AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.241

Inför besiktningen

DA
174
DAMiEN
325i Sedan -93
Min besiktningsperiod går ut i februari och jag undrar då lite saker.
Jag vet att min handbroms tar RIKTIGT dåligt och talade med en verkstad som hade två bromsjobbsalternativ. 1) byte av bromsar fram och 2) byte av bromsar bak och handbroms. Undrar om det räcker att byta bromsarna bak då eller om det blir ostabilt som fasen?

Sedan så körde jag på en snödriva för en vecka sedan. Inget allvarligt, men höger främre dimljus la av... Blir det problem under besiktningen?

Jag har ett kabelbrott i någon sladd som går genom bakluckan som gör att en säkring går om man öppnar den. Är det ok att lägga varningstriangeln i baksätet typ eller så så att besiktningsmannen slipper öppna luckan?

Jag har en spricka i lampglaset höger bak. Det är nere i högra hörnet av glaset och stör inte ljusbilden, blir detta problem?

Om man får en anmärkning på något, låt oss säga spindelled... Hur lång tid får man på sig att fixa det? Kan man köra fritt med bilen tills man fixat det eller får man bara köra hem, till verkstad och tillbaka till besiktningen?

Thanx

DAMiEN
===============
Inquam Damno Tu
Vad gäller de första frågorna så vågar jag inte svara på dem. "Jesperado" är besiktningsgurun på forumet som vet vad han pratar om...

Men vad gäller sista frågan (ex spindelled) så om du lämnar in den till en ackrediterad bilverkstad efter att du fått anmärkning hos SBP så kan de åtgärda problemet och skicka informationen till SBP utan att du behöver ombesiktiga igen.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Förutsatt att bromsarna fram är OK så räcker det att renovera bakbromsarna.

Dimstrålkastarna behöver fungera, så det är inga problem.

Det är helt ok att placera triangeln i kupén, man brukar t.om. be kunderna göra det.

Förutsatt att sprickan inte sitter i reflexdelen av lampglaset är det inga problem. Reflexen får däremot inte vara skadad.

Får du sådana anmärkningar att det krävs en efterkontroll har du två månader på dig att utföra denna. Körförbud inträder dock efter en månad.

Du får inte använda bilen som vanligt förrän du åtgärdat bristerna, innan det skett får du använda fordonet "så mycket som krävs för att få bristerna åtgärdade", dvs i stort sett till och från verkstad, reservdelsfirma mm. mm...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

DA
174
DAMiEN
325i Sedan -93
Tackar för de svaren... Men två förtydliganden tac´k, plus en nya fråga.

Vad krävs för att frambromsar skall räknas som OK?

När du skriver "Dimstrålkastarna behöver fungera, så det är inga problem" så går det lite stick i stäv vad jag frågade ;)
Jag sa att ena dimljuset lagt av, och du säger att de skall fungera så det är inga problem... hmmm... hehe

Sedan undrar jag. Jag kollar igenom en del gamla protokoll och ser att det ett par gångar blivit anmärkning på avgasvärdena. Bilen har sportsystem och jag undrar vad det är man brukar hälla i tanken för att göra värdena lite finare... Om det nu skulle behövas.

DAMiEN
===============
Inquam Damno Tu
Jag tror att Jeppe missade ett "inte" där, och att han menade att Dimstrålkastarna INTE behöver funkgera. Dra ur säkringen till dem bara.

Vad gäller avgasvärdena så kan jag bara ge dig ett tips: kör bilen ORDENTLIGT varm innan besiktningen. En sväng på motorvägen borde göra susen, så att katalysatorerna får upp riktig arbetstemp.

Mvh,
Kalle
_____

Länk
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Precis, jag missade ett inte (tack Kalle), dimstrålkastarna behöver alltså inte fungera!

För att bromsarna fram ska vara OK ska de ta någorlunda jämnt (max 30% skillnad på hjulen godkänns vid kontrollbesiktningen), bromskraften ska vara tillräcklig (inga större krav, bromskraften ska inte påtagligt understiga vad som är normalt för modellen, anmärkningar riktade mot retardationsförmågan är ovanliga), ingen anliggning ska förekomma, skivor och belägg ska inte vara
för slitna eller skadade, slangar och rör får inte vara skadade eller läcka...

Om bilen har sportavgassystem eller inte påverkar inte avgasmätningen. Gör som Kalle säger och se till att katalysatorn är riktigt varm vid mättillfället så har du gjort vad du kan. Skulle då avgasvärdna ligga utanför de godkända värdena så ta tag i det då...

Jeppe

Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Jesperado: Är det vanligt med Co halt problem på Bmw bilar?Har själv haft problem på min t.ex 2002 då var det precis att den klarade sig trots en väldigt lång provtur och uppvärmning av katen enligt Bes. personalen.Och 2003 var den hur bra som helst.Men enligt forumet så verkar det vara en del som har lite strul med Co halten? mvh dutta

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Dutta: Det är vanligare än på medelbilen. Anledningen är att BMW använder katalysatorer av en typ som kräver mycket för att bli varm och fort svalnar igen.
Detta medför att man oftare måste varmköra BMW-bilarna under besiktningen, detta kan upplevas som att man har "problem" men så är det i själva verket inte.

På de bilar som verkligen har för höga avgasvärden rör det sig ofta om dåliga trimchip. Även dåliga lambdasonder och katalysatorer förekommer, sannolikt inte oftare än på medelbilen dock...

Jeppe

Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Ok tack för info../Dutta

El
338
ElNiko
325iT-92
Angående medel för att sänka CO-halten så brukar det hjälpa att slänga i en flaska K-sprit, med lite bensin i tanken (ca: 10 liter). Sänkte CO på en bil från 0,3 till 0,0 och 0,5(2500) till 0,1... Bytte iofs vevhusventslang och justerade mapsensorn lite, men den stora skilnaden kom från k-spriten. K-sprit heter ofta något annat på mackarna idag, på OK tror jag de kallar det för förgasarvätska eller nåt sånt, men det är bara att fråga.

/Niklas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.