|
|
|
|---|---|
|
Var ute och luftade 528:an i snöslasket idag. Fick då konstaterat det jag sedan ett tag har misstänkt, nämligen att bilen bara driver på höger bak. När jag stampade gasen i botten så spann högerhjulet loss oavsätt om jag stod still eller rullade, med vänsterhjulet hände inget (ja det spann i alla fall inte loss...) Min fråga är nu om någon annan känner igen detta fenomen och hur man i så fall får rätt på det hela. Finns det något enkelt botemedel, eller är det bara att plocka fram stora plånboken... :( Kan tilläggas att bilen stått still mestadels dom senaste två åren på grund av att den är under renovering. | |
|
Det kan være så enkelt som at bremsen henger på venstre bakhjul!! Jeg har nettopp reparert min E34,der skjedde akkurat det samme...bremsecalipperen var rustet fast!! |
|
|
Du kan ju alltid svetsa diff-klumpen så driver den på båda. |
|
|
Jag håller med ///Molly! En differential (utan diffbroms) överför alltid och automatiskt samma kraft till båda bakhjulen. Sånär som på små skillnader beroende på den interna friktionen i diffen och startfriktionen. Du kan ju själv enkelt kolla om ///Molly har rätt genom att hissa upp bilen bak och snurra hjulen ett och ett med handkraft. Växellådan i friläget! Båda hjulen skall gå lätt att snurra runt. I princip kan man säga att kan du inte snurra hjulen med en hand så ligger bromsarna på för mycket. Riktigt bra är det inte förrän du kan snurra med ett finger. Bak kan det gå litet trögare då du har två bromssystem på bakhjulen (vanliga fotbromsen samt handbromsen). Per L |
|
|
HEJ! Du har ingen diff i din bil om det inte e eftermonterat.eller om bilen e beställd me det.så du kan lungt köra vidare mvh.benny |
|
Aldric |
Diff lär han väl ha vare sig bilen är beställd med diffbroms/spärr eller inte ... eller menar du att funktionen som låter föraren svänga utan att mosa sönder drivlina (åxå känd som "differential") är extrautrustning på alla bilar? "Det finns inget dåligt väglag, bara dåliga bilar" |
|
Differential har ju alla bilar. Diffbroms är ju en annan sak, som för över (tar bort) kraft från ett spnnande hjul till ett annat. Så man kan säga så här: Står du på halt underlag och bara ett hjul spinner/driver har du ingen diffbroms just för att det inte finns ngt som kan få hjulet at spinna mindre . Spinner/driver båda hjulen har du diffbroms. *BAWORAK* |
|
|
Ok, jag får ut och se hur det står till med bromsen vänster bak. SvanteE Jag förstår vad du menar men om nu underlaget är det samma under båda däcken så borde väl båda däcken spinna loss i normal fall, även om bilen ej har diffbroms? |
|
|
Tinne: Det är inte alls säkert att båda hjulen börjar spinna bara för att det är samma underlag under hjulen. Även om jag inte vet exakt tror jag att det till och med är ovanligt att dom gör det! Skälet kan tex vara som jag skriver här ovan att man måste övervinna startfriktionen (eller kanske det heter vilofriktionen eller något annat). Det går alltså åt mer kraft att få hjulet att börja snurra än att hålla det nurrande! Med andra ord om ett av hjulen av något skäl börjar slira så skall det ganska mycket till innan det andra hjulet börjar slira också (förutsatt att friktionen är någorlunda lika under båda hjulen) Per L |
|
|
Tinne> Jo du har rätt i att det borde vara så. Men utan diffbroms så sticker all kraft iväg till det däcket som spinner loss. Och även om det är samma underlag så är det ganska säkert att ett av hjulen spinner tdigare, kanske lite mer vikt råkar vara där på vänsterisdan, du sitter ju där, och då spinner det högra. *BAWORAK* |
|
|
Jag har ingen diffbroms och jag kan meddela att det nästan i alla fall är ett av hjulen som spinner, även om de har samma underlag. Det är nog inte svårare än att du inte har någon diffbroms! //Thorssa |
|
|
oj! diffbroms skulle det stå. mvh.benny |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.