|
|
|
|---|---|
RafkoM3 |
Fick igång M3Lotec igår, men det var inte lætt. Batteriet har iofs dåligt med kræm, men tycker det borde gå lættare. Jag vet också att jag inte har lyckats stælla in kallstarten 100% men bilen ær verkligen svår att starta nær den ær kall. Typ jættekænslig på gas, ger man før mycket gas(vaccumet minskar så økar brænslet) så dør den. Man måste vara mycket førsiktig. Iofs så har jag tagit bort Tomgångsmotorn och har lågt komp i bilen(8,5:1). Kan det vara fel antal grader tændning innan start? Vad brukar ni ha før førtændning vid uppstart(0-500 varv, -0.2-0 bar) Någon som kan ge tips hur mycket mera soppa ni ger vid kallstart osv...enrichment alltså. Sen nær bilen blivit lite varm så startar den enkelt. Någon kanske som har en S14 med programmerbart sprut som vet vad de har før instøllningar? Länk Länk |
RafkoM3 |
Min kompanjon i Norge har førklarat att S14 motorer ør skitsvåra, om man ger før lite eller før mycket soppa så startar de inte osv.. Om man jæmfør med M20 då, Men jag undrar kanske om någon som bytt sprut och kør med mapsensor har liknande problem Svårt att få bra med VAccum med separata spjæll, vilket innebær att jag har max -0.4 bar på tomgång och detta tack vare jag tog bort tomgångsmotor, innan dess hade jag endast -0.2 bar på tomgång. Tips mottages hjærtligt!! Länk Länk |
|
Hur ger du lufttillskottet som behövs vid kallstart? Om du inte vill ha tomgångsmotor måste du ju tillföra luften på annat vis! Tips där kan ju vara t e x Saabs tillsatsluftslid som du kan styra manuellt från kupén. Jaha nu ser jag ungefär vlka problem jag kommer stöta på med mina spjällhus :( fredde |
|
RafkoM3 |
Det ger jag ej.... Varför ska man ge lufttillskott vid kallstart? Soppa visste jag att man behövde men inte luft...hmm Har en slang kopplade mellan Insuget och gamla tomgångsingången, så det finns koppling så att man kan själv justera tomgången med en skruv... Länk Länk |
|
Jag håller själv på att försöka justera in en m10 med separata spjäll o megasquirt. Kan konstatera att jag skulle behöva nån form av tillsatsluftslid. Tomgången blir för låg när bilen är kall, alternativt för hög när den är varm. Tycker egentligen det borde funka att bara hålla lite på gasen, men icke, om jag däremot justerar upp tomgången och nollar spjällägesgivaren så startar det fint...men då är tomgången för hög när den blir varm. Mikael |
|
RafkoM3 |
hahah, samma sak som på min... Perfekt tomgång vid kall, när man får igång den, sen blir den för hög när den är varm.. Jävla separata spjäll :) Problemet är när man ska försöka ge mera luft med gasreglaget så minskar vaccumet och den ger mera soppa varför den kan DÖ rätt så lätt. Men men det är bara att justera och justera tills man kommer på något kanske... Länk Länk |
|
Jag kommer nog om jag inte får ordning på det att prova en tillsatsluftslid, får grena den till 4 mindre slangar och sätta en i varje insugsrör. Kan ju vara lite svårt att veta hur grova slangar som krävs bara:-) Mikael |
|
|
Om du skulle pröva att köra med tomgångsmotorn, och strypa flödet med en hylsa av något slag skulle kunna hjälpa! Strypningen bör ligga så nära spjällanslutningen som möjligt. Kanske en lite högre tomgång skulle kunna hjälpa! På min bil ökade insugsvacuumet när jag ökade tändningen en skvätt (berodde kanske på 6,5 i kompf.) Kör ni med spjällvinkel, mapsensor & insugstemp, eller? Bumse: 1/2" på gemensamma & 1/4" på individuella borde funka... Om ni får det att lira så glöm inte att skriva om det!!! fredde |
|
RafkoM3 |
Jag kör endast med Mapsensor..och insugstemp Programmerbart sprut Ska labba lite i helgen ;) Länk Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.