AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
6.332

M3 E30 vs Nissan 200sx S13

Sida 3 av 4
Man får gilla båda :)
Men jag ville veta varför man skulle välja en M3 före 200sx.
Om jag har 120000:- och ska köpa en bil, vad köper jag?

En bit historia och garanterat pengarna tillbaka om jag kan hålla bilen i bra skick eller en s.k 'plastraket' som ger bra prestanda per spenderad krona, men inte så mycket mer.

MVH Johan
Är man mer rättvis om man jämför 325 E30 mot 200sx S13?
Hästarna är väll 170 på båda. Vikten lär ju vara ganska snarlik.

MVH Johan
El
339
Elfrippo
M3 coupé -96
Prestandamässigt bör väl 200SX knappast ha så mycket att sätta emot en E30 M3? Jag har själv kört familjens Mercedes E280 -00 mot en 200SX 1.8T S13 och förutom att mercan tog två billängder i start så var de helt jämna upp till cirka 150km/h. Då var det två personer i mercan, mot en i Nissanen.

Nu kan han ju haft en ovanligt slö 200SX, men oavsett borde väl M3:an vara en snabbare bil?
tiden tar ju ut sin rätt mot gamla bilar, titta på 15år gamla 0-100siffror stämmer ju inte alltid...
320-325
jodå OM DOM SKÖTS bra ......min går mkt exemplariskt fastän det är en 90´´ den går mkt bättre än orginal
320-325
jag tror en nissan spöar en 325a´´ 170hk eller går jämnt med en sån...

min tror jag drar ifrån en orginal ´200sx 169hk min gör 0-100på 7,3 typ men min är ju inte en äkta´´ 325a´´
kan säga såhär att 200sx orginal går jämnt eller spöar en 325 [E36] då orginal 200sx gör 0-100 mellan 7,2-7,5sek.. och 402m på 15,3sek... en E36 gör 0-100 på ca 7,5 och 402m på ca 15,6...

sen är det självklart den mänskliga faktorn som kommer in.... det mesta handlar väl om att få en bra start och kunna växla snabbt...
320-325
hmm det stämmer nog...

jag såg att det var en som hade kört på 15.1 402 m med en 325M 170hk .... det är ju väldigt bra isånafall...som jag misstänkte .. (pehy) eller nåt hette han.. på forumet
320-325
då får jag förmodligen spö av en sådan nissan 200sx eller så blir det fruktansvärt jämnt. jag kör ifrån T4 o VR6 0-201m och VR6 går jämnt med E36 325 ... men som sagt det beror oxå vem som är vid spakarna...
mmmfem
Vet du vem Jesus är?! Vet du vem M3:an är!!! URFADERN

Det finns väll ingen bil som så många vill "slå" som M3:an!!?
Möjligtvis M5:an...men det funkar bara inte!!! Likväl som boktryckarkonsten är född i tyskland, likväl är den genuina sportbilen byggd i münchen!!!!!!! M-Power rår ingen på!
Turbo & Kompressorer är till för Japanare, Audi-folk och andra med BMW-komplex!!!! Nissan är väll en å som flyter fram längs Per Gessles trakter, inte mycket mer än så....och där står jag i frågan om 200sx turbo...
jo
23
johnez
320iC -93
>mmmfem *suck*
Tony-Avesta
mmmfem

Jag antar att du har anlag som ståuppkomiker? Men visst finns det spår av sanning i det du skriver, även om just dina ord är väl tillspetsade.

För övrigt kan jag ju nämna att även BMW genom åren har haft flera modeller med just turbo, så de kanske har haft lite komplex de med då och då......? ;-)

MVH Tony

Länk
Espen
Bjoerk:
Detta är saxat och sparat på hårddisk, detta är överlägset bland det bästa som skrivits på detta forum!

"E30 M3 skall inte jämföras med dussinbilar. Det är en skymf. Sedan må dussinbilarna vara hur bra som helst. En E30 M3 är en bil som kommer få hög samlarstatus. Därför bör de exemplar som finns kvar behandlas med största respekt. Att förse en E30 M3 med diverse stylingattribut och sedan använda den som raggarbil runt korvmojjen, som så ofta Nissan 200 SX-ägare gör, är samma helgerån som att rita en mustasch på Mona-Lisa för att sedan pissa på tavlan."

Mvh

-Eppe-
Born2XLR8
320-325
hahaha det är helt klart klockren jag viker mej ....hahaha speciellt slutet hahaha ``som att rita mustach på mona lisa för att sedan pissa på tavlan´´ hahahah det är så j-vla BRA..

o så sant
Visa användare
260
K-Jörgen
320 Touring 05
Nissan bilar kontra BMW. Ja BMW Kristianstad (Månssons) ska sälja båda modellerna. Man får väl dit och gämnföra

400hk i 1,8 S13.... Med orginal kolvar, stakar??
Frågan är hur länge (mil) det håller.
Hur körs bilen?
Det räcker ju med att TITTA på stakarna för att förstå att det inte direkt rör sig om något monsterbygge!
Stakarna liknar ju storleksmässigt de i moppeklassen.(nästan iaf)
De som satt i polarens 900i (118hk) liknar rena stridsvagnsdelarna i jämförelse, smidda Boforsstakar.
M3 E30 motorn är känd för att vara ytterst stabilt byggd.
M.V.H.
320-325
bilarna går ju inte riktigt att jämnföra som sagt .... det beror nog lite på hur man är som person ...
plars: nej det är självklart inte orginal kolvar.... och det håller om man tar väl hand om den men det gäller väl vilken bil som helst.... även om man turbokonverterar en 325 E30... kräver väl lika mycket jobb för den också.....

Ticco borde egentligen svara på denna fråga då han har en BmW [e30] och hade en 200sx....

men som "320-325" säger.. så väljer man den bil beroende på hur man är som person... alla behöver inte gilla nissan, alla behöver inte gilla BMW.... alla behöver inte gilla både och...
=)
Alla ska gilla BMW! ;)

MVH Johan
MJ_MJ_MJ
Enkelt uttryckt har båda bilarna attribut som gör olika människor knäsvaga. Sedan att 200SX aldrig kommer att få det fina rykte som en M3 E30 är väl ingen större hemlighet. M3:ans framgångar på banor runt om i världen kan nog inte slås av något annat bilmärke, den låg i toppen i över 10 år.

Så frågan man får ställa sig är: Vill jag ha en dussinbil som visserligen har goda trimmöjligheter och säkert är en bil, eller en bil som både är ovanlig och framförallt helt underbar att köra.

M3:an skiljer sig från mängden som en lastbil på en cykelparkering, bara döda fiskar simmar medströms....

/MJ
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.