AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.648

Elfel i larmsystem? Alla rutor nere och upplåst...

Bo
80
Booba
525i -01 E39 M-sport
523i -97 E39
E39, 525 -01 stog i morse kl 9 med alla rutor nere och samtliga fyra dörrar upplåsta!
Så där trevligt när det är -9,5 grader ute.
Jag är 100 på att jag inte lämnade den så i går kväll...
Känns oroväckande, någon som har något tips om vad det kan vara för fel ?

// Johan
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
känner till en familj som köpte en vw sharan och dom skulle utomlands så dom ställde bilen på arlanda. en eller två veckor senare när dom kom tilbaka och skulle hämta bilen så stog alla fönster öppna...det hade snöat in i bilen och plus att det började smällta och frys på igen och kom mera snö!
vw fick hämta bilen och dom fick ny

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Nått yttre störningskälla som går på samma frekvenser och det är rätt så mycket.
Huslarm, garageportsöppnare, radiostyrda kranar. bilar och en herrans massa mera saker. så sånt här kan hända.
Eller har du sovit på nycklen :)) ??

///MVH Hasso
Länk
Bo
80
Booba
525i -01 E39 M-sport
523i -97 E39
Mmm... härligt.
Nu känner man sig trygg....
Skall sluta sova på nyckeln...:)
Vet vilken knapp man rullar upp rutorna på nyckeln med, men inte vilken knapp man rullar ned dem på...
Bäst att hålla nyckeln ur sängen med andra ord...:)

// Booba
knappen som du öppnar med - håll den nere så skall du se att rutorna går ned- sedan takluckan om denna finns?
Kodsystemet i signalen är komplicerat, att någon annan skulle lyckats sända rätt kod är ganska uteslutet. Störningar förekommer, då mest som utebliven funktion pga annat skräp på samma frekvensband. Antingen har du lyckats sända lång signal med öppnaknappen eller så har systemet i bilen fått hjärnsläpp. Kanske man borde be BMW läsa av felminnet och se om nånting har lagrats där?

FP
Be
223
Benny 540
540i touring 6vxl
på V.A.Gs bilar var det låset i förardören som var fel på.
Bo
80
Booba
525i -01 E39 M-sport
523i -97 E39
För info, snackade jag med Wölkes bil i göteborg dag där jag för övrigt alltid lämnar på service, kanonställe...

Där menar man på att vissa yttre faktorer faktiskt kan pårverka bla, högspänningsledningar han han varit med om att de har orsakat dessa problem.
Lösningen har då varit att ta bort kodningen i nyckeln som avser komfortöppning av bilen.

Dock verkar det som att någon enhet inte stämmer i min bil, vilket skall felavläsas. Detta då bilen inte självlåser vilket den tydligen skall göra, man lär sig alltid något nytt...

Känner mig fortfarande inte trygg men det är en bit på vägen...

// Johan
OK, men om yttre störningar skulle kunna generera rätt radiofrekvens (runt 433,9 Mhz), rätt digital kod med FSK osv så skulle borttagning av komfortöppningen ändå innebära att bilen skulle kunna låsas upp. Jag tvivlar starkt på att högspänning med 16 2/3 eller 50Hz skulle kunna göra detta, men däremot kan yttre störkällor göra att räckvidden på fjärrstyrningen blir kortare än normalt, vilket är rätt vanligt.
Ned självlåsning menas återaktivering (låsning) om man råkar låsa upp men inte öppnar någon dörr inom en viss tid eller?
Detta har iaf inte min -00 men jag tror att VAG har på sina bilar liksom t.ex Cargards larm. Vore intressant om detta finns på BMW:s fjärrstyrda c-lås.

FP
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Du har nog rätt Folke att det inte skulle kunna störa bort mera än själva funktionen av fjärrmanövreringen, man man ska väl aldrig säga aldrig konstíga saker händer ju ibland . få väl kolla med han Labero :))

///MVH Hasso
Länk
Bo
80
Booba
525i -01 E39 M-sport
523i -97 E39
Jupp, låser du upp bilen av misstag men inte rör dörren på en viss tid så skall den självlåsa enligt den info jag fick i dag...
Det går att programera om nyckeln till att inte ha denna funktion dock, när jag testade självlåste sig inte min -01:a, antingen fel eller omprogramering...

Det verkar iofs livsfarligt om man säg lägger nyckeln i bilen och står och snackar med e polare utanför...;)

När det gäller högspänning så är jag mer på din linje också...
Bilen som han snackade om idag stog på Ka4 i gbg.
Det innebära att vi snackar militärt område med en massa kommunikation av alla de olika slag så frågan är om det verkligen var högspänningslinorna eller något annat.

Gällande felminnet så återstår det att se vad det säger...
Men kan det verkligen ha registrerat detta fel...?

// Johan

Bo
80
Booba
525i -01 E39 M-sport
523i -97 E39
Men har inte Labero en svart 7: serie med alpina fälgar? :)

// Johan
An
1
Andy 525
525iA Touring,-02
Jag har samma fel på min 525 -02:a
Har hänt 2 ggr i min carport (ingen närhet till högspänning mm)
Booba, har du löst detta, isf hur?

Bo
80
Booba
525i -01 E39 M-sport
523i -97 E39
Nope ingen lösning på det....
Det har inte hänt igen dock.
Det som jag fick som förslag från BMW när jag snackade med dom var att man kunde göra var att ev koda bort komfortöppningen av rutorna för att vara säker på att det inte händer igen... Men eftersom det inte hänt igen så har jag inte gjort det...

// Booba
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Är det inte så enkelt att ni haft nyckeln i fickan och öppningsknappen blivit intryckt? Det har hänt mig några gånger på min Audi A6...

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Samma här, de gånger nåt hänt så har det varit självförvållat. Lätt hänt, och det är därför återaktiveringen kom till från början.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.