AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
917

bränsleförbrukning m5 e34

hej.. jag tankade fullt med bensin för en veck. sedan o har åkt ca. 40 mil på 90l.. jag vet att dom drar lite soppa men det här är ju rena rånet... jag har kollat om det läcker o det gör det inte.. vad kan jag göra, vad är boven någonstans, någon som har haft liknande problem.. men den drar ingen olja i stället vilket är bra.. tacksam för svar.. /// tomas.s
lamba?
men om lamba. är trasig går inte bilen dåligt då.. om man gör ett avgas test måste det synas eller..

jag har funderingar om det kan vara en spridare eller något åt det hållet..
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Hehe.. Det där känner jag ingen .. 90L och 40 mil.. det är precis så det är med min.. jag kommer inte så långt på soppan..

Så jag är högst intresserad av att veta om det går att göra nått åt det..

Hur långt kommer ni andra M5 e34 ägare på en fulltank?????

Mvh

-=Brings Me Women=-
Gemini__
Ja, vid lite inspirerad körning så har jag det här "problemet" åxå. Visste inte att det fanns en lösning på detta, förutom att köra lite mer bränslebesparande =)

Men kommer man bara 40 mil vid långkörning, då ere en annan femma.

Mvh:
Thomas

Länk
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Hmmm .. Visste inte att det gick att köra bränslebesparande med en M5:a! ;)

Vad sägs då om att den drog ca 25L på 10 mils körning med farthållaren i för det mesta..?????? Då enligt mätaren.. det kan ju vara den som är boven..

Mvh

-=Brings Me Women=-
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Under i storleksordningen 1000 mil kollade jag min min M5 -95 och då drog den mellan 1,05-1,1 l/mil (tankade litrar/körda mil). Det var mest körningar på 5 mil och längre och sällan över 100 kph!
Mellan 0,9- 0,95 drog den en gång på 30 mil men då körde jag medvetet mycket försiktigt och var i princip aldrig över 90-95 kph.

Färddatorns lit/mil-angivelser kan man troligen inte lita på! Min visade mellan 0,5 och 1 dl/mil för låg bränsleförbrukning! Dock är det lätt att justera den! Efter justering visade min färddator 0,1% fel i snitt. Alltså i princip "en droppe" fel per liter!

Per L
m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
AUDI A6 Avant 2.4 Quattro
faktiskt förbrukning ovch förbrukning enligt OBC'n kan vara
2 olika saker, min egen OBC (M5touring 95B) har en felvisning på 16% (den visar 16% mindre än vad en faktiska förbrukningen är) - det kan naturligtvis vara tvärtom på andra -
det går att justera, själv har jag inte bryt mig hittills ;) -
-
kolla den stora gummislangen för luftintaget, är det sprickor
i den vilket är ganska vanligt så drar den fel luft vilket - kan - var
en orsak till förhöjt bränsletörst, det är inte bra för motorn heller
den går du för fet hela tiden, sprickorna sitter i -balgen- och kan vara svårt att se de kan även sitter på undersidan, lycka till
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Menar du slangen efter luftmassamätaren in till insug????

Jag tycker min sörplar i sig fruktasvärt mycket soppa.. helt otroligt alltså.. Jag kör ju också ganska mycket kortsträckor med en del acc.. men den borde ändå inte dra så mycket..

-=Brings Me Women=-
jag ska kolla bäljen o göra ett avgas test.. så får vi se vad som är felet.. drar den så mycket soppa är den till salu till sommaren tyvärr.. tomas.s
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Man får ju också tänka på när man kollar bränsleförbrukningen (förutom att man får väga blyfoten då och då också! Den kan ju ha blivit tyngre!)

Tex drog min helt vanliga 3.0S -72 (då med förgasare) i stadskörning tor jobbet (2,5 mil enkel resa och aldrig över 80) mellan 1,5 och 2 liter milen när det var 20-25 minusgrader.
1,3-1,5 lit/mil var inte alls ovanligt vid minusgrader!

När jag nu (nu med insprutning som faktiskt drar litet mer än med förgasare) åker tor jobbet (5,5 mil enkel resa) har den dragit som mest 1,15 vid "sträng" Gbg-kyla. då använder jag motorvärmare både hemma och på jobbet.

Per L
Instämmer med Per L. Direkt då det började bli bara ett par + grader så märkte jag att min började dra närmare 2l per mil. Sen på sommaren så drar min ganska exakt 1,5l/mil (bara korta vändor i stan). Kör man landsväg med min i ca 110-120 så drar den just litern/milen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.