|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Manray: Njae, inte än då jag inte satt in grejerna än... Hur dumt det än låter. Sitter med feber och tänkte inte på det då jag haft den i alla mina tidigare bilar. Slutsteget är ett 4kanaligt BOSS som leverar okej med effekt, ska köpa mig ett RF steg senare. Jag kommer att ta bort skisacken och sätta baslådan mot där och täta runt basen och på så sätt spela rätt in i kupen. GTi 12:an är såpass stark att den kan basa sig igenom det mesta så jag blir garanterat nöjd då jag i mina tidigare bilar aldrig kört den mer än en 4:de del av vad den klarar och trots det så blir det olidligt högt i kupen. Jag har kvar dom bakre högtalarna som utfyllnad för dom som åker bak men kör dom på låg volym och nästan utan disskant. Fram så ska jag byta till ett infinity kappa 5.25 kitsystem. Enheten kommer jag att behålla då jag tycker det ser fult ut med eftermarknads enhet. Tror inte det kommer bli något större problem att bygga i E39:an... Schnelle fart, Härliche fart. |
|
|
Ok, lycka till med bygget! Förresten, när det gäller de bakre högtalarna, är det inte bättre om du tar bort basen istället för diskanten? Blir lite finare ljudbild skulle jag tro?! /Manray/ |
|
|
Njae, bas hör du inte var den kommer ifrån det gör man med disskant. Så disskant är nåt iaf jag inte vill ha bakifrån då jag tycker det stör min ljudbild. Men det är en smaksak... Vissa vill ju ha allt ljud bakifrån och tvärt om... Schnelle fart, Härliche fart. |
|
|
Fast om du kommer spela högre kommer väl högtalarna förstöra ljudet med tanke på att deras basåtervinning är rent sagt kass?! Dessutom de som sitter bak skulle nog uppskatta lite diskant och inte bara bas i ryggen och precis bakom öronen?! ;) /Manray/ |
|
|
mjo, men bakhögtalarna går ju inte särskilt lågt i frekvens så man kan säga att dom får spela övre undre mellanregistret =) Schnelle fart, Härliche fart. |
|
|
Men å andra sidan, dom som hamnat bak får skylla sig själva =) Har du byggt nåt i din bil? vad och hur? Schnelle fart, Härliche fart. |
|
|
Tyärr inget, än. Men jag funderar på din bas eller en Infinity Perfect 12:a... /Manray/ |
|
Robsarve |
Angående GTi12 har du mindre än 300 W RMS så är det svårt att spela in den, men i en 70 liters basreflex med dubbla den effekten låter de riktigt gott... Angående basar bar i motfas, inte ett okänt problem, går att avhjälpa med en 100 uF kondensator på vardera högtalaren för att filtrera ur basen ur den. Då kan man ju spela högre oxå. |
|
har ikke fått den inni ennå, men to stk R.E. xxx12 i 50L lukket. med ca 1.5kw til hver. to fine hull i seterygg, baksete rygg er vekk ;) |
|
|
3kW ok, tror du det? Robsarve: Fundering: 100uF på högtalarna sänker nivån på låga frekv, men högtalarna spelar ju fortfarande i motfas till övriga eller hur? Eller menar du att kondingarna vrider fasen 180° också? Isf är det frekvensberoende. FP |
|
|
folke: ja tror det. 2stk class D=1.8kw-rms @1ohm, gain justerad til 1500wrms. 2stk xxx12"=1.6kw-rms, 3.4cm xmax en vei ;) 3stk exide maxima 900 batteri. 1stk xxx12"=28kg :) |
|
Robsarve |
Folke, Kondingarna är ju ett 6 dB filter, om vi antar att impedansen ligger någonstans mellan 4 och 6 ohm så hamnar delningsfrekvensen vid 400-300 Hz. Det betyder att när du kommer ner i subområdet (under 100 Hz) har du tappat så mycket energi till elementen i hatthyllan att de bara följer med trycket från baslådan. Du tappar naturligtvis mellanbas genom att göra detta, men den vill man ändå ha fram för att minska lokaliseringen av subben. |
|
OK, säg att totalverkningsgraden är 60-70% eftersom det är klass D-slutsteg, då behöver du mata in runt 4kW eller nåt sånt för att få ut 3kW i högtalarna, eller runt 330A. Betvivlar starkt att det går att hantera detta praktiskt och drygt 100A från batterierna får spänningen att snabbt sjunka på dessa med nya problem osv. Det skulle ju teoretiskt gå att hänga på två extra generatorer på runt 170A osv och hålla motorn på hyfsat varv när man spelar, men i praktiken...knappast. Betvivlar inte för ett ögonblick att det spelar högt och bra men om man gör en djupanalys på t.ex högtalarens talspole så upptäcker förmodligen man att den inte kan hantera 1,6kW (c:a 30A vid 2 ohm) diametern på koppartråden behöver t.ex vara drygt 3mm osv. Bättre att inte fixera sig på effektsiffror osv, mera på låda, montering osv, 12" element med slaglängd på 3,4cm är ytterst kräsna på rätt lådor osv för att prestera bra. Robsarve: Jag tänker mest på det register som trots allt kommer från högtalaren, om de är kopplade i motfas så kommer ju detta att märkas rätt högt upp i mellanregister osv, mot tex framhögtalarna. Filtreringen neråt är helt OK. FP |
|
|
www.respl.com virkningsgrad ca.75%, ren rms effekt til sub blir ca 4~800w pr.stk for sq. generator på ca 280A, 14.5V, 3stk maxima 900, 50mm2 kabel. lukket box på 25L + displacement..pr.sub. 2veis komp.sett 25mm tweeter, 6" med 12mm xmax,en vei. er jo designet for ren sq...ikke spl.... |
|
|
OK, häftigt. Hur menar du att den är designad (sq, inte spl)? FP |
|
|
folke: mener med designet for sq, for sub har ekstremt flat BL-kurve , som medfører ekstremt lav forvrenging, (ca 2~3% v/rms+) å meget lang linear slag lengde= 3.4cm linear en vei. Er oppgitt til 1600wrms, men termisk/mekanisk holdbarhet er blitt testet med opp mot flere kw-effekt. sub har og en egenskap for ekstrem spl, men er designet for sq. Det samme egenskap har 6" i komposett, ekstremt flat BL-kurve å lang linear slaglengde,12mm en vei. så generelt er bilstereo designet/bygget for sq, med litt spl. |
|
|
Well, frågan är, kan den spela musik? FP |
|
| Ingen för tillfället. Hade en låda med fyra st. Boss 8". Lådan har både varit bandpass och basreflex och när kompisen hade dem så satt de även i en sluten låda. Ganska Ok ljud men inte riktigt nöjd. Funderar på att meka in två st. Cerwin 10" (har Cervin framsystem) lite senare men det är inte så högt prioriterat. Kör med 5 1/4" koaxial i hatthyllan nu och så får det vara ett tag framöver. Låter rätt skapligt... | |
|
om det er meg du spørr, folke: om den spele musik..? tja..vil si det ja.. det er det den er laget for, ekstrem detaljert lydgjengivelse. De personer som har testet den sier det er av det beste det har hørt. i blindtest mot en JL Audio 12w7 så hører de ikke forskjell på xxx12 å jl 12w7. jl 12w7 koster ca 11~12000,- i skandinavia.. er bare å se på diverse forum i usa så får man se hva de mener om xxx12 ;) er noe av det råeste som er laget. må sees å høres/føles. |
|
| btw, klik på bilden i avatar til venster ;) en xxx12 bakifrån .... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.