|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Håller på att disskutera med en polare om varför jag hellre skulle köpa en M3 E30 istället för en äckeljaps á la 200sx. Kan ni ge några bra argument? Och hur många ventiler är den på M3 E30 (däcken borträknat...)? MVH Johan | |
|
Du har ju redan ett argument: Du kallar den "äckeljaps" Korkat argument dock, Den är mer prisvärd än M3. Automat är bekvämt |
|
| Den är en förklädd banracer som, om rätt skött, kommer stiga i pris. | |
|
Turbo är fegt!!! Där har du ett bra argument... ;) /B |
|
320-325 |
jag har en film där en nissan 200sx får pisk av en m3 E30 |
320-325 |
kan va ett skäl .klart att det går att trimma skiten ur en nissan 200sx men ... då är det ett annat plan liksom.. eftersom det går att turbokonventera M3 e30 m.m så det kan bli ett ändlöst långt snack.. |
320-325 |
hur gör man om man vill länka som många gör ..? typ om jag vill tex visa film snutten för er ..? |
|
Hehe, 200sx är billigare på alla sätt, snabbare raktfram, trimvänlig, respirator driven vilket ger bra ljudeffekter. Så jag har kört med saker som att M3:an är äldre och därför inte lika häftig. Sen att det finns magi i M3 då den har motorsport historia, det kan inte 200sx skryta om. Sen att det faktiskt är tyskt vs japs vilket jag ser som en klar fördel för BMW! MVH Johan |
|
Tony-Avesta |
Ärligt talat så är det ett ganska svårt val, OM man nu inte är BMW-frälst. Då är ju valet enkelt, och det spelar mindre roll om M3 har nackdelar mot 200SX eller ej. Men om man inte är vare sig BMW-fetischist eller Nissan-hyllare, så blir valet genast mycket svårare. Fördelar eller saker som kan sticka ut på den. Rätt trevlig och sportig design för prisklassen, sportig inredning, bra väghållning, driftsäker, bra och skapligt "vass" motor, hyfsat låg bränsleförbrukning, bra kvalitet, bra prestanda, trimvänlig inom vissa gränser. Baksidor. Väl mycket svarta sjok av svarta inredningsdetaljer och grå ytor mm. Inte lika lika mycket myternas bil som M3, inte lika respekterad p g a mindre ärofullt klingande namn, slitna och tokkörda av aninglösa snorvalpar. BMW M3 E30. Fördelar. Lite fyrkantig men maskulin och trevlig design, rapp och trevlig motor, välbalanserad, bra väghållning, bra byggkvalitet, hyfsat driftsäker, hyfsat låg bränsleförbrukning, känslan med allt racingarv myter och legender mm. Baksidor. Väl mycket svarta inredningssjok, känns och ser ut som nästan som en vanlig 316i från insidan, slitna och tokkörda av aningslösa snorvalpar. Ja, som jag ser det så är det ungefär som att singla slant, om man inte klarar att välja mellan en bil som har mer av en sportbisl grunddesign, eller en vulgoskärmsförsedd bil ur den mindre mellanklassen. Jag skulle nog gärna ha en av varje om jag det bara fanns dessa två bilar i världen att välja på. Men tack och lov så är man ju lyckligt lottad att få åka runt i en riktigt vass bil, en Sierra 2,9i -89, så det är inte många gamla M3'or man behöver oro sig att bli efter..... ;-) MVH Tony Länk |
|
jag har en 200sx som du kanske har märkt =) Allt handlar väl om hur mycket ekonomi man har och vad man vill uppnå med bilen... M3:an har bättre väghållning orginal än 200sx, kan jag säga... är nog snabbare på bana.. orginal då... 200sx är trimvänlig och rolig... ju mer man trimmar desto roligare blir det.... visst kan man turbokonvertera en M3:a men det kostar ju lite mer... men som jag sade först, allt handlar nästan om hur mycket pengar man har... Lycka till =) |
|
| Tony. Apropå plastsjok. Visst kör du förutom den nämnda Sierran en Mazda av 80-talsmodell? Kassaskåpskänsla i bägge. ;-) | |
|
