AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.439

Monteringsanvisning dragkrok e36

Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Är det någon som kan dela med sig en sådan? (Dom vill väl se en sådan på besiktningen då man skall besiktiga)

Och är det någon som vet vad skillnaden är på dragkrokarna som BMW,mekonomen samt Motor Nord säljer? Jag ser att Motornord säljer Bosal. Tex BMW har dyrare drag än Motornord men istället är Motornord dyrare på kabelsatsen. Så frågan är om någon vet om de säljer samma produkter på dessa 3 ställen som passar till alla.
bj
105
bjornnl
316i -93
Så vitt jag vet jag vet behöver de inte se en moteringsbeskrivning när man reggar in den med dragkrok. Har reggat om en Nissan Terrano till lättlastibil + krok och gubben som kollade bilen rörde inte ens kroken. Kan tillägga att han vid tillfället var jättestressad, men det var inte tal om att visa upp någon monteringsanvisning. Tog c:a 15 min allt som allt. ;)
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Okej. Låter ju positivt. Jag ska alltså enbart regga in dragkroken efter att jag monterat den. Men jag behöver även monteringsanvisning för att se hur man monterar den :))
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Monteringsanvisning ska nog vara med i de flesta fall, bilprovningen har nog en hel del krokuppgifter på olika fabrikat och bilmärken men inte på alla krokar.
Sedan är det väl några nya viktbestämmelser att kroken ska vara avpassad för angiven släpvagnsvikt som står angivet från biltilverkaren elle nått sånt.
Jag monterade Bosal med tillhörande Interface kopplingssats från Monoflex på min E39 och nog tog besiktningsinspektören pappren.

///MVH Hasso
Länk
dw
119
dwedin
318i Touring -00
Om du lyckas besikta bilen med eftermonterad dragkrok helt utan papper så har man TUR, normalt måste man kunna uppvisa intyg med EU godkännande om detta ej står angivet på silverbrickan som sitter invid elkontakten på draget.

Normalt när du köper ett drag nytt så medföljer samtliga papper för montering och EU godkännande papper.
Saknas EU godkännande papper eller monteringsanvisning så kan du alltid kontakta tillverkaren för att erhålla detta via fax/brev/epost, det brukar inte vara något problem.

För tex. Bosal drag så kan du kolla nedan länk där du finner intyg samt monteringsanvisningar online i deras katalog...
Länk

Lycka till med montering!
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Nu säger man på Motornord att det avtagbara draget för E36 inte passar 325 coupe. Vad är det för snack? Är det inte samma drag för alla e36?
dw
119
dwedin
318i Touring -00
kontrollera med BMW, de bör kunna svara på den frågan...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.