AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
1.534

Billig 540...?

Plumber
Hej!

Jag är på g att åka till tyskland för att införskaffa mig en Bmw 540 e39. Jag har hittat en som verkar lite "misstänkt" billig. Det är en 9/96 som har gått 18500 mil den är "unfallfrei" enligt tidigare ägare och den har ganska mycket utrustning såsom Skinn, Klima, Navi/tv, elstolar, telefon osv osv. Grejen är den att den kostar för närvarande 10850 euro vilket är ungefär 1000-2000 euro billigare än de flesta. Bilen säljs av en auktoriserad Bmw-handlare i trakten kring Stuttgart. Min kollega har ringt på bilen och säljaren verkar seriös. Han gick ett varv runt bilen och förklarade skicket, lite smårepor, stenskott några dörruppslag.
Han sa även första gången min kollega talade med honom att det fattades servicebok(illa?). Men andra gången som min kollega snackade med han hade de plötsligt hittat serviceboken som var fullstämplad(inte en lucka var tom). All service gjord på Bmw.
Finns det någon anledning av oro?? Bilen säljs ju av en stor auktoriserad BMW-handlare.
Kanske ska tillägga att bilen har varit till salu sen minst november, och då stod den på 12000-13000 euro.

Tacksam för svar.

//anders
köp en i sverige för 110-125 istället.

brukar kosta ca 10-12 000:- med resa och allt för att bilen skall stå färdig på gatan, plus att du slipper risken att köra hem bilen så långt.

Scheckheft
Hej
Långmilare är aldrig lätta att sälja. Angående serviceboken: be de faxa över så att du själv får bilda dig en uppfattning. Ring/fax verkstäderna som gjort servicen. Låt de kontrollera mätarställningen i ljusmodulen. Om bilen har stått sedan november ska de göra oljebyte. Kontroll även av klimatanläggningen. Vad heter återsförsäljaren där bilen står?

Mvh
Scheckheft
___
Länk
Hittade 540:in på bmw.de den verkar helt okej att den har Europlus garanti "även om den bara gäller halva kostnaden och man får lov att lägga ut pengarna för att sedan få igen dom från Tyskland" och genomgått Quality Programmet gör att jag skulle våga köpa bilen utan oro men självklart först kontrollera serviceboken och registreringsbeviset i beviset står också när den ställdes av, Om du inte vill riskera något på hemresan låt den gå på trailer i stället.

Scheckheft:Autohaus Briem heter handlaren
Länk

Mvh Stephan
Scheckheft
Hej
Kan bara hålla med Stephan där. Antagligen en bra bil med bra utrustningsnivå. I allmännhet gör man bra affärer hos BMW, dock lite dyrare. Europlus är ett plus i sammanhanget.

Mvh
Scheckheft
___
Länk
Plumber
Okej, jag tackar så mycket för svaren!
Det blir nog en tysklands-resa nästa vecka...

Mvh Anders
Plumber
Är det någon som har en exakt prisuppgift på "skyltarna".
Jag har hört 80, 150 och 200 euro.
Kan säljaren hjälpa mig det kanske?
Hur brukar det fungera?
Scheckheft
Hej
Du ska ha de röda exportskyltarna (se Importguiden). BMW kan hjälpa dig med detta. Priset beror lite på hur länge försäkringen ska gälla (2v eller 4v endast trafikförsäkring). Det kan räcka med att du faxar över ditt pass så kan handlaren göra iordning alla exportpapper.
Lycka till

Mvh
Scheckheft
___
Länk
Plumber
När brukar "dom där" kontoren stänga?

Vi kommer antagligen komma ner vid 12 tiden.
Är det försent?
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Plumber, dom stänger vid 14:00. Zulassungstelle heter det =)
12:00 är i senaste laget om du ska göra allt själv.
Jag kom visserligen dit vid 13:30 en gång. Men då hade jag en tysk med mig som gick före överallt =). Så allt gick på 25 minuter.

Schnelle fart, Härliche fart.
Det är olika öppettider på olika orter. Dessutom så kan de ibland ha stängt på vissa vardagar. Mycket dåligt system.
220 Euro betalade jag för skyltarna när jag var nere förra veckan, firman fixade det åt mig och det var vid 1300, klart vid 1500.

Mvh
John
Hej

Jag vill varna lite för Europlus. Har diskuterats på forumet om garantin fortfarande gäller i sverige, vet att vissa på senare tid fått reda på att BMW Sverige inte godtar den längre.

Frågade BMW i Lund igår om detta och mycket riktigt, Europlus gäller inte längre i Sverige och BMW i Sverige har upphört med försäljningen av försäkringen. Detta skulle bero på att det inte gick ihop ekonomiskt för Dial som står för kostnaderna.
Det märkliga är att den fortfarande säljs i Tyskland som Europa-täckande...

Jag tror tyvärr detta är ännu ett exempel på den girighet som genomsyrar svenska försäkringsbolag, tror inte Skandia är ett undantagsfall. De skor sig på de stackars kunderna som vackert får betala chefernas gigantiska bonusar samt lyxrenoveringar med sämre villkor och chockhöjda premier.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Antagligen gäller Europlus för en tysk turist på resa i Sverige men som svensk får man lägga ut och kräva in betalning från Tyskland efter reperation besvärligare men det går.

Att Dial inte ville fortsätta bör vara ett samspel med BMW Sverige som säkert blev förfrågade att öka betalningarna men inte tyckte att garantin var viktig trots att ett bättre försäljningsargument med Europlus är svårt att hitta köpte 540:in mycket tack vare att den hade garanti vilket var välbehövligt sparade 18000kr tack vare den.

Mvh Stephan
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Så vitt jag vet så gäller Europlus fortfarande, dock med ändringen att man själv får ligga ute med pengarna för reparationen tills Mondial betalar tillbaka det.

Mailadressen till Mondial som har hand om europlus försäkringen har ni här : europlus@mondial.de

Min 528i Touring
Länk
Visa användare
252
Krille_hlm
M636csi -83
3,6 S/M -72
3,0S -74
M3 -01
Gula skyltar kostar ca 25€ (eller är det 28?) på zulassungstalle.
Försäkringen kostar 50€
Sen är det bara till att åka.. :)

Puttar hellre min beemer än puttrar runt i annat..
Gula skyltar gäller ej utanför tyskland du har ingen försäkring dåser polisen dom i Danmark då blir det stopp.
och om polisen ser dom i Danmark.
Plumber
Bilen är redan köpt och står undanställd väntan på översyn av BMW-verkstad för spärrning av nycklar och en diagnos-koll.
Min bror var/är jättenöjd med bilen

Tack för alla svar.
Plumber
Bilen är redan köpt och står undanställd väntan på översyn av BMW-verkstad för spärrning av nycklar och en diagnos-koll.
Min bror var/är jättenöjd med bilen

Tack för alla svar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.