|
|
|
|---|---|
|
Har ett problem med min volymratt på min cd (Harman Kardon). Ibland "skenar" ljudet både upp och ner vilket är otroligt störande på en annars mycket fin ljudanläggning. Vad att göra ? Har heller inga "gafflar" att plocka ut stereon med om det skulle behövas.(Behöver tipps) | |
| Menar du att det kan bli jättehögt när du håller på att ändra volymen. Alltså att volymknappen är väldigt känslig? Eller potentiometern om man så vill säga. | |
|
Lyfter denna gamla tråden på nytt, har samma fenomen på min buisness Cd med Harman/Kardon högtalare. Så fort man petar på ljudratten skenar det iväg som bara den. Någon som vet hur man ixar detta? Ny enhet, lämna in, laga själv? MVH |
|
|
Detta beror lite på hur volymratten verkar in mot själva förstärkaren. Är den av typ med små hack och/eller går runt flera varv utan stopp? Då är det en liten pulsgivare som styr en elektronisk volymkontroll inne i stereon., dessa brukar sällan ge detta problem. Felet kan bestå i att elektroniken får in störningar som den tror är ett stort antal pulser från volymratten, kan i sin tur bero på olika saker, glapp, lödfel osv. Ett klart fall för servicefirma för elektronik och ljudanläggningar. Om det är konventionell volymkontroll så brukar det spraka kraftigt vid glapp i denna. Den slits rent mekaniskt och det kan (iaf tillfälligt) hjälpa med rengöring med elektronikspray, gärna utan olja. Vanlig 5-56 eller WD-40 och liknande får inte ens komma nära en stereospelare. FP |
|
| Jag har en gammal kenwood som höjde och sänkte av sig själv. Plockade isär fronten och lödde om den lilla processorn som satt där. Ganska pilligt. Och mycket flussmedel gick det åt, var sedan tvungen att kolla med förstoringsglas så att det inte var kortis mellan några pinnar. Men den har funkat klockrent i 3 år nu.... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.