det är inget fel på 200sx de går fint men har inte samma klang som en M3 E30 M3 E30 är en riktigt fint racer(snart raritet) |
|
Tony-Avesta |
Flåklypa Japp, jag åker en mazda 626 från -89 till vardags. En ytterst ekonomisk och driftsäker vagn, även om den inte gör en så upphetsad.... Ang kassaskåpskänsla så har faktisk Mazdan ett par ljusår i övertag i det kontra Sierran, för Sierran är nog det pappigaste jag färdats i sen jag fick skjuts hem från skolan 1973 i en Opel Olympia från -61.... Ärligt talat så är faktisk Mazdan inte särskilt långt efter en E30 i känsla och kvalitet mm på inredningen, vissa saker är klart bättre på E30 andra nästan lika, och på någon punkt är nog fan Mazdan en smula bättre. Sluta kasta grönsaker på mig nu....... MVH Tony Länk |
|
Hade lätt valt en M3 E30... Kryllar ju av Nissan 200sx på våra vägar. Inte ofta man ser en M3 E30 inte... Bara det är ju en OTROLIGT stor fördel för M3:an... Sen är ur M3 en otroligt grym vagn, den slår det mesta. Nu menar jag itne att 200sx är en dålig eller tråkig bil... --- Mvh. Robban Johansson - "Det ska vara Tyskstuk!" |
|
|
Jag är inte BMW frälst, men 'tysk frälst'. Kalla det idioti om ni vill men tyskt går jag igång på ;) När jag kör en bil så bryr jag mig om historian bakom den. Motorsportbakgrund vittnar om en bra sak tycker jag. Men som min kompis som är ytlig och inte bryr sig om sånt utan vill ha en bara för att alla andra har häftiga turboljud osv, då är alltså 200sx ganska överlägsen? För M3 E30 må vara den snyggaste modellen som faktiskt finns enligt mitt tycke, men det är ett extremt överpris på den också tycker jag. MEN! Jag har bara åkt en 200sx och aldrig ens åkt en M3 E30 så jag kan bara berätta vidare om hur andra upplever den. Fortfarande ingen som vet hur många ventliler det är på M3 E30? Gärna mer detaljfakta också än det som står på modellguiden. MVH Johan |
|
| Att jämföra M3 E30 md en nissan 200SX är som att välja mellan nötfärs eller oxfile'. Båda är bra bilar på sina sätt, lite beroende vad man är ute efter, men en vesäntlig sak skiljer dem åt nämligen totalkompromissen. Jag tror knappt det existerar något annat bilmärke som kan stoltsera i originalskick UTAN att behövas trimmas med turbo eller på annat sätt efter 17 år och fortfarande vara lika kul som då (om inte ännu roligare pga kultstatusen). Slutsats för den trimtokige eller den som enbart stirrar sig blind på prestanda/satsad krona bör satsa Nissan, andra personer som har högre ambitioner bör satsa på en M3 E30 i bra bruksskick. | |
|
hehe, det var ett klockrent svar FRIFART :) "För dom med högre ambitioner", så jäkla bra :) MVH Johan |
|
| :-) | |
Tony-Avesta |
E30 M3 har motor med 16 ventiler, alltså 4 per cylinder. MVH Tony Länk |
|
Ok, tackar för det Tony. Du är och har alltid varit en klippa ;) Nån som vet vart man kan få tag på lite M3 E30 filmer? Har testat att söka lite på DC med varierande resultat. Gärna typ från Top Gear eller så vill jag se! MVH Johan |
|
|
Jag har ägt en 200sx turbo. Och jag hade då bara krångel med den. Och sämre väghållning har jag då aldrig haft. Men men, den har ju sina fördelar... Men delar till Nissan är ju inte direkt gratis heller. Så jag tror inte att delarna skiljer så farligt i pris. Visst, Nissan har ju turbo vilket gör att man i alla fall kan få 50 extra hk rätt billigt, men ska man sen trimma mer (seriöst). Så springer sedlarna iväg fort. Men det är väl bara att prova bilarna först och känna vilken man trivs bäst i. Jag har kört båda bilarna en hel del. Och jag skulle utan att tveka välja BMW M3 E30. För en trevligare bil får man faktiskt leta efter. MVH Morgan. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.