|
|
|
|---|---|
|
fick för 1.5 år sedan tillbaka mitt körkort som jag då haft några år. nu tycker försäkringsbolagen att jag bara haft körkort i 1.5 år och får därför betala dyrt för trafikförsäkring. När man får tillbaka ett återkallat körkort , vilket datum skall då gälla ? skall det se ut som att man haft det sedan första dagen eller sedan den dagen man fick tillbaka det ? det gör ju några kronor på försäkringen. Arguing on the internet is like Special Olympics - Even if You win You´re still RETARDED ! | |
|
För brorsan gick det till som så när han blev av med kortet för fortkörning på 90 väg, körde väl något över 30 tror jag då. När han fick tillbaka lappen stog datum då han tog körkortet för första gången. Men om du måste ta om kortet då har du det datum då du tar om kortet som jag har förstått det. Hans försäkringsbolag har inte anmärkt på detta heller. Vilket bolag har du? Min bror har TH Mvh Ola Thomasson BMWCS 5502 |
|
| Länk | |
|
Har samma problem själv. Blev av med körkortet i två månader för fortkörning och då är det tydligen det nya datumet som gäller enligt dom försäkringsbolag jag snackat med. /Andreas |
|
|
Om du blir av med körkortet, och inte behöver köra upp på nytt skall datum för första tillverkning stå. Det här har varit uppe på forumet tidigare, och vägverket har felaktigt satt det nya datumet på körkortet. Du kan få körkortet utbytt med det gammla datumet på, men du får betala 150 för det nya kortet. Har själv råkat ut för detta. BMW CS #5206 |
|
|
Det datum som står på körkortet är det som gäller enligt BMW orginalförsäkringar och Länsförsäkringar.... :-)) // Jonas BMW är det rätta valet...!!! |
|
|
I mitt fall rör det sig om en skillnad på 7 år!! Enligt Folksam skall detta inte utgöra nån skillnad på försäkringspremien iof men rätt ska va rätt... |
|
NOLL7NOLL |
Men... har det inte kommit ett beslut om att korten skall tryckas om till ursprungligt datum.. kanske har fel iof... |
|
Jag blev av kortet aug-97, i 3 månader. När jag fick tillbaka det stod det på baksidan, vid både klass A och B: "Utfärdat 19971122"... Skulle jag alltså kunna få det ändrat till när jag faktiskt tog körkorten, A 1986 och B 1987? Länk |
|
|
ufo! Ja det kan du. Jag blev av med mitt körkort i 2 veckor för 2 år sedan, p.g.a att jag förnyade C-kortet för sent. Jag hade alltså ett ABC-körkort som gällde till 2004, men eftersom jag blev 45 var jag tvungen att förnya C-behörigheten, och eftersom jag inte gjorde det föll hela körkortet. När jag fick det nya kortet stod det 2002 på det. Nu har jag förnyat det igen och fått tillbaka ursprunligt datum. Det dummaste av allt är att jag inte längre får övningsköra med min son, eftersom man måste ha haft körkort i 5 år i följd för att vara godkänd som handledare. BMW CS #5206 |
|
|
Ringer du och beställer nytt idag så får du (nästan säkert) rätt datum ! |
|
|
Det verkar vara någon ny ide försäkringsbolagen har börjat tillämpa. När jag sist ringde runt för att kolla premier fick jag endast frågan om antal "körkortsår" och om man varit skadefri de senaste 12 månaderna. Fick för mig att de istället bedömmer utefter detta och anser att har man torskat kortet = vårdslös i trafiken = högre riskgrupp. Det man reagerar på är ju det som Chister skriver, då det egentligen inte alls har med trafikbrott i sig att göra - men då kan man kanske, som ufo påstod, få det ändrat?? |
|
|
Väverket har gjort fel som satt ett nytt datum, körkort utfärdade fr.o.m. 2003-12-05 skall det ursprungliga datumet stå. Finns att läsa om detta på "trafikjuristen" BMW CS #5206 |
|
| Finns i den länken jag hänvisade i inlägg #3... | |
|
OBS! Vägverket skall göra detta kostnadsfritt på begäran om att man skall få korrekt datum! Tidigare försökte de få individen som ville ha det korrekta datumet på körkortet, att stå för tillverkningskostnaden. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jaha då skall jag kontakta vägverket. Jag behövde inte ta om mitt kort utan fick tillbaka det efter 3 veckor. körde 141 på 110 väg och hade två nitiska snutar i hasorna. för mig är det struntsamma vad som står på körkortet , det intresanta är vad som står i registret försäkringsbolagen kollar i. nu ser det ju ut som att jag haft körkort sedan 2002 bara. Arguing on the internet is like Special Olympics - Even if You win You´re still RETARDED ! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.