|
|
|
|---|---|
|
Hej! En sak jag funderar över är, när man dragit handbromsen och släpper fotbromsen, så rör sig bilen lite innan den stannar, om man står i uppför/nedförs-backe. Vad beror detta på? Är det för att bakaxeln glappar? Har ett visst "klonk" när man släpper gasen i låga farter. Kan det vara detta som gör att bilen rör sig även fast man dragit handbromsen. Bilen står "pall" sedan. På senaste besiktningen så anmärkte bilprovningen på att handbromsen behövde ses över (jag var ej ägare då), och jag tycker att den tar ganska dåligt. Jag behöver inte gasa speciellt mycket för att bilen skall gå framåt/bakåt. Läste i Haynes bok att det tydligen var ganska lätt att justera backarna, om det inte är så att de är utslitna förstås. Vet inte om det är förståeligt vad jag vill fråga egentligen..? Bilen 530i -89 ()skivor bak MVH Martin | |
|
Jag såg att det visst fanns ett par handbromsbackar till salu på Powerbörsen för 500:- Lite dyrt tycker jag även om de är oanvända.... 350:- hade varit mer rimligt tycker jag. Mvh Jögge |
|
|
Ja med de är till M5 e39 så kanske är lite dyrare... M.V.H MAuricio |
|
|
Nej det är den här annonsen som jag menar: Länk Mvh Jögge |
|
| Köpte mina på fritids motor i Kungsgården för 219 | |
|
Det finns ett lite spel i backarnas infästning, därför kan bilen röra sig något trots dragen handbroms när man släpper forbromsen, helt normalt. FP |
|
|
folke, tack för svaret, då slipper jag oroa mig över det iaf. Tack ni andra för era tips om backar, men jag tror jag skall ta ner och kolla hur backarna ser ut innan jag köper nya. MVH Martin |
|
|
Har du ett glapp i drivlinan påverkar även det glappet plus de som Folke nämde. Om du hissar bilen bak med båda hjulen i luften,lagger i en växel å drar handbromsen så kan du sen lägga dig under bilen och prova vrida mellanaxeln fram och tillbaka.Går de så har du ett glapp.Ofta så är det knutkorsen som måste bytas. De ä roligt nästan jämt... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.