AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
6.331

M3 E30 vs Nissan 200sx S13

Sida 2 av 4
Motorn i M3 E30 är ljusår stabilare än den i 200sx (1,8?).
2.0:an ska vara BRA mycket bättre! Modellen heter då S14.
Står valet mellan en M3 och s13 1.8T så väljer jag lätt M3:an.
Annars S14 2.0T som är byggd för turbo, något moppemotorn på 1.8l alldrig va!
M.V.H.
Hmm, polaren plockan 400Hk ur den moppemotorn med original bottendel. Bara balanserad vev och viktjusterade stakar + svarvade kolvar.

Så att s13 1.8T skulle vara en dålig motor, njae... skulle inte tro det.

---
Mvh.
Robban Johansson - "Det ska vara Tyskstuk!"
Om din polare behöver höra argument som motiverar köp av M3 E30 före Nissan 200 SX så är det ingen idé att ens försöka. Han kommer ändå aldrig förstå. M3 E30 är ett stycke bilkultur. Det är inte Nissan 200 SX.
Tony-Avesta
Allt är väl kultur på sitt sätt...?

En 200SX är ingent att skämmas för, ej heller en M3. Måste någon av dem vara bättre?? På allt, på vad, när, alltid??

Det är två bra och kul bilar, sportiga mm, fast på två olika sätt. Vilket sätt är bäst och vad och vem bestämmer kriterierna för det??

Ingen av bilarna är felfri, ingen av bilarna är bäst.

Kokt eller grillad, ja det beror på vad man gillar. Men få går väl hungrande från korvmojen om det bara fanns kokt när de gillar grillad??

MVH Tony

Länk
Är det verkligen så olika användsningsområden på bilarna?
Om man glömmer kultbiten på M3, för den har för mig redan vunnit på knock...
Vad är det som skiljer bilarna åt i hur man brukar dom?

jag är alltså riktigt sugen på en M3 E30 nu kan jag säga.. ;)

MVH Johan
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Håller med bjoerck. Om man funderar över vilken av de två man skall välja så är en sak säker - man skall inte ha någon M3 E30 i alla fall.
Tony-Avesta: Läs Haglund2306:s motivering!

E30 M3 skall inte jämföras med dussinbilar. Det är en skymf. Sedan må dussinbilarna vara hur bra som helst. En E30 M3 är en bil som kommer få hög samlarstatus. Därför bör de exemplar som finns kvar behandlas med största respekt. Att förse en E30 M3 med diverse stylingattribut och sedan använda den som raggarbil runt korvmojjen, som så ofta Nissan 200 SX-ägare gör, är samma helgerån som att rita en mustasch på Mona-Lisa för att sedan pissa på tavlan.

Nu tror jag inte Mordiiax är en så oförståndig person att han har sådana planer för sin eventuella M3.

BMW E30 M3 förtjänar att i standardskrud få vårdas av en entusiast som inser vilket kulturarv denne besitter och därefter behandla sin bil.
Att jämföra 200sx mot M3 E30 insåg jag innan jag la denna tråd att det är ju som att vinna utmärkelsen som Årets bil för 200:an ;)

M3 E30 är faktiskt en av mycket få bilar som är toksnygga redan som standard, därför är det isådanafall endast mycket enkel, smakfull styling som vore aktuellt.
Att köra på bana vore en självklarhet, det kommer jag att testa vilken bil jag än köper till sommaren. Men med en M3 så tror jag man blir aningen mer motiverad än om man köper en t.ex Golf GTI och preppar den lite för bana...

MVH Johan
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Mordiiax:
Ville bara inflika att Golf GTI kan vara en utmärkt banbil. Bra mycket bättre än 200 SX om du frågar mig. ;)
Jag vet ;) har ägt Corrado G60 och har i princip vuxit upp i olika Golf GTI:er så det vore alternativet. Äckeljaps, nej tack :)

MVH Johan
En liten fråga... Var i sommras ute å åkte lite bil..
Vid Kumla så var det en fånge som hade rymt och i dom långa köerna som blev på vägen pga spikmatta så hamnade jag och farsan brevid en svart M3 E30 med DTM avgasrör.
Nån här som känner igen sig?

Då insåg jag den bilens pondus. Så förbannat läcker...

MVH Johan
I stockholm kan man iallafall inte visa sig i en gammal nissan 200, om man inte är 18bast såklart, annars får man ju typ spö av polarna om man kommer i en sån :-)
När jag tog en tripp ner till stora staden och gick in på Realcar, gissa vad som hade parkerat utanför och var inne för att prova ut en ny vinge, typ Jumbo jet :)

MVH Johan
Tony-Avesta
Nu kan man ju nästan tro att man hamnat på ett BMW-forum.... ;-)

Alltså, 200'an är en alldeles utmärkt bra bil på många sätt, därmed inte menat att den skulle vara bättre än en M3.

