AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
774

2x 10" +1x 12"?

Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Kan man bygga en låda med 2st 10" 500w, samt 1st 12" 800w, tänkte bygga slutna kammarer för 10", och portad för 12" aren...

Det jag undrar är att hur blir ljudbilden, blir det kasst eller kan man få någorlunda bra att ha dessa tillsammans??

Ifall det spelar någon roll så spelar 10":arna ganska bra på låga frekvenser! (mtx thunder 6000), tolvan är en 800w Cerwin Vega, Vega 124 bas!

Mvh Simon
Mr
168
Mr schnitzher
83 e30 323 schnitser s3t(godkjent ombydd)
skal du ha 2x10 ville jeg byttet ut 12" med 15"

pa
109
patand
520i Touring -02
316g Compact -98
F650GS -00
Jag är ingen hejjare på billjud (bara byggt en låda i mitt liv och det var efter ritning från MDS). Men på mig låter det som om man iaf bör ha separata delningfilter/stärkare på något sätt så 12:an och 10:orna spelar lika högt vid samma ljudvolym. Det kan ju skilja ganska mycket i hur lättdrivna högtalarna är. Eller har jag helt fel i detta?!
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Är nog inge smart och sätta olika element i samma låda... och låta dom spela ihop utan att skärma av med väggar inne i lådan..

---
Min E30: Länk
pa
109
patand
520i Touring -02
316g Compact -98
F650GS -00
deejaywasp: slutna kammare för 10" och portat för 12" tolkar jag som en kammare per högtalare dvs avskärmat med väggar...
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Visst kan man väl bygga så, men det låter som en hel del jobb.
När det gäller ljudbilden så bör normalt basen inte påverka denna alls, om basens delningsfrekvens placeras lämpligt.
Det beror i och för sig på hur du tänkt placera basarna. Skall de två 10-tummarna sitta fram och spela i stereo (om jag inte minns fel gjorde Mikael Sillén så på en BMW 528i E39 för några år sedan, tror han vann SM och EM-guld i billjud med den bilen), då måste du rimligtvis ha EQ för att kompensera för den lilla luftvolymen bakom 10-tummarna. I vilket fall är en sådan lösning ganska avancerad och kräver en hel del skicklighet och arbete för att få till bra.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Skall du bygga en och samma låda med dessa tre element och placera i bakluckan bör du först bestämma dig för vad du vill åstadkomma. Det är svårare att få två olika sorters element, med olika verkningsgrad och olika tonkurva, att spela bra tillsammans, jämfört med att ha identiska element.
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Jo jag vet att det blir svårt det här med själva ljudet, men jag vet inte nu alls hur jag ska göra!

Givetvis blir det separata "rum" för varje element, 12" i mitten och 10" på kanterna.. men e34 har inte så mycket utrymme som man kan bygga på i sidled och höjd, utan jag måste bygga ut i djupled!

Jag har dubbla slutsteg, ett två kanals till min 800w 12", samt ett fyrkanals som driver 2st 500w 10", samt framsystem!

10"orna spelar bakåt och 12"an framåt!

Att byta 12"an mot en 15"are ska jag inte göra, då jag råkar ha en hyffsat kraftig 12"a, ljudbilden behöver inte vara perfekt, då detta inte ska vara nå proffsljud bil osv, bara för mig själv.. iofs kanske man borde byta 10"arna mot 2st 12"are men men..!

Försöker lista ut liter antalet till "rummet" med 12"aren, men jag får inte ut vad det ska vara, i en .pdf fil som jag har till basen står det Vbox = 2.00ft(kubik), och total 2.22ft(kubik).. det ska väl vara i fot, men det blir inte rätt! eller så räknar jag med fel mått.. Jag vill dessutom ha bagageutrymme över så jag kan hämta bensin till skotern! ;)

Mvh Simon

320_David
jag har 2st 12" riktade mot ryggstötet, dem sitter i en sluten låda, jag har inte direkt det finaste hifi ljudet men med bra med tryck i steg å element så kommer man ganska långt. har du tagit bort plåt biten som sitter för skidlucka? du kan också göra ett/flera hål i hatthylan för att leda in basen i bilen den vägen. det brukar man göra på en del proffs byggen om man vill ha det diskret(bara plåten under hatthyllan asså). det sist nämda bör spec göras om du ska ha några basar riktade bakåt. glöm inte att lämna lite luft mellan hatthyllan å lådan annars blir det inget ljud :(

Mvh David
Robsarve
en kubikfot är 28,317 liter.

Att ha två olika basar i närheten av varandra i ett så litet utrymme som en bil orsakar nästan alltid interferrens mellan elementen. Antagligen får du en renare bas med bara tiorna eller tolvan.
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
320_David: Jepp plåten är borta, och jag har dessutom ett hål i hatthyllan gjort av förra ägaren! Och luft måste jag ha mellan hatthyllan och lådan, då lådan blir ca 86-87cm bred, jag får inte in den annars tror jag! :)

Robsarve: Tack för det! =) Då ska lådans inner volym vara ca 56liter!

Jo du har nog rätt, för jag har hört att det kan bli dåligt om man blandar, därför jag gjorde ett inlägg här på forumet!

Mvh Simon
Ul
105
Ultim8
Ledsen att göra er besviken men jag har numera bara VW Golf
Har byggt många lådor till mina bilar och dessutom provat kombinationer med olika stora element.
bland annat dessa
2*10 +15
4*8 + 12
2*8 + 2*10
Det jag kommit fram till är att det renaste och med mest tryck får man från en uppsättnig basar av samma storlek och typ.
Det blir alltid motsättningar när man försöker blanda element i ex en baslåda, att ha 2st mindre basar i framdörrarna som spelar stereo och inte den djupaste basen går bra att kombinera med de flesta typer av baslåda.

/Nisse

Sugmotorer suger
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.