|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
bayerischemotor, jag menade Arash.. Läste inte hela tråden innan jag postade... Men det är som att jämföra äpplen med....? Jag menar bara att man kan få ALLA bilar att gå snabbare än en M3, men...som vi alla vet; Power is nothing without control.. Och en super snabb V40 har inte SÅ bra kontroll i höga farter när det svänger... ;) BMW W: jo, gratsi är gott, men jag skulle inte äta surströmming bara för att det är gratis...*hihi* /K |
|
| >mosse, Tycker du inte "Arash" har rätt att undra över prestandan i dessa bilar. Det e ju relevant för honom! Sen vet jag inte vad det e som gör M3 3,0 till en så speciell bil att den inte går att jämföra med en s40 t4?? Men det kanske du kan svara på mosse! | |
|
Det skiljer ju en del i ägande kostnader mellan de två bilarna också, försäkring, service mm. Så om man måste vända på slantarna så ska man nog köpa volvon istället.... /B |
|
| halka omkring med framhjulsdrivet är ju bara heltråkigt och ser heldumt ut hur många häst man än har till förfogande, vare sig det är sommar eller vinter.... se, redan där spricker det :) | |
|
Bilarna är som sagt väldigt olika till karaktären och vilken som är bäst beror på vilket sätt du tänkt använda bilen. Äger själv en T4:a och jag är jättenöjd. Får mkt bil för pengarna (hyfsat ny, hyfsad prestanda, hyfsad ekononisk och hyfsad praktisk). Jag använder bilen dagligen och är inte mkt för banåkning eller biltjuvsåkning utan tycker om att bara gasa på ibland på motorväg och vid omkörning och då funkar T4:an väldigt bra - fartupplevelsen när turbosuget kommer är stor och det gör bilen rolig på så sätt. Med en ringa penning kan du dessutom ge M3:an en match på landsvägen... Tar mig friheten att posta en film länk från annat forum nedan på en chippad T4:a (chip+filter+avgas).. Men om du är ute efter vacker motorsång, bakhjulsställ, bra väghållning orginal och kanske banåka samt större kostnader ;) bör nog istället välja M3:an.... Länk |
|
|
Enkelt kan man säga du frågar på fel forum. Klart M3'an kommer att vinna här. Du borde fråga på t.ex ett hondaforum. Fråga på Volvo forum och T4 kommer att bli klar favorit:) |
|
Andie_83 |
Vill du verkligen ha en M3 som är lite råare, köp en M3 GT. Vet inte hur dom står sig rakt fram, men på banan äter den S40 T4, även om den bilen går satan, jag vet :) 0-100 på under 6 100-0 på 2.9, det är prestanda Men visst känns en T4 snabbare när man har några polare i bilen, och det är den också. En turbomotor har ju grymt bra vrid när den laddar. Varför tror du det sitter turbo i ALLA lastbilar? Knappast för att dom ska gå snabbt 0-100 ;) För att det är ett biligt och väldigt efektivt kraftillskott. BMW kommer en dag att börja med turbo, man kan inte bygga en sugmotor hur stark som helst utan att den är SVIN dyr. Hade BMW satt en turbo i M5 e39 t. ex, så skulle den kunna vara betydligt billigare, då man inte behöver lägga en massa pengar och resurser på att utveckla råa sugmotorer. Men jag personligen tycker att det grymma med BMW är att dom gör det som jappsarna, volvo och inte ens Ferrari klarar, bygger fetstarka motorer med sug. Detta är i alla fall min teori, dela gärna med er av era. Och lycka till med ditt bilköp, hoppas du blir nöjd med vad du än köper Ha det bra MVH //Andy |
|
Andie_83: Har haft en T4, Tror mig allt den hade 100-0 på 2,8sek. De flesta bilar har 100-0 på under 3 sek. T.o.m typ Toyota Corolla! Dock är det en annan sak om bilen fortfarande efter 10st 100-0 tagningar har under 3sek. -Det är prestanda! |
|
|
Andie: Ferrari överladdar INTE. BMWCS Syd #05392 Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. Länk |
|
|
Fast den coolaste av alla Ferraris är ändå överladdad. :-) Annars tycker jag det är tre tillverkare i sugmotorkategorin som sticker ut: BMW, Honda och Ferrari. Ingen nämnd ordning. |
