AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.520

Hur mycket effekt ger portning?

Ch
1.171
Christian L
325 turbo-88
Kanske en dum fråga, men jag är rätt nyfiken... toppen ska sitta på en e30 325, turbokonverterad! Toppen är rätt brutalt portad samt mirafrästa ventilsäten... vad ger detta i effekt? Kan va kul å veta:)

Tacksam för alla svar!
PussyPOPPER
Väldigt svårt att säga då saker som kamvärden, flödesvärden inte är kända. Om man kan säga 25-30hk på en sugmotor så är man inte så långt ifrån verkligheten. På en turbomotor kommer det in andra faktorer som att turbon behöver ladda mindre för att ge samma effekt vilket i sin tur ger mindre värme som kommer av trycket. Kontentan av det hela är att det är väldigt svårt att ge något precist värde hur mycket det ger. Allt ifrån 0-50hk är rimligt.
m20b25 topparna är ju inte så fina org heller har jag läst på forumet.

k1mzo kommer lämna in sin topp till bäckis plus turbokammar från honom och han skulle du få bra effekt med bara 0.9 i ladd
Ch
1.171
Christian L
325 turbo-88
Okej, det är ungefär dom effektsiffrorna som det spekulerats kring enligt han som gör portningen. Vad gäller kammen, så är den en ny orginal... Men hursomhelst bör man få fint med effekt med portad topp och typ 0,9-1bars laddtryck?! Uppemot 350 hk bör ju inte vara orimligt. Hoppas bara att det inte blir för mycket vrid, för då kanske drivlinan säger upp sig:)
Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
Du behöver inte oroa dig för drivlinan pga. vridet..... Finns dom som har kört med 500 Hk med orginal drivlina, så 350 Hk är inga problem.

Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30
jag tror k1mzo skulle få 450hk med portning, kam å gt 37 med 0.9 bar så 350 låter väl rimligt
Ch
1.171
Christian L
325 turbo-88
Jaha ja, det låter trevligt:) Vi får väl se hur bra min håller... har alltid sån jävla otur! Lyckades tex paja både växellåda och bakaxel på en 740 16v som varit gubbkörd. det tog mig typ en vecka!

... Men det var ju en Volvo:)
//
584
///Misano
520d Touring M-sport -18
M5 -89
Vad jag har läst mig till så har M20 B25 topparna bra flöde original. Däremot M20 B20 och B23 ska det finnas en del att göra på.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.