AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.669

Hög co halt?

To
23
Touringsnubben
320i Touring -96
525i Touring -92
Har precis låtit staten tagit en titt på min 525 och fick hög co, hög co vid 2500rpm och slutligen hög hc.
Misstänker att detta hör ihop men finns det något sätt man kan testa lambdasonden på? Har hört att det ska gå o mäta spänningen på den, vilka tampar är det och slutligen är det samma till alla 5-serie som det står i flera reservdelskataloger, det låter ju lite konstigt för det eftersom det är olika motorstorlekar.

// Danne
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Tittade staten på din bil? Göran Persson?

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Var lambdavärdet godkänt så rör det sig sannolikt om en dålig katalysator...

Jeppe

Ro
316
Rolf Ohlsson
X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line
Amazon 122s -66
635csi -82/83 Alpina B9
Renault Master 1 -88

Jag tror att det är nya regler som kräver att man ska testa värdena vid tomgång + högre varvtal.

Jag har för högt HC-värde vid tomgång, men det sjunker ner ordentligt vid 2500 varv. Därför fick jag igenom min, (men orolig var jag).

Det här är tredje året med hög HC.

Jag provade det här året att byta oljan alldeles innan (tips från detta forum+BMW), samt höjde tomgången till drygt 800 varv.

Då blev värdena något bättre på tomgång.

Jag har också provat att byta stift+luftfilter+bränsletillsats utan förbättring.

BMW gjorde en förbesiktning och rekommenderade mig att byta katalysator. Värdena för lambdasonden var OK enligt BMW.

Kan man lita på värdena på en lamda efter 23 000 mil? Det är dyrt att byta kat när jag ändå klarar besiktningen.

Jag får se hur det går nästa gång.

Mvh
Rolf

Black shining beauty
To
23
Touringsnubben
320i Touring -96
525i Touring -92
Nä.... inte Göran men kanske någon annat klant arsel från en statlig institut.
Lambda värdet kan man se det?

// Danne
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Danne, vore det inte bättre att besiktiga bilen på Svensk bilprovning AB? ;o)))

Lambdasonder blir sämre med milen.
Om man har tur kan det räcka med att byta den, men det är inte troligt att det räcker...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
To
23
Touringsnubben
320i Touring -96
525i Touring -92
Funderar starkt på bilprovningen......... eller var det där jag va?
Men kan man mäta upp en lambda på någe vis?
Paap Reeder
Hej Touring!
Finns beskrivet under 7-serien.
Kör sök på lambda.
Utan kopplingsschema är det dock i stil med att försöka hitta sitt borttappade dubb ur VB-hjul.
MVH /// Paap
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag rekommenderar Bilprovningen, det är för övrigt det enda ställe där du kan genomföra en kontrollbesiktning som accepteras av Vägverket.

Rolf Ohlsson: På tomgång mäter man koloxidhalten och kolvätena, vid 2500rpm mäter man även där koloxiden samt lambdavärdet. Detta förfarande gäller bilar a årsmodell 1989 och nyare (undantag finns). Detta har man gjort sedan många år tillbaka...

Jeppe

To
23
Touringsnubben
320i Touring -96
525i Touring -92
Jag var på bilprovningen........
Jeppe, du har ju enorm klämm på det där, du kanske kan hjälpa mig o förklara mina värden?
co1.2, co2500, 1.6, hc380, lambda 1,0

Vilket jag ska tillägga så är bilen ny i familjen och vet inte om den är servad riktigt.
Kan det vara möjligt att dessa värden blir bra genom att byta olja, filter, luftfilter o stift eller?

/Danne
jepp +en rejäl klunk t-röd. kolla gärna efter läckage mm mha startgas

Fikaträff i Umeå 7:e feb. Be there Länk
To
23
Touringsnubben
320i Touring -96
525i Touring -92
Slår jag i en dunk t-röd så löser det väl inte problemet om det är någe vajs med motorn????
Eller kanske t-röd är det nya mirakel medlet?

//Danne
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det är mycket svårt att svara på frågor om dåliga avgasvärden. Dina värden tyder på att katalysatorn skulle vara dålig, men det går inte att säga säkert.
Vet du inte när bilen är servad senast föreslår jag att du börjar med det i alla fall, även om det inte hjälper avgasvärdena så skadar det inte...

En bra idé kan vara att åka till en BMW-verkstad och få felkodsminnet avläst för några hundringar.

I värsta fall är det bara att leta reda på en annan katalysator, ny eller begagnad får plånboken avgöra...

Lycka till...

Jeppe

Jag tror på jeppe.
Har haft samma problem, bra värde vid tomgång, men för högt värde vid 2500rpm. Jag fick byta katalysator för att lösa detta.

Kolla denna tråd den hadlar om samma problem.
Länk

PeterB

Länk
To
23
Touringsnubben
320i Touring -96
525i Touring -92
Oki, men kan det inte vara lambdasonden, om det varit fel på den och bilen körts ett längre tag utan en fungerande lambda finns väl risk att "bränna" katten?
Tyckte det vore dumt o köpa ny katt om det blir lika med den.
Om man ska prova en ny lambda vart kan man köpa den till hyggligt pris,( förutom skroten ), såg att biltema hade en skit billig men det är ju bil tema det........... eller funkar det att sätta dit en sådan??

// Danne
När jag köpte min kat beggad så fick jag med en lamda, den satt kvar på röret.

PeterB

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.