|
| jees.. fröken F40 | |
|
En fråga bra... Vad är det bmw har gjort som e så himmla imonerande som ferrari inte har gjort motor mässigt..? |
|
|
har nån av er vart och kollat på den gula M3 i biltrean i uppsala...... Länk? jag hade köpt den om den inte var så skumm..........den hade vart krockskadad både fram och bak.... själva försäljaren sa att mätarställningen inte stämde........den hade var omlackad... den så inte fräsh ut inuti bilen ........fan va sur man blir när man ser sin dröm bil så lilla sköt....... förra ägaren förtjänar en skott i nacken ......"SUR" |
|
|
Inte så mycket kanske, men till ett helt annat pris om inte annat. ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
|
Angående sugmotorer/överladdade motorer: Jag tror och hoppas inte att BMW kommer att överladda sina motorer. Och de blir inte så mkt dyrare att tillverka än turbomotorer. Det är om man ska börja ta ut mkt högre litereffekt( bort emot 200 hk/liter), som en sugis blir både extremt dyr och förmodligen väldigt svårkörd. Men jag lovar att en turbomaskin som levererar den litereffekten också blir svindyr! Biltillverkarna sätter priset till vad marknaden är beredd att betala och jag lovar att om det var för dyrt att tillverka M-modellerna så skulle inte bmw göra detta! Tvärtom så är det en mkt god affär för dom.... /B |
|
|
Fördelen med turbo är att man kan erbjuda flera motoralternativ "på samma motor". Annan programvara och ev. annan turbo kan medge an flora av olika alternativ. Se bara på VW 1.8T. Den finns i 150, 163, 180, 190, 210 och 225hk i originalutförande. Sådant blir billigt. |
|
|
Eftersom jag haft både en moddad T4 och M3 3.0 så kan jag bara säga att det är som att jämföra en en rostig/trubbig/avbruten morakniv med en globalkniv :) Utöver trim på T4'an så bytte jag ut framvagnsbussningar, bytte till Konidämpare och H&R fjädrar. Innan uppgraderingen var det uppenbart att chassiet inte är anpassat till effekten i bilen, efter uppgraderingen så blev väghållningen bättre men det blev ännu mer uppenbart att chassiet var som en pappkartong. Vridmomentet i turboVolvo'n gör en hel del för fartupplevelsen. Ta en frisk M3 3.0, få upp oljetempen till arbetstemp, dra upp bilen till precis under 100km/h, i med treans växel och stämpla. Kolla på hastighetsmätarnålen när den åker upp till drygt 160 km/h innan det är dags att växla till 4'an, det går fort! /Wille |
|
|
Ang. överladdning/sug. Körde en BMW 330 Ci i 50 mil i helgen och bättre kvitto på att man inte behöver överladdning för att få bra bottendrag kan man inte få. 330-motorn är ett under av bottendrag. Liksom M30. Liksom M52. M.fl. m.fl. Överladdning är meningslöst om man vet hur man bygger motorer. Hellre större cylindervolym och fler cylindrar än några få små cylindrar och överladdning. ...säger jag som har turbo-bruksbil, men det finns helt enkelt inte många bra alternativ, eftersom inte många biltillverkare verkar klara av eller tar sig tid att bygga riktiga sugmotorer utan överladdar i stället. Kanske för att massan vill ha ett turbomärke på bakluckan? |
|
| Haglund. Ang. bottendrag. Jag utgår från att du inte provat en 9-5 Aero? | |
|
Flåklypa: Nej, det har jag inte. Dock gamla Saab 9-3 Aero och visst, bottendraget är enormt, men ketchupeffekten tycker jag sätter käppar i hjulet för att bilen skall kännas pigg och alert. Som jag sagt innan så kan överladdning fungera fint på en bruksbil, men om man vill ha en rolig bruksbil så tror jag att man är fel ute. Förresten. Saab 9-5 Aero är ju ingen bränslesnål eller avancerad bil på något sätt. Hur hade en 3.5-liters sexa med modern teknik stått sig både bränslemässigt och prestandamässigt tro? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.