AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
886

få in basljudet i cupèn?

hedde
Är det nån som vet nåt bra trix för att få in basljudet i cupèn på min e34? En dyr eller två billigare basar! slutet eller basreflex?
En dyr med bra steg är mitt tips. Har du skisack? Isf är det inga större problem att fån in basen i kupen! Vilken typ av låda är jag dick inte helt säker på.

/Manray/
Nu vet jag inte riktigt hur e34 är uppbyggd men i e36 coupe så var knepet att ta bort de bakre högtalarna u hatthyllan så man fick in luft i coupen de hållet. Jag använde en sluten låda med 12" element riktad mot bagagen.

BMWCS Syd #05392
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Länk
hedde
det är nån stereonisse som har haft två tior i hyllan förr! kanske man kan ta upp rören där??
De borde vara ett lämpligt sätt o porta in i coupen, ja.

BMWCS Syd #05392
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Länk
M3
60
M3_andreas
330Ci -00
Detta har diskuterats innan. Använd sökfunktionen så får du svar på din fråga.
Personligen skulle jag bygga bandpass
Finns egentligen inget alternativ till att spela direkt in i kupén via t.ex hålet där skisacken suttit (lådan tätt mot syggstödet, både element och port i hålet osv). Hål i hyllan, bakvända lådor osv ger visserligen buller och bas men även en massa resonanser och spel för omgivningen vid kiosken. Fundera: Hur gör man hemma, ingen stänger väl in högtalaren i garderoben och spelar genom ett hål eller?

FP
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Som sagts ovan så finns det normalt sett bara två bra alternativ i sedaner: låda med element + port mot skidluckeöppningen samt bandpass med alla portar utmynnande i hatthyllan. I bägge fallen bör man försöka få så tätt som möjligt mellan låda/ryggstöd respektive mellan port och hatthylla.
Har du skidlucka, eller möjlighet att ta upp motsvarande hål (vet ej hur E34 är i detta avseende) skulle jag satsa på slutet eller basreflex som spelar genom skidluckan. Går ej detta är bandpass med port genom hatthyllan värt att satsa på.
Att ha öppet mellan skuffen och kupén för med sig flera nackdelar. Förutom de som folke nämnt kan tilläggas att vägljud gärna smiter in via sådana öppningar och det är ju inte så kul att lyssna på.
Lite förvånande med att ha haft två 10-tummare i hatthyllan. Det låter stort, så hatthyllan måste rimligtvis vara rejält modifierad. Sitter det inget där nu kan det kanske gå att bygga en låda under de öppningar som jag förmodar finns i hatthyllan. Ett alternativ är att montera open air basar i hålen, men det brukar inte bli riktigt lika bra som en låda.
I alla händelser bör man komma i håg att högtalarelementets kvalitet påverkar det ljudande resultatet, men än viktigare är att det monteras rätt i en låda som passar elementet, samt att element plus låda ges förutsättingar att fungera bra i bilen.
Det är inte svårt att få en 3000 kronorsbas att låta betydligt sämre än en för 1000 kronor. Se till att handlaren kan ge en lådritning tillsammans med basen du köper, men för att få det riktigt bra får du nog först höra dig för vilka volymer ditt tilltänkta element kräver. Därefter mäter du i skuffen på ett ungefär hur du skulle kunna placera lådan. När du gjort detta köper du elementet samt får en ritning.

hedde
Tack för alla svar!! tyckteoxå det verkade skumt med två tior i hatthyllan!! nu ska jag ut å bygga!!
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Ett tillägg när det gäller bandpasslådor. Det är viktigt att ha ett framsystem som kan gå tillräckligt lågt i frekvens, helst ner mot 80 Hz med bra nivå. Strunta därvid i alla uppgifter från tillverkaren, där det kan stå att 4-tummare spelar ner till 50 Hz och liknande. Hur lågt framsystemet spelar beror till väldigt stor del på hur det är placerat och vilken luftvolym som finns bakom högtalarelementet, samt att det är ordentligt tätt kring elementet.
Klarar inte framsystemet att spela tillräckligt lågt i frekvens kommer en bandpasslåda inte att hantera hela det register som framsystemet inte kan ta hand om. Risken finns då att bandpasslådan blir lågt avstämd, vilket ger en svacka i basen runt 60 - 80 Hz. Det låter då släpigt och dovt och allmänt illa. Den andra risken är att bandpasslådan måste stämmas av för högt, vilket ger en avsaknad av djupbasen.
Nu skall det i och för sig sägas att framsystemet är den viktigaste faktorn för billjud i vilket fall, så det finns ingen anledning att fuska där om man kör med andra lösningar på basen, men brister i midbas fram ofta blir väldigt tydliga i kombination med bandpasslådor.
Aldric
folke: det gör man kanske, om man vill reta grannarna .. ;)

"Det finns inget dåligt väglag, bara dåliga bilar"
hedde
Har köpt ett dls framsytem med 6,5 mid basar! lyssnade på det i en annan bil och tyckte det spelade som fan! går det bra att byta ut diskanterna somm sitter i a-stolparna (dom vid backspeglarna) mot nåra värre eller är det bättre med något annat ställe? jag tror att det sitter ett audiopaket eller vad det heter och har sett att det då ska sitta en förstärke eller något i skuffen men har ej hittat den! vart e de bäst(lättast) att dra kablarna till stegen någonstans?
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Jag har bandpasslåda med porten genom skidluckan och tycker det funkar bra. Kan fortfarande fälla upp armstödet vid behov.

Har du HiFi-paketet sitter förstärkaren bakom inredningen på vänster bakskärm. Var skall du ha stegen? Har du batteriet under baksätet?
hedde
ok tackar!
tänkte ha stegen i skuffen någonstans men batteriet sitter under huven på högersidan!brukar det inte sitta under baksätet?
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Jag har batterierna i mina e34 under baksätet. Underlättar kabeldragning till ett steg i bagageutrymmet avsevärt. Lågnivå dras normalt bäst i e34 på vänster sida, under mittkonsollen eller i taket.
hedde
tackar!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.