AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
3.856

Vad har ni för baslådor i era bilar?

Sida 3 av 3
Säkert så. Det jag funderar på är alla hejdundrade siffrpr, magnetvikter, exotiska kon och magnetmaterial, sex och åttakantig tråd i talspolen mm. Man glömmer lätt bort jobbet som högtalaren skall göra, att återge verkligheten i form av inspelat ljus.
Det fanns en gång i tiden ett element från Philips som hette AD9710. Detta var mycket oansenligt, plåtchassi, högst moderat magnetmassa och vanlig pappkon med "rätt" fjädringsmjukhet osv. Dessutom udda i sin storlek, 8,5", passade inte i standardhål osv.
Detta element spelade skjortan av det mesta på sin tid, även mycket namnkunninga "bells and whistles"-element. Stig Carlson, salig i sin himmel, använde dessa bland annat i sina inte helt okända Carlsonlådor i början.
Det jag menar är att dessa super turbo högtalare xxxx12 osv kan säkert spränga en lägenhet, men hur musikaliska är de? Nästa steg efter dessa måste bli att koppla en vev och vevstake till en elmotor och rocka konen direkt med denna. Försök har gjorts, så skratta inte..))

FP
Ljud, inte ljus.

FP
sf
14
sfh
318i -86
(320i-81)
det som er positivt med feks xxx12, er at den er laget av `off the shelf parts`som betyr det ikke er noe patent på hverken chassi/membran/oppheng/spider..
det er jo derfor de er laget slik... for å gjengi musikk slik som det er ment.. meget musikalsk.
Robsarve
Phoenix Gold´s Cyclone bas som du refererar till med servomotordrift lät faktiskt inte illa, den var bara jättedyr och krävde en gigantisk låda. :-)
OK, jag kände inte till att Phoenix Gold har dylik. Du menar inte nån push-pull historia då, utan roterande motor?
Jag inbillar mig nog att det kan presteras mycket ljud men kanske inte så musikaliskt. Men jag har inte lyssnat själv, av nån anledning så tänker jag på diverse sirener och mistlurar när jag tänker på motordrivna ljudalstrare.
sfh: Jag har inget specifikt imot de element som du beskriver, är bara generellt och allmänt misstänksam mot för mycket "bells and whistles" på saker i allmänhet och billjudsprylar i synnerhet, och allra mest på högtalare. Marknadsförarna har för länge sedan sprängt gränserna för att kunna överträffa sig själv och konkurrenterna varje gång man trycker nya kataloger och datablad. Tänk när man inte längre väljer att hyfsa effektsiffrorna varje gång för att kunna sälja lite mera, vem vågar vara först med att ange "verkliga" siffror och komma ner på jorden igen?
Kom att tänka på en liten detalj i samband med uppbyggnaden som nämns på xxx-elementen: Undrar om de har den kopparring på magnetens inre polsko som är så viktig för att få bättre linearitet på konens rörelser och minska distorsionen? Yepp, 9710 hade denna, Philips var pionjär med detta och där låg lite av hemligheten med framgången med detta element. Detta var alltså på 60-talet, elemenet stammar från ännu tidigare kusiner och förekom även i 800-ohms utförande, direktkopplade på rören utan utgångstrafo. Ljuvliga tider....

FP
Robsarve
Cyklone var en ganska udda sak, ett 45 cm långt 12" rör med en servomotor i ena änden. på servomotorns axel satt ett par vingar som skapade tryckvågorna...

Kortslutningsringar är naturligtvis vettigt, men med de slaglängder vi pratar här är det nog viktigare hur complians & BL varierar över den linjära slaglängden.
Aha, det var en udda konstruktion. För bilbruk enbart eller? På tal om udda, minns den spelande lågan? Liiite riskabel att ha i skuffen kanske...)).
För att runda av kopparingarna, gammal Philipsgrej som sagt, vilket inte hindrar att de har relanserats som flera gånger av en del tillverkare som varande något nytt. Rätt typiskt för branchen tyvärr. Man får vara på sin vakt...))

FP
sf
14
sfh
318i -86
(320i-81)
Länk

som du ser så er BL kurven meget flat sammenlignet med motorer uten xbl2-motor.
Dette gjør både at den får ekstrem slaglengde med mindre spole, og forvrenging er sterkt redusert.
Bevegelig masse, på spolen, er redusert.

Bl forandrer seg meget... på en `vanlig`sub er den parabol-formet, på en xxx er den meget flat.
ser vel ikke så mye ut på papiret, men den har omtrent full magnetkraft på hele den lineare xmax en vei= 34mm

xxx har ikke en kobber-ring for å forbedre konens linearitet / rørelse...
En xxx har en patent som flater ut BL kurven og øker slaglengden å minsker forvrenging..

Phoenix G. cyclone er/var ekstremt bra på gjengivelse av de dypeste toner, men hadde/har trolig dårlig holdbarhet pga `membran` må fungere som en glidende pakning i røret, som vi alle et blir en pakning utslitt :)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.