|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej. Är det mer än jag som undrar över dessa saker: 1, varför är blinkers extrautrustning på vissa bilar/ varför används dom inte, speciellt i rindeller 2. varför kör folk omkring på parkeringsljus fast det är så mörkt att man egentligen skulle ha helljus? 3. varför kan folk inte stänga av sitt bakre dimljus när bilar närmar sig bakom? 4. varför bländar 8 av 10 xenonljus? 5. varför ska det alltid köras omkring med BÅDE dimljus OCH halvljus fastän det är mitt på dagen och solsken? 6. varför får inte alla lära sig att använda BÅDE innerspegel OCH ytterspeglar på körskolan så dom kan vistas i trafiken sen? 7. varför måste det gå i 50km/h på motorvägen när det har fallit EN snöflinga? Detta är funderingar som far i mitt huvud när jag kör mellan Lund och Malmö varje dag. någon som känner igen sig? "sex bakom ratten...gärna Med vänliga hälsningar Patrik A | |
|
1: Svenskar kan inte köra. 2: Svenskar kan inte köra. 3: Svenskar kan inte köra. 4: Svenskar kan inte köra. 5: Svenskar kan inte köra. 6: Svenskar kan inte köra. 7: Svenskar kan inte köra. |
|
|
Skämt åt sido, men visst håller jag med dig. En del saker/folk blir man riktigt irriterad över i trafiken. Fast det händer att man gör misstag själv så.. :/ /Manray/ |
|
|
k1mzo: det spelar ingen roll huruvida det irriterar eller inte man ska och får inte köra så. Samma sak gäller att man ska inte köra med fyrvägsblinkers på motorvägen om man kör i 110km/h, det är det ingen som gör iheller.... Men, då kan man ju tycka att det är ju himmla konstigt för som du själv säger... Det irriterar ju inte. Manray: Det kan ligga något i det du säger.. Många svenskar kan inte köra.. Polisen i sverige skulle göra som polisen i USA då hade det nog blivit lite ordning här... Tyvärr så är det väl så att polisen har inga som helst befogenheter här i detta landet för det är så mesigt. Minns en inident då jag blev stoppad i Seattle, en polis kom upp mot mig på förarsidan och den andra ställde sig strax bakom passagerardörren med handen beredd på sin revolver. Polisen på min sida bad om körkort och regbevis, allt var i sin ordning. Skälet till varför han stoppade oss var för att nummerplåten bak var smutsig så den var oläsbar. Det var bara att torka av den på plats innan vi fick fortsätta. Det gillade jag :) "sex bakom ratten...gärna Med vänliga hälsningar Patrik A |
|
|
mr-bear: blev så trött på Malmö - Lund att jag flyttade till Trelleborgs kommun. Nu harvar jag 108:an istället i lugn och ro. Kör dock motorvägen mellan TetraPak och Ericsson - den biten räcker för att man skall få partiell hjärnblödning på alla med/mottrafikanter. Känner med andra ord igen dina reflektioner väl... Fenomenet på 108:an (kameraövervakad) är att folk saktar ner till 70 - 80 km när de passerar kameraskåpet för att sedan gasa på till 90 - 100 km igen, totalt oförståeligt enl. min mening. Håller utkik efter Sterlingsilvermetallic 730. |
|
|
Håller med mr-bear till viss del. Testa dock att köra hyrbil i Frankrike, speciellt Paris, testa att köra genom Spanien... jämförelsevis är centralbron i Stockholm i rusningstrafik en barnlek. Hoppas att inte polisen här beter sig som polisen du stötte på i Seattle mr-bear... ___ "Lorem ipsum dolor sit amet ..." |
|
|
Bones: Jag har kört bil på Kreta... det är en upplevelse som jag sent ska glömma.. Snacka om aggresiv körning...usch "sex bakom ratten...gärna Med vänliga hälsningar Patrik A |
|
|
svar på frågorna i första inlägget: 1. mina blinkerslampor är då iaf snart sönderflagnade pga värmen :) 2. fläskar på järnet med halvljus dimljus å allt vad de heter :) 3. Mina dimljus bak fungerar inte ens, sen de andra tror jag har dimbakljusautomatik ;) 4. för att vi är ovana? 5. hmmm, har bara dimljus dagtid, glömmer koppla från halvljus ibland :) 6. har då fått lära mig att använda både och, samt en snart utsliten nacke ;) 7. överförsiktigt folk =D Fikaträff i Umeå 7:e feb. Be there Länk |
|
|
goobledigook: skönt att höra att det är mer än jag som uppfattar Lund-Malmö på detta sättet. Jag lovar att hålla utkik efter en 530iAT - 95(fjordgrau) eller en Rååver 620 Ti-97 :) "sex bakom ratten...gärna Med vänliga hälsningar Patrik A |
|
Dragan525 |
Eftersom jag kör också Malmö/Lund varje dag så e det mig kanske du ser med både dimljus o halvljus på *hehe* det ser finare ut med både tända tycker jag, fronten blir grymmare ( ser argare ut )...så det e nog därför!...Om det e mörkt o jag kör i stan så e det kombinationen dimljus/parkeringljus ( angels eyes ni vet ) det ser så brutalt ut, alla bara vänder sig *hehe* det e nice det!!..impare?? Javisst!! *hehe* Mvh Dragan BMW 4 LIFE AND AFTER LIFE Vill ha en sån där emmfämma! |
