AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
515

Bortagning av klister?

Pa
33
Pani
320i -88
Hur får man lättast bort klister biten bakom emblemen bak utan att skada lacken??

Du tar fram flickvännens hårtork värmer ett tag, tar fram fiskelina eller tandtråd och "sågar" försiktigt bort emblemet.
De mesta av klistermassan går att dra bort. Resterna tar du med t-röd och efter det polerar/vaxar du ytan.

BMWCS Syd #05392
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Länk
Pa
33
Pani
320i -88
Tackar!!

Visa användare
300
318ST
525i -88 (bruksbil)
Bättre att låta bilen stå ute ett tag, så klistret blir kallt. Lägg en handuk eller svamp under emblemen och ta en fin mejsel och bryt i kanten på emblemet. Sen eventuella klisterrester blöter du upp med t-röd och tar bort, sen lite lackrengöring och sist vax.
Att bryta med en mejsel är dömt o misslyckas. De är som upplagt för att man skall köra mejseln rakt igenom handuken o repa lacken.

BMWCS Syd #05392
Länk
Visa användare
300
318ST
525i -88 (bruksbil)
Blir nog mer repor genom att dra en fiskelina bakom emblemet, sen bryter du mejseln utåt och inte mot lacken. Tar man alldeles i kanten på emblemet får man så stora brytkrafter och samtidigt då klistret är kallt så smäller det nästan lös. Gör så på xboxemblemen (lite annat än en bil) men lägger den i frysen ett tag och knackar till på insidan av den och då ramlar allt klister och emblemet bort. Har gjort likadant på 10-15 emblem och inte lyckats repa någon lack än.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Skulle hellre satsa på "sågmetoden"!

Har själv använt den några gånger (dock med tandtråd) och har inte heller hört om en enda som har lyckats repa lacken genom den metoden.

Om man slinter med skruvmejseln kan det lätt bli lite stel och tråkig stämning.... ;o)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Co
85
CostasA
330ci -02
fiskelina å varmtvatten fixar det
å inte blev det några lackskado
318ST: Du har dina erfarenheter och majoriteten på forumet inkl jag har en annan. Jag har aldrig hört talas om någon som lyckats repa bagagen med "såg" metoden. Du drar med tråden utåt och vidrör inte ens lacken.

Jag har gjort de på alla mina bilar utan problem.

Jag pratade med en rekondare i höstas (ditec) som rekomenderade just denna metoden värmepistol/hårfön och fiskelina/tandtråd.

Håll med om att de är lättare o klanta sig när de är en skruvmejsel några mm från lacken än en fiskelina som inte ens vidrör lacken.

BMWCS Syd #05392
Länk
Visa användare
300
318ST
525i -88 (bruksbil)
Jo, det är klart att om man inte bryter mejseln bakåt så är det lätt att slinta in i lacken.. Men klistret släpper så lätt när det är riktigt kallt (ett par minus) så det blir nästan inte en gnutta kvar på bilen..

Tycker ju dock att det borde vara svårt att dra linan utåt då emblemkanterna är så ojämna..

Men som sagt alla har rätt till sin metod :)

Nog sagt om det, tror Pani får bort emblemet iaf och det är ju huvudsaken.
xboxemblem......... lack....... ????????

Nisse
Visa användare
300
318ST
525i -88 (bruksbil)
vad jag ville ha sagt med det är att det är exakt samma dubbelhäftande tejp bakom dom och tejpen släpper mycket enklare om den är frusen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.