AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.904

Laddning av batteri till e39

Sida 1 av 2
We
192
Wengen
528iA-98
Jag skall ladda mitt orginalbatteri till min 528 iA-98. Batteriet är på 90Ah och ser ut att vara av typen underhållsfritt batteri.
Det jag undrar är om det bara är att koppla in laddaren och ladda, eller om man först måste skruva upp några luftnings pluggar innan man börjar att ladda?

Någon som vet vad ett nytt orginalbatteri på 90Ah kostar på BMW.
Alternativt vad ett annat märkes batteri kan kosta ex Tudor.

Tacksam för svar.

/Wengen
Måsen
Köpte ett Exide 95 A, underhållsfritt i förra veckan. Tror det kostade 1180:- plus moms. (har inte fått fakturan ännu)
Visa användare
253
nysa81
130i M-Sport 9/2009
Jag har monterat en batteriladdare under huven, (minns inte vad den hette). Eftersom jag har bensinvärmare och bara kör kortare sträckor så är detta idealiskt, bara att koppla in den nån gång i veckan då man står på jobbet!

Bob Marley and the Wailers
Praise Je Jah!!
Wilmas pappa
Wengen: Du använder väl pluspolen (samt jord)i motorrummet ist för att kladda med själva batteriet...

Tack för engagemanget!
We
192
Wengen
528iA-98
Wiliams pappa: Nej jag tänkte inte på det, har kopplat in battladdaren direkt på + & - i bagaget. Menar du att det är fel att göra på detta vis?

/Wengen
We
192
Wengen
528iA-98
Wilmas pappa skall det vara och inget annat. Ursäkta mig.

/Wengen
We
192
Wengen
528iA-98
Var ut för att kolla hur laddningen gick, då såg jag som ett litet fönster på batteriets ovansida. Brevid fönstret så fanns en förklaring på Tyska(som jag inte är så bra på) med en grön och en svart samt en gul markering. Vad betyder dessa färger?
Vad jag kunde se nu så tror jag att det var en svart markering i fönstret.

/Wengen
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Här är en mycket informativ skrift om batteriladdning (och nästan allt annat man behöver veta om bilbatterier)!
Länk

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ska vara grönt när det är fulladdat eller OK. Svart laddas, gult urladdat
Det kan ta 12 timmar efter att laddarens visare har gått ned på noll innan batteriindikatorn visar grönt, så ladda på även om laddaren visar 0
Har du öppningsbara pluggar under plastdekalen öppna gärna dom och kolla nivån, bara att skära upp dekalen runt pluggen.
Underhållsfritt jojo:))
BMWs batterier är förmodligen EXIDE/TUDOR eftersom Magic eye inte har förekommit på andra märken vad jag sett.

///MVH Hasso
Länk
Man behöver aldrig lossa locken på batterier vid laddning, då skulle man alltid behöva köra med dessa av. I ditt fall är det dessutom precis som herrn ovan beskriver ett underhållsfritt batteri...
Laddning går utmärkt att göra framme i motorrummet på den speciella hjälpstartsanslutningen, men det går givetvis även direkt på batteriet.

FP
Visa användare
641
Håkan02
BMW 523i Touring 1999
BMW 320i Touring M 2005
BMW 2002 1975
BMW 2002 tii 1973
BMW 2002 1973
BMWCS #652
Jo man ska ta bort locken om den inte finns luftningskanal för att leda bort knallgas som bildas vid laddning.

Ett helt underhållsfritt batteri är helslutet och måste laddas med en pulsladdare för att motverka bildandet av knallgas.

Håkan
Fel. Alla batterier har luftning, annars skulle de sprängas. I de som har löstagbara lock sitter luftningen i locken, annars oftast en slanganslutning, men även en enkel öppning i höljet förekommer
Även s.k. underhållsfria har ventil som kan släppa ut ev. övertryck, de heter igentligen ventilreglerade VRLA-batterier. De behöver ingen speciell laddare, annat än kanske när vissa tillverkare av sådana vill marknadsföra sina produkter.
Alla batterityper måste däremot laddas med rätt spänning/ström osv, vilket kan skilja mellan olika typer.
Anledningen till att man tar av locken är bara att man kan titta ner och se om/när gasningen börjar, att den är lika i alla celler osv. Hoppas alla kör med locken väl påskruvade i sina bilar.