|
Bones: En skylt som är så smutsig att den blir svåravläst är otillåten även i Sverige. Det förekommer att polisen låter folk tvätta sina skyltar vid vägkanten, även böter förekommer. Jag tycker för övrigt att det är helt rätt... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Intressanta reflektioner: Jag kör ofta Lund-Malmö men upplever inte att de finns fler "idioter" på vägarna här än någon annanstans. De som stör mig mest är dock folk som inte använder speglarna vid filbyte i staden samt stadsbussarnas störst går först attityd i Lund. Att ni berömmer Usa och dess polisväsende är intressant, om ni nu tycker de är så väldigt bra och föredömligt och respektingivande, varför är trafik brottligheten enormt mycket större där? Jag tycker inte att de är imponerande när en polis nästan måste dra vapen bara för att han stannat en bil som har smutsig nummerskylt. Angående halvljus/dimljus samtidigt så är de olagligt oavsett hur arg fronten än blir. BMWCS Syd #05392 Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. Länk |
|
|
Angående polisen som stoppade för skitig nummerskylt, kan jag berätta att min mor blev stannad (i sverige) av polisen för att hon hade snö som skymde bakljusen. Oj, sade hon, det är bäst att jag borstar bort det. Ingen fara, säger polisen jag fixar det! Sen fick hon åka. Föredömligt beteende av svensk polis! Hörde för övrigt för några år sedan om en polis i USA som stannat en fortkörare, när han kom fram till bilen så rivstartade den, polisen springer ikapp och avlossar samtliga skott i pickan i förarens mage/bröst. Trot eller ej, killen dog... Sådana poliser klarar vi oss nog utan i sverige... /Niklas |
|
Bmw ludde |
1: De äldre bilförarna fick aldrig lära sig rondell körning när de tog kortet. 2: Aldrig sett nån, kanske glömt ? 3: Varför stänga av och på dimljuset hela tiden, kör om om de e så jobbigt. 4: Starkare ljus, som i sin tur reflekteras bättre i den våta asfalten. 5. snyggare 6. Hur fick du ditt körkort ? alla får lära sig det ! 7. Spela roll på motorvägen, använd vänsterfilen då. Kan väl inte klanka ner på en kanske orutinerad förare som e rädd om sin familj. Mvh Ludde Länk |
|
k1mzo: På tal om polisen så vad gör man om man får bevis mot dom ? Jag stod i en trafikljusförsedd korsning här hemma och skulle svänga vänster, rullar ut i korsningen på grönt och stannar för att släppa fram en blå/vit mötande bil som inte blinkar. Gissa om jag blev förvånad/förbannad när eländet i sin tur svänger höger och jag har stannat min bil helt i onödan. Jlar va sugen ja va på att vända om och säga mitt hjärtas mening i ärendet (hade väl blivit ett par månader för olaga hot mm mm) Punkt 3 å 4 håller jag med om är ordentligt jobbiga men i övrigt så är det nog inte lika illa här i huvudstaden, eller så är det jag som lärt mej att inte bry mej :-) // CB. Får man ta BMW:n med sig in i himlen ? Länk |
|
|
Om du kör i en fil för enbart vänster/höger-sväng så behöver du inte använda körriktningsvisare, lite dumt det kan jag hålla med om, men samtidigt så finns det ju inget som säger att du inte får blika... /Niklas |
|
|
å i den här korsningen så e de dessutom gemensam fil för högersvängande å raktframkörande , alltså lag på att blinka ! // CB. Får man ta BMW:n med sig in i himlen ? Länk |
|
|
<bmwludde, hur fick du ditt körkort om du tycker att du kan åka runt med ditt bakre dimljus på hur du vill??? M POWER- När du älskar att KÖRA!!! Länk |
|
| Värst är de som alltid slår på dimbakljuset så fort det bara snöar, regnar eller är mulet ute. Fattar dom inte att det bländar bakomliggande bilar i allt utom tung dimma eller kraftig snörök. | |
|
Och hur fånigt är det inte med dem som bara gör rent skattekvittot på bakre skylten men struntar i resten av skylten. |
|
|
Bmw ludde: punkt 3: du har tydligen inte kört sträckan Lund-Malmö så du ska inte uttala dig om detta. Om du är intresserad så kan jag informera dig om att det finns små möjligheter för omkörning på denna sträckan, möjligheterna kommer lite senare när man kommer ut på motorvägen. Sträckan Gunnesbo-motorvägen är i huvudsak enfilig och att ligga bakom en bil med ett bimljus tänt bak kan väl gå men när bilen framför har två dimljus bak tända så drabbas jag av migrän helt enkelt. Det hela resulterar i förlorad arbetsinkomst för min del för att någon fjant inte fattat att dimljus bak är lika irriterande som heljjus fram och dessutom är dom färgade röda. "sex bakom ratten...gärna Med vänliga hälsningar Patrik A |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.