|
|
|
|---|---|
|
Hej, Hur många mil går en hyfsat skött M30? Är en 635 -88 med 23000 mil på mätaren att glömma, hur länge till lever den innan man måste börja byta allt skit? MVH, E38B12 | |
|
rätt skött går den nog ganska mycket längre än så /Steffee |
|
|
Min passerar alldeles strax 29k... *BAWORAK* |
|
|
Hej! Mycket hållbar motor generellt sett,om den fått service... Vid "ditt miltal" så kan ändå kamaxeln börjat ge upp,läge att kolla den iaf. Viktiga servicepunkter på den motorn är bl.a. ventiljustering vid ca 2000mils intervall(enl mig),oljebyten+filterbyten regelbundet och helst så ofta som möjligt...Jag byter nu med ca500mils intervaller(vid vartannat oljebyte skiftas oljefiltret)... Min M535:a har gått snart 36000mil(bytt kam vid ca 22500mil). Mvh Janne. |
|
|
Sen har vi ju värdeproblemet, köper man en 635 med 14 000 mil för 75 000 kr kan man köra den tills den gått 19 000 mil och sedan sälja den för samma pris igen. Något som inte går att göra med en bil med 23 000 mil på mätaren, den kommer bara sjunka i värde. Har jag fel? MVH, E38B12 |
|
Paap Reeder |
Hej! Min M30 har gått dryga 40´. Kam och topp är bytt några gånger men block och kolvar är i orört skick. 13,5 - 14 i komp (kall) samt ett leakdown som är under 2 % (kall). MVH /// Paap R |
|
Beror ju på vad säljaren vill ha på ditt tilltänkta objekt...? 23000mil för en M30 bestyckad 635:a är ingen katastrof alls enligt mitt sätt och se..Är den bara rostfri och fin i övrigt, och kan inhandlas för ett "humant överpris" ;),så är det bara att slå till.. Svårt att tro att en 635:a som hålles fräsch dyker som en säl i pris...Möjligen när vi är tvungna att återgå till självhushållning med kor hästar och hela köret , soppan slut,elbilen här osv :) En "bruksskicks 635:a" med lite begynnande rost och så hamnar väl kring 25'...så lägre än så är inte speciellt vanligt att en 635:a säljs för(nästan oavsett skick).Vi pratar även om tidiga-70 tals 635 här. Värderas är hur som helst inte vad jag kopplar ihop med en 635:a av 88.års modell trots 23000mil bakom sig (om den är i fint skick naturligtvis). Ovanlig... Mvh Janne. |
|
|
64.000 mil hittills 3.0S)! Det känsligaste på denna motortyp är kamaxel, vipparmar och vipparmsaxlar. Räkna med att du får byta var 30-40000 mil! Redan vid 20.000 mil kan man börja se repor och porer på kamnockarna. Dock brukar dom gå långt även efter detta. Min har säkert gått 15.000 mil med porer i kamnockarna. Dom är rätt stora nu men jag räknar med att kammen håller åtminstone 5-10.000 mil till. Den har alltid gått med BILTEMA-olja och BILTEMA-oljefilter. PS! Det senare måste nästa vara som ett slag under bältet på en del personer som tycker till om denna fråga på andra ställen i detta forum! DS! Per L |
|
|
Tack för all feedback, nu har jag tagit ännu ett steg på min långa väg till 635-ägande :-) MVH, E38B12 |
|
|
Min 528:a har gått snart 31k utan att varken kam eller topp är bytta. Börjar iochförsig att låta lite illa i toppen nu. ///Jesper |
|
|
Hej ..du behöver inte oroa dig för mycket .. min 635 hållde 33000 mil tills den gav upp , ..en vipp arm gick av och bröt troligtvis med en ventil .veckan innan jag skulle ställa av den inför vintern.. trist .. men hade en ny motor på gång och var väll inte för snäll det sista trots ett alarmerande diesel knack från kam som varning =) ... om du bestämmer dig för att renovera topp eftersom det är en den svaga sidan på m 30 så behöver det inte bli så dyrt, om du kan skruva lite själv . |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.