FP
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kan ju ha sina fördelar att fylla på vatten också till angiven nivå om cellpaketen tittar fram eller ska man inte gör det heller:))

///MVH Hasso
Länk
Måsen
Helst innan cellerna tittar fram, sen är det för sent ;-)

H MK
Bi
92
Bianchi
525iT-92, 525i-88, 540iAT-98
Någon på BMW sa till mig att lossa minuskabeln till batteriet innan laddning. Är detta rätt eller fel? Hur länge skall ett batteri ladddas? Finns det någon risk att man förstör batteriet om man laddar det förlänge?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Me den vanlig laddare typ 9 amp så ska du inte köra längre än 48 timmar är inte batteriet fullt då så är det förmodligen felaktigt.
Kan man inte fylla på vätska i batteriet så bör man använda
den modernare typer av laddare som sköter laddningen på ett mera sostifikerat sätt, så man eliminerar den risken att "koka" ur vattnet.
Du behöver inte koppla loss batteriet, men koppla på laddaren i motorrummet på startuttaget+ och jord- på innerskärmens jordpunkt. Det är inte fel att lossa - kabeln med onödigt arbete.

///MVH Hasso
Länk
Du behöver inte lossa kablarna på batteriet för laddnig. En spänningsreglerad laddare (som alla bör vara) kan lämnas ansluten i princip hur länge som helst eftersom laddströmmen går ner till nästan noll när batteriet är fulladdat. En förutsättning är att laddaren har en slutspänning som är korrekt (13,8V), dvs undvik billiga "garageladdare" som ofta har en slutspänning runt 14V, beroende på nätspänningen osv. Även för låg slutspänning ger dåligt resultat vid inkoppling under längre tid pga sulfatering, och batteriet blir aldrig fulladdat.

FP
Sandro
Hur är biltemas laddare runt 500kr?
Ingen aning. låter billigt iofs. Vad säger specen (om det finns)?

FP
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Folke,
Du skriver 13,8V och 9A.

Om man har en 11A laddare som leverar 14,4V och underhåll på 13,7V, kan det då skada batteriet eller kan jag käna mig lugn?
Nja, jag skriver inte 9A. Kort förklaring: Du kan känna dig lugn.
Längre förklaring, vana läsare känner igen sig:
Maxströmmen som laddaren kan ge spelar en viss roll för hur snabbt den första fasen av laddningen går, upp till runt 80-85% av full laddning. Resterande upp till 100%, inkl top-off, utjämningsladdning, kompensation för lite värmeförluster och självurladdning osv sker med väldigt låg ström, under 1A för normalstora batterier. För denna delen spelar det således ingen roll om laddaren, generatorn osv är på 1, 10 eller 100A, det går inte fortare för det. På alla friska blybatterier sjunker laddströmmen under laddningen samtidigt som spänningen stabiliserar sig på på 14,4 eller 13,8V, beroende på typ, det spelar ingen roll hur stor laddaren är, förutom under den allra första tiden av laddning av ett urladdat batteri, det går inte in större ström för det.
13,8V är korrekt slutspänning för sena delen av laddningen och den spänning som laddaren kan ha om den skall lämnas inkopplad under en längre tid. Många laddare eller spänningsregulatorer ger runt 14,4V i början av laddfasen, åter igen för att första delen skall gå lite fortare eftersom strömmen då kan hållas hög under en längre tid, men det ställer också krav på nedreglering till 13,8V, vilket som sagt är vanligt i många moderna laddare, men INTE i enkla "garageladdare". Dessa kan inte lämnas inkopplade under längre tid. Många bilar har laddspänning runt 14V som en kompromiss av ovanstående, man kan ju inte gärna köra dygnsvis osv utan lite paus osv så det funkar bra i praktiken. En del laddare har inte två spänningssteg utan bara runt 14-15V och slår sedan ifrån helt efter en viss tid (när strömmen sjunkit till viss nivå) och skickar på ny laddning igen när batterispänningen sjunkit till en viss nivå runt 12,8V t.ex och förloppet upprepas, många varianter och kombinationer av ovanstående finns, var och en har sina förespråkare. För och nackdelar beror även på om batteriet laddas i parallelldrift, dvs om någon belastning, större eller mindre, ligger på samtidigt som man laddar eller om batteriet är helt frikopplat från sin last. I bilen med generatorn är det alltid parallelldrift och därför ligger laddningen på ständigt, även om inte detta är det absolut bästa för batteriet.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.