw. Ska köpa nytt om ekonomin tillåter och då får man för lite prestansda om man väljer bmw. (Hukar mig för alla kommentarer)
hellonasty
BMW W: Håller med dig tyvärr... Bmw ÄR underbara bilar men tyvärr...för dyra... Försöker man göra en någotsånär opartisk jämförelse så finner man tyvärr att man får mer bil för pengarna om man väljer något annat märke... Är förvisso mkt nöjd med min bil som jag tycker är helt underbar att köra men helt enkelt...för samma pengar får jag högre prestanda, mer utrustning, lägre försäkringkostnader osv om jag kör nåt annat =/
Tänk om BMW kunde sänka sina priser något...kanske överväga att överladda vissa motorer och valet vore helt självklart!
hellonasty
Fast jag måste säga att om valet stod mellan S40 T4 och M3 skulle jag ändå ta M3 utan nån större tvekan...har ju iof inte kört varken M3 lr T4 men...jag tycker bara att S40 är en hemskt tråkig bil...300 hk lr inte.
Skulle kunna tänka mig många andra modeller av andra märken...Volvo S60, Saab 9-5, Audi A4 mfl men...S40 nja...trist.
Har kört 9-3ss och jag märkte inget av torquesteer!
Inte det minsta! Är även grymmt imponerad av väghållningen.
Men motorn håller inte måttet! För mesig karaktär!
Det drar på rätt ok men det känns inte det minsta, allt går så förbannat mjukt och inprogramerat.
Sedan angående turbomotorers spoolupptid, det ÄR en vanesak.
Man lär sig planera körningen med den måttliga fördröjningen i bakhuvudet och till slut tänker man inte ens på den!
Löjligt att ens diskutera tycker jag.
Sugmotormänniskor föraktar den, andra som jag (mfl) bryr sig inte det minsta.
Och att 9-5, 9-3 mfl skulle ha så kallad ketshupeffekt håller jag verkligen inte med om!!!
Det kanske gamla 99T och 900T hade i slutet -70tal början -80.
I dagens motorer finns iof ett visst turbolag men man kan knappast säga att kraften kommer brutalt och abrupt.
Snarare mjukt och jämnt ökande.
M.V.H.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.