|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hur stora är chanserna att den här M5:an har 380 hk? Isåna fall, vad kan vara gjort med den? //Schnitzer | |
|
Glömde länken: Länk //Schnitzer |
|
| som vanligt nån som tror att ett chip ger 40 hästar........... | |
|
Andra kammar,mappning så KAN det vara möjligt... "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
| Med bakhjulsfälgarna åt fel håll som på bilen i länken kanske kan ge några hästar.....;) | |
|
förmodligen som ///Peter säger, övertro på chiptrimning - det går att borra upp motorn till 4.0 Li och med övrig maximering få den att leverara upp till 400 hk, BMW/Alpina har projekt-underlag för ett S38B38-Motor-bygge med 408 hk/300 kW som var tänkt att evtllt använda i DTM-serien (mot AUDI V8), projektet las ner - det finns en bil 'där ute' (i Tyskland) som har en motor som är byggt efter dessa specifikationer - |
|
|
Du behöver inte borra...ändra slag mm för att få + 400 hkr i en s38 maskin. En full race s38b38 ger minst 470hkr...och om man tänjer på gränserna (hållbarheten) så kan man få mer än 500hkr ut dom. Kem power som även bygger race maskiner har ett steg 3 trim för gata som ger 375 hkr och det innehåller filter, chip, avgas och kammar.. Men steg 4 verkar lite roligare med kolfiberbox och ny styrbox ;-) |
|
|
pelle har rätt, man behöver inte borra, cyl.volymen på M's 'projekt-motor' är mycket riktigt oförändrat, det finns olika varianter av trimning, en av de är beskriven i senaste -BMW CAR -Jan. mån. utgåva - en 'Emenegger'-timmad E34 M5 - många väljer att höja cylinder-volymen till strax under 4 Li - - själv tycker jag att bilen är bra som den är från början, för race är den för tung, för det finns det andra leksaker ;) |
|
|
Det går inte att borra en 3.8l M5a till 4liter! Tro mig... jag har borrat i min så jag vet. Det går att trimma till 470hk som Pelle säger. Det håller hur j*vla bra som helst. Men kräver mer uppmärksamhet än en orginal 3.8l Men att ligga på topp kostar=) Sen om luftburken är i kolfiber eller plast har ingen effekt betydelse. Mvh Arun Rå Tysk M5 Kraft Är Det Som Gäller! |
|
| Arun- Ivar säger... hej... har sumpat ditt nr .... mitt e 0733 250048 (jobb nr) | |
|
Hej min kära BMW vän=) ringer dig nu! Rå Tysk M5 Kraft Är Det Som Gäller! |
|
|
Pelle: Jag vill veta mer om Kem power och trimmningssatser, har du någon länk? Alla: Alla länkar och info om s38 trim som inte omfattar överladdning är intressant. Jag vill veta mer om vad som görs och vart grejerna kan köpas! /Johan |
|
|
Kan ikke være SÅåå vanskelig å oppnå 380hk i en M5-92 ?? Min er bremset på rullende landevei i sommer til 367hk. Ingen chip. Katter er borte, annet luftfilter og litt "småfiffel"... :) Siden en god kompis tilfeldigvis driver ESS, skal man ikke se helt bort ifra at det blir en liten kompressor etterthvert.. Må bare få lurt han til å lage et sett til min... Mvh Håvard Norheim "Den som har flest prylar når han dör vinner..." |
|
| Med lite gröt i lyset så kanske det kan gå... | |
| Johan här är länk till Kempower Motorsport Länk | |
Gemini__ |
Håvard: Har du 367hk i motorn el. på hjulen? Mvh: Thomas Länk |
|
Tja... Man får vel ikke annet enn effekten på hjulene på rullende landevei. Målingen er gjort av forrige eier i trondheim, så kan ikke si at jeg var til stede selv og kan bekrefte det. Vet bare at det er stor forskjell i effekt i min og en annen 92mod jeg prøvekjørte her om dagen! Har vel egentlig mine tvil på den effekten, men vi får se til sommeren. Da blir det 6vxl og forhåpentlig kompressor (om jeg får lurt Asbjørn på ESS til å trikse til et kit til meg da..) Forresten! Noen som har en diff og mellomaxel til 95mod liggende?? Har kasse, men behøver jo litt mer.. Mvh Håvard Norheim "Den som har flest prylar når han dör vinner..." |
|
| Håvard. Vissa landsvägar räknar om till motoreffekt och jag tror din landsväg har gjort det. Annars har du 417hk i motorn med 12% transmissionsförlust. 367 hk är mycket bra i motorn bara det. Är mätningen corrected? | |
|
Ja, ikke sant! 417 hk i motorn er det ihvertfall ikke! Så vil nok tro at det ikke er langt over orginalt uansett. Det jeg har funnet ut at er gjort, er at de har fjernet kattene, annet filter, og fintunet motorn. Ellers vil jeg tro at den er rimelig orginal. Har aldri tro på "hear say" uansett, men går noe bedre enn orginalen ihvertfall. Allt skal tilbake til mest mulig orginalt. Eneste jeg skal gjøre er 6vxl, ellers skal kattene på igjen, ingen chip eller noe, kun en finjustert s38 motor. Mvh Håvard Norheim "Den som har flest prylar når han dör vinner..." |
|
Gemini__ |
mm, tänkte jag skulle fråga bara. Precis som "Flåklypa" säger blir det lite väl orealistiskt hästkraftantal när transmissionsförlusten är inräknad. Skulle vara kul att jämföra lite bromspapper. Min bil är körd på rullande landsväg hos TS motorsport i samband med montering av "Unichip", 337.3hp på hjulen blev det där vid det tillfället. Vet dock inte det exakt vilken transmissionsförlust man får räkna med så svårt att sia om antalet hästar i maskineriet. Mvh: Thomas Länk |
|
ArunM5 >Det går inte att borra en 3.8l M5a till 4liter! Tro mig... jag har borrat i min så jag vet.< ???????? vet inte vad du gjorde men visst går det att borra up 3.8:an till närmst 4 .Li eller snarare 3.9>>, inte för att JAG skulle vilja göra det men andra har gjord det med bra effekt-resultat, hur detta håller är en annan fråga, förstår mig inte på effekt-hysterien i överhuvudettaget, billigaste sättet att få en 3.8 Li M5 att gå snabbare är att slänga ut VIKT men det skall väl skruvas och fixas och 'showas' som är halva nöjet ??? och det är väl bra för den som kan resp. 'tuning'-marknaden, lycka till för alla, var och en på sitt sätt ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.