Nog för att 200'an kan vara en lite vanligare bil än en M3 E30, men man möter inte klasar med 200'or var dag heller. I mina ögon så är en gammal M3, hur trevlig och kultig den är, lite av just en dussinbil, liksom 200'an kan vara. Ja det vete fan om man inte riskerar att se minst lika många E30 M3 en fredagskväll på runt torget i någon större stad, som 200'or? Och väldigt många av dessa M3'or har just kletats tämligen fulla med div krims krams, tyvärr.

En sak håller jag helt med om, och det är att M3 E30 är en kultbil med trevliga anor, samt att den bör få vara så obesudlad som möjligt av div jox med Dan Mobility-varning..... Det gäller förövrigt de flesta bilar.....

MVH Tony

Länk
Visa användare
967
Carpimp
Saleen S281sc
Jag hittade ett ganska skojigt urklipp ur bilsport när jag städade idag. Och det urklippet fick jag när jag köpte min Nissan 200sx S13. Det står "Nissan 200sx är kort sagt ett fullgott alternativ för dig som vill "finåka" med känsla på ett sportigt sätt." Sen till min favoritmening i detta gamla test. "Nissan 200SX känns som den optimala tjänstebilen för den målmedvetna yrkeskvinnan"... =D

MVH Morgan.

Länk
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Med andra ord är M3 E30 lämpad åt den maskulina föraren med sportattribut och lite "know how" i huvudet, medan Nissan 200SX vänder sig till den gruppen av människor som gillar att visa upp en fasad av sportighet men som inte riktigt lyckas nå ända fram.
Vad som är bäst bestämmer man själv, precis som att jag alltid väljer grillat, även om det inte talar till hjärnan pga att det innehåller mer "skit" i form av fett och kalorier än vad kokt gör.

"tummen upp för M3 E30"
Tu
135
Turbosvennis
1602 -75
318is M-TechII -90
325i Touring M-TechII -90
325turbo M-TechII -89
M5 -91
525i Touring -92.
Efter att ha renoverat just en sån plastraketmotor kan man lätt se att det är en "moppemotor", det är en väldigt klent byggd motor och förmodligen inte byggd för överladdning från första början, utan det måste vara så att Nissan hade massa block över från nån bluebird eller liknande och byggde en snik-"sportbil". Och efter att ha sneseglat in på nån 200SX klubb-hemsida upptäckte jag att de flesta medlemmarna där hade råkat ut för något slags motorhaveri. Motorn saknar riktig oljekyl, sitter bara nån vattenkyld dito och det är säkert den största anledningen till att motorn inte håller så bra på dessa modeller, så jag avråder alla som funderar på att köpa en sån, och hur man överhuvudtaget kommer på att jämföra den med en helig M3 E30 förstår inte jag iaf.
Det motorproblem som finns är att man kan råka utför ett vevlager-ras.... som turbosvennis nämnde har bilen ett väldigt dåligt oljekyl... och anledningen till att man råkar utför ett sk. vevlager ras är oftast p.g.a. dåliga oljebyten (oljan ska bytas ca vid varje 500mil).... samt att man har "trimmat" bilen eller/och höjt laddet utan att ha någon koll på oljetemperaturen....
kan säga såhär... om man tar hand om sin bil kan man undvika dessa saker.... finns bilar som har gått ca 10000mil och råkat utför ett ras.. och sen finns det bilar som har gåutt uppemot 20000mil men aldrig har man haft motorproblem....
som alla andra bilar varierar det väldigt mycket från bil till bil...

och att blocket är dåligt... öhh? att ta ut 300-520 hk ur ett 1,8liters block är väldigt bra... men det behöver man inte ens vara nissan-fantast att förstå det....

tycker att man först ska provköra båda bilarna.. sen är det upp till var och en om man tycker om BMW M3 [e30] eller en Nissan 200sx [s13]
Tony-Avesta
Är det tillåtet att gilla BÅDA dessa bilar???

Jag gör det i alla fall, och tycke båda är bra på sitt vis, och båda är mindre bra på andra vis.

Ingen av dem är bättre än den andre på allt, men de är ganska lika på mycket., men inte allt.

MVH Tony

Länk
Tony.. självklart är det tillåtet att gilla båda bilarna ;)

håller med dig för övrigt iofs....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.