|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag är spekulant på en 318iS-90:a för cirka 20.000 kr? Är det en OK prisnivå? Bilen är tagen hem som flyttgods från Schweiz. Jag har varit och tittat på den och här är för- och nackdelarna med just detta exemplar: + * 2 ägare * 14.900 mil * Rostfri kaross * Inredning med sportstolar + ratt i nyskick * Känns fin i motor, växellåda och koppling * Fina somardäck på kryssekerfälg, vinterdäck plåtfälg * Besiktigad * Ellucka + hissar + originalstereo * Gott allmänskick - * ej svensksåld * ingen stolsvärme * 3 bulor i karossen, varav en lite större fram + en repa på dörr * måste lämnas in på service, cirka 4.000 kr * inget larm * inget cenrallås * ingen servo * höger spolarmunstycke fungerar ej * skyddsbälg till styrled skadad * glapp i högtalare * glapp i innerbelysningen * inte fullstämplad servicebok, men fram till -98 Som sagt, skicket verkar gott, och ska jag köpa larm och serva bilen så är vi uppe i cirka 30.000 kr. Är det rimligt? JW | |
-BeeMWe- |
Skall du trimma och ha dig med den är det ett bra val pga flyttgods. Det är inget minus att den är importerad, speciellt inte sånna här gamla saker som gärna rostar i SWE. Jag skulle inte kosta på ett larm eller lämna in bilen på service, iaf inte en gammal E30. Men det är inte direkt rimlig att lägga 30 papp på en 318iS 90a utan utrustning kan jag säga dig iaf. |
|
Jag ser det nog såhär: + * 2 ägare * 14.900 mil * Rostfri kaross * Inredning med sportstolar + ratt i nyskick * Känns fin i motor, växellåda och koppling * Fina somardäck på kryssekerfälg, vinterdäck plåtfälg * Besiktigad * Flyttgodsimporterad * Ingen stolsvärme * Inget centrallås * Ingen servo * Glapp i högtalare - * 3 bulor i karossen, varav en lite större fram + en repa på dörr * måste lämnas in på service, cirka 4.000 kr * inget larm * höger spolarmunstycke fungerar ej * skyddsbälg till styrled skadad * glapp i innerbelysningen * inte fullstämplad servicebok, men fram till -98 * Ellucka + hissar + originalstereo Du skall vara glad att du inte har servo (E30 original i alla fall) för den förstör hela vägkänslan i E30. Lite synd att du har ellucka och elhissar. Du anar inte vad sådant väger. Hade du varit helt utan taklucka så hade jag varit väldigt avis... Jag tror att du kommer göra som många andra av oss 318is-ägare. Upptäcka hur kul det är att köra bana, och då kommer du förstå min beskrivning helt och hållet. Nu förstår du troligtvis inte varför jag värderar som jag gör och tycker att jag verkar helt dum i huvet. :) 30.000 är nog bara befogat om bilen är i extremt bra skick, men 20-23 låter rimligt i mina öron nyservad och klar. Förresten. Installera inte larm om inte försäkringsbolaget kräver det. Du anar inte vad det väger. ;) |
|
|
Lyssna bara på Haglund om du tror dig finna nöje i bankörning senare.. ;-) Annars är takluckan och elhissarna ett välkommet plus. Jag har själv ingen taklucka eller elhissar, inget extra alls. Men det är jag glad för. Dock så håller jag på att falla rakt in det träsk Haglund hamnat i.. ;-) Fast å andra sidan är sannolikheten stor att du fastnar om du provar att köra på bana. Då är de grejrna bara i vägen Iaf så tycker jag det pris du du nämner först är klart vettigt. Runt 20000. Att bilen är importerad skrämmer inte i mina öron. Att lämna in den på servcie känns obefogat. Det klarar du själv eller om du har en kompis som kan hjälpa dig. Det blir klart billigast. Bilen börjar bli gammal och att serva själv är inte ett måste. De flesta saker du listar på minuslistan är lätta att fixa. Möjligen att lacken kan störa lite om bilen är fin i övrigt. Jag sätter stort plus på sportstolar! Speciellt i en 318is! Dom finns knappt att uppbringa begagnade. Väldigt sköna att sitta i är dom iaf. Angående larm. Om du kan få reducerat pris via ditt försäkringsbolag så kan det kanske vara ett intressant köp. Brukar kunna bli lite billigare då. /Anton |
|
|
Tack för svaren, då kanske jag lägger ett bud på 20 papp då.... JW |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.