|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Läste artikeln här ang. broms-bomben, men min 730IA -88 nämndes inte, finns sådan bomb på denna modell? Min pedal sjunker vid tryck, trodde det var huvudcyl. el. vätskan som var gammal?! | |
|
Bomben, käre broder. Håller inte trycket. Se vad jag skrev tidigare. Bosse J. Bosse J. BMW CS 185 |
|
| Hej, har läst men vad som inte stämmer är att den sjunker när motorn inte är igång! | |
|
jag tippar iaf. på bomben. den sitter synlig på vänster sida i motorrummet. svart bollformad sak. Arguing on the internet is like Special Olympics - Even if You win You´re still RETARDED ! |
|
|
När bilen är av, så sjunker pedalen...när "bomben" är kass...den ska lätt klara 10 tag innan systemet är trycklöst. Ny "bomb" kostar stax under en 1000:- hos tex motornord eller bildelsinporten..kostar 1600-2000 något hos bmw. Bomben har samma funktion som ett expansions kärl....och har ett gummimembran i sig, utrymmet bakom gummit är gasfyllt och har övertryck. Med åren så släpper gummit ut gasen....och "bomben" får bytas. Alt att gummimebranet ger upp. Man kan chansa med en beg "bomb" men troligen är den kass(dom brukar vara "gaslösa") |
|
| Kan vara bomben som Ni säger men det är lite "oljigt" ovanför vid broms-kontakten men jag upptäckte att vid tryck på pedalen så uppstod ett tryck i en stor behållare framför bomben. I toppen av denna behållare satt en skruv som släppte ut bromsvätska, det sprutade rejält därifrån. Förmodligen ska det vara så, för det kom ur hål som är ordinarie! Vad tror NI!? | |
|
Kontakten som sitter ovanpå har en tendens att läcka, bara att byta. MEN, om "bomben" alltså tryckackumulatorn är OK så skall Du med avstängd motor kunna bromsa in bilen med minst 8-10 nedtryckningar. Sen blir pedaln stum. Går inte detta så är bromsackumulatorn felaktig och måste bytas. Du har bara bromsverkan när motorn är igång. Nu måste det väl vara tydligt nog vad Du har att göra? Bosse J. BMW CS 185 |
|
| Tack, ja det är klart och jag tackar för detta! | |
| Behövs hela systemet "luftas" efter byta av bomben? På väg att byta den! Undrar bara.... | |
|
Ett annat symptom på att bomben är trasig är att när du stampar till fort på pedalen (panikbromsar), så blir den alldeles stumm i ca 1 sekund. ///Jesper |
|
|
Jag har bytt bomber utan att lufta men jag var snabb som Lucky Luke. Och, Jesper har rätt. Bosse J. Bosse J. BMW CS 185 |
|
|
Ok, bomben är på väg och i helgen blir det av... flink vid byte. /Johan |
|
| Har nu bytt "bomben" men det är ingen skillnad, den sjunker fortfarande. Bromsarna tar bra, men sjunker vid konstant tryck. Ingen vätska försvinner, ingen tror på huvudcylindern! Vad är det för fel? | |
|
Om du är 100% säker på att ingen vätska försvinner och har bytt till en ny bomb skulle jag tro att det är cylindern , men det brukar inte vara särskilt vanligt på e32 , bomben är sas. standardfelet. ibland är det svårt att se på cylindrarna om de läcker , jag skulle då köpt en cylinder på skroten och inte en ny. 3G ger dig Cancer. |
|
| Ok, wadel jag tror nog att det ska vara cylindern. En auktoriserad BMW-verkstad trodde på den delen som "bomben" sitter monterad i!? | |
|
Köp nytt. Begagnat är begagnat och det är mycke pyssel innan du bytt huvudcylindern. Glöm inte att lufta och att byta all bromsvätska i hela systemet. Glöm ej slavcylindern om bilen är manuell Bosse J. BMW CS 185 |
|
|
Har du luftat bomben ordentligt? Jag bytte precis bomb på min 750 (pga av sjunkande pedal) och det tog några gånger att lufta den. Starta motorn och bygg upp trycket. Stäng av och pumpa på bromsen tills den blir stum, man kan höra att luftbubblor passerar i bromskraftförstärkaren. Detta fick jag göra kanske fem gånger innan jag hörde at inga fler luftbubblor passerade. Bomben på 750 sitter placerad bakom vänster dimljus, så luftningen påverkas nog av att röret är så långt. På 730/735 sitter den närmare bromstrycksregulatorn (ormboet). Dessa sidorna beskriver systemet rätt bra: Länk Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Erikw, precis vad jag egentligen undrade, om jag behöver lufta bomben! Ska genast prova detta! Tack! | |
| Har provat att lufta men det verkar som att när det blir tryck så släpper det igenom vätska i behållaren till servon. (Sprutar genom locket på behållaren!) Den sjunker allt eftersom ändå. | |
|
Då finns det bara ett ytterligare fel kvar: huvudbromscylindern har ett internläckage. Finns troligen repsats att köpa men cylindern kan också ha skadats av korrossion och det är knappast meningsfullt att hona densamma. Bosse J. Bosse J. BMW CS 185 |
|
|
Behållaren som det sprutar vätska i, är det den som kallas "fluid reservoar" på denna sidan: Länk ? Blir din pedal stum efter 5-15 trampningar med avstängd motor? Blir den inte det, så ligger nog felet inte i huvudbromscylindern. Fungerar din servostyrning som den ska, med eller utan ansatt bromspedal? Jag antar att du vet att det inte är bromsvätska i hydraulsystemet, utan ATF eller Pentosin. Felet kan alltså bero på: 1. Huvudbromscylinder 2. Bromskraftförstärkaren "Hydraulic booster" 3. Tryckregulatorn "DS regulator" Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.