|
|
|
|---|---|
|
kanske bara är inbillning men jag upplever att min 320 drar mindre soppa när jag kör på 98 istället för 95 oktan...kör ca 6 mil om dan i stockholmstrafik..någon som har några åsikter om det verkligen är så eller om det som sagt bara är inbillning. tacksam för åsikter... henq | |
|
Jag skulle säga att det är inbillning. Anledningen till att köra 98 oktan är att man kan ha högre verkningsgrad innan det börjar spika än med 95 oktan, dock så kan jag inte svara på hur hårfin gränsen är. Dock så sätter en sak mina teorier i gunging, gällande adaptiva styrboxar, men tror ändå att bilen inte ligger så nära gränsen för att en motor skulle spika. Alltså samma verkningsgrad på motorn oavsett om man kör med 95 eller 98. Har nyss börjat att nosat på ämnet så lite mer hjälp från någon annan vore en idé. Jag vill bara visa en alternativ bild av scenariot. |
|
| Eftersom motorstyrningen påverkas av vilket bränsle som används så är det inte någon fantasi att bilen KAN dra mindre och gå något bättre. Om än väldigt liten skillnad... | |
|
Har aldrig tankat 95 till min så det är svårt att säga, men däremot på en ny V40. Där är det en självklar skillnad mellan 95/95! 98 är bättre på allt! :) /Manray/ |
|
|
Precis som Anders påpekar drar bilen mindre bensin under identiska förhållanden om man ökar oktantalet. Men det är inga jättestora skillnader! Olika motorer är olika känsliga för oktanskillnader, vissa reagerar märkbart positivt på ett skifte från 95 till 98 oktan, medan man inte märker någon märkbar skillnad på andra motorer. Men i teorin och praktiken ökar verkningsgraden (högre effekt och/eller lägre bensinförbrukning) med oktanökning i en modern motor med knacksensorer. Jag har framförallt tyckt mig märka att min motor går lite mjukare med högre oktantal. Kanske ger den lite mer effekt, men det är nog svårt att känna i gasfot och rumpa! ;o) Jag tycker mig även ha noterat en något lägre bensinförbrukning med 98-oktan. Men även där är det ganska liten skillnad... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Anders S. Hur vet motorstyrningen (På en orginalbil) att det tankas 98 eller 95? Inte snålar han ner på bränsleförbrukningen och ställer om tändningen tills bilen börjar spika, och sedan backar tillbaka allt lite? Låt oss ta ett exempel som skildrar min teori. Tänk en turbo bil ligger på stadiga 0,8 bar, bilen tankas på 95 oktan. Om man tankar i 98 oktan så möjliggör det för bilens ägare att kunna ställa upp laddtrycket till säg 1.0 bar, och därav får ut mer effekt, skulle han nu tanka 95 oktan med det nya laddtrycket så skulle motorn spika... Alltså Oktanhalten har inte med hur effektiv bränslet är i energi synpunkt, utan det handlar bara om stabiliteten, hur bensin molekylen är uppbyggd. Alltså ju högre verkningsgrad på motorn desta högre oktanhalt för att soppan inte ska självantända. //K. Jag vill bara visa en alternativ bild av scenariot. |
|
|
Tillägg: Alltså en modern motor som är tänkt att rulla kanske 30.000-40.000 mil vill man inte få att spika allt för många gånger för att maximalt utnyttja oktanhalten i det bränsle som man använder sig av. Dvs orginalbilar är så pass "okänsligt" inställda att man inte märker skillnaden om man kör 95 eller 98. //K Jag vill bara visa en alternativ bild av scenariot. |
|
|
Motorstyrningen reglerar hela tiden upp tändningen till det registreras spikningar, då regleras tändningen ner tills spikningarna upphör, därefter regleras tändningen upp igen till spikningarna börjar... osv. Det är så en modern motors styrelektronik fungerar. Oktantalet är BARA ett mått på bensinens förmåga att motstå självantändning pga högt tryck och värme! Energimässigt är 95- 96 och 98 oktan nästan helt identiska. (för övrigt innehåller diesel nästan exakt lika mycket energi som bensin) Skillnaden är att man med ett högre oktantal kan få motorn att få en bättre verkningsgrad, det är där man får ut den ökade effekten! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag får väl hänvisa till Johan, som beskrev motorstyrningen kontra bränsle ganska bra. :) |
|
|
Johan B: Är du riktigt säker på det? Om du säger det så tror jag på dig, men det låter (läs: ser) väldigt konstigt i mina öron (läs: ögon). Kan bara dra av erfarenheter då jag var inne på BMW verkstaden och kopplade upp bilen mot DIS, då berättade datorn att bilen hade spikat vid några tillfället, kunde även ta fram datum(tror jag) och hur många motorstarter sedan den hade spikat. Nåja, jag får väl anse mig övertalad, men en sak ska ni veta pojkar! Länk ;-) Jag vill bara visa en alternativ bild av scenariot. |
|
|
Edit: länken funkade inte så bra Länk Jag vill bara visa en alternativ bild av scenariot. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.