|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
Njuren |
Jafan,fullständig skandal!O de är kraftigt sant de med att sveriges,ja även världens motorpress aldrig tar upp det/tagit upp det?Inte ens i gamla BEG-TEST av E39 i automotorsport/Teknikensvärld har man någonsin läst om rostproblemen.Sedan de här me att E39 blivit etta på motormännens lista 5 år i rad förvånar mig.Ok,bilen är underbar,självklart men att inte ens Motormännens riksförbund? ens tagit upp problemet?DOM måste ju veta om det!Ja de här med rosten är jävulskt oroväckande.Borde inte bilen ja köpt varit kollad innan den såldes till mig tex?Ja menar en bil ska väl synas ordentligt innan försäljning.kan inte tänka mig att rosten kom just under de 3 månader ja ägde bilen.vet förvisso inget om reaktioner med metall o vatten men ändå.Skulle inte förvåna mig om vi sitter år 2007 o diskuterar rosten på E60.Hoppas inte iaf... Leve vår Allians och skaprna till det: Autopower Crew BMW - i nöd och lust |
|
Då får väl jag också göra ett tillägg. Lämnade in min Touring i våras för rostskyddsgarati på bakluckan. När jag fick tidsbeeställningen sa de att jag skulle komma in med bilen när de öppnade, vilket var kl 07,00 så jag går upp en timme tidigare än vanligt och åker dit. Får då beskedet att bilen blir klar på fredag!! På torsdag eftermiddag ringer så killen i mottagningen mig och förklarar att de kan inte få bort låset från den gamla luckan. Han skrattar eftersom verkstadskillen har skurit ur hela låspartiet från bakluckan och konstaterade att skruvarna ärgat fast. Han påvisade om kostnaden vilket jag inte alls hade förståelse för. Då sa han "då blir en baklucka utan lås. Då tände jag till på alla cylindrarna och förklarade snällt och ödmjukt att jag definitivt inte kommer att göra några utlägg för en garantireparation. Han bad att få återkomma. Ringer tillbaka efter en stund och sa att BMW Group inte går med på att sätta in ett nytt lås. Jag ber att få numret till den ansvarige på BMW Group i Stockholm och ringer upp och förklarar situationen, personen sa att hon skulle förhöra sig om det hela. Efter en stund ringer så hon också tillbaka och meddelar att "naturligtvis står vi för den kostnaden" och ursäktar sig att det ens varit på tal. När jag sedan kommer och hämtar bilen så ser jag att de inte lackat den lilla list som sitter ovanför låshantaget samt att det var glapp i höger baklampa. Och nu så ett halvt år senare har jag problem med det elektriska i bakluckan. Nä, jag är trött på BMW .... så det räcker. |
|
|
Dragan525: Priset på M-bakspoiler till E39 tror jag ligger på 1700-1800 kr, det är iaf den prisuppgift jag har sett. Det är för övrigt endast ägare till nya bilar som tillfrågas i Motormännens _nybilsenkät_, det är därför rostproblemen aldrig kommer upp där. Det är dock märkligt att man inte läser om det i t.ex. Vi Bilägare, de brukar ju skriva mycket om bilars rostproblem. Minns att jag för 4-5 år sedan läste en insändare i nämnda tidning om en som köpt en begagnad 523 '96 som vid den tidpunkten hade rostproblem, efter det har jag dock inte sett något alls. /Masten "En BMW går aldrig sönder - den kan bara tillfälligt upphöra att fungera" |
|
Njuren |
Aj.man blir lessen asså.Trodde verkligen inte att det var så utbrett de här.Att tom DU ska behöva ringa o klydda med chefer hit o dit.De ska inte vara något snack!TJOFF TJOFF ska de bara säga o du ska ha allt fixat o klart.De enda du ska ha ett telefonsamtal-din bil e klar.Helt klar då!asså va fan ska man säga ärlit asså... BMW - i nöd och lust |
Dragan525 |
thamaztr: ok tackar.. BMW 4 LIFE AND AFTER LIFE Vill ha en sån där emmfämma! |
Dragan525 |
Njuren: Vart nånstans fick du rost på bakluckan? Vart ska jag titta?... Mvh Dragan BMW 4 LIFE AND AFTER LIFE Vill ha en sån där emmfämma! |
|
Stout: Det bästa man kan göra i sådana läge är att svara: okej, behåll biljäveln men ge mig nummret till DIN högsta chefen...när man sedan snackar med denne så förklarar man vad som har hänt men ber om nummret till dennes chef i sin tur...då jävlar blir det fart i folk... |
|
Njuren |
Dragan: Kolla precis där på undersidan av luckan så kallat,där luckan möter lampan.Kolla noga med ficklampa efter bubblor eller brun färg.Bäst o hitta de så fort som möjligt så man slipper ev nyanskillnader BMW - i nöd och lust |
| Njuren: Nyansskillnader beror inte på att tidigare lack blekts utan beror på faktorer då den nya lacken läggs. | |
|
Angående backluckor o rost på E39:an sedan, kan jag bara säga att detta till 99% beror på ett monteringsfel från BMW. Detta för att distanserna som luckan ska gå emot vid stängning, varit för långt dragna. Detta innebär lack mot lack slås emot med rost som följd. Detta problem fanns på min då förra ägaren ägde den, men det åtgärdade BMW helt gratis. Kanske gäller det bara att stå på sig lite... gocreate |
|
| varför skriver alla om rost efter fyra år då! helvete, då kommer det på min bil iår ju... humm, hopppas att tvätta och tvätta och tvätta och torka hjälper då :) börjar bli nervös här ju. men tar bmw rost lika bra som mb, har mb E klass i familjen, på den ena, -00 så ska dom bytta samtliga FEM!!! dörrar på den pga av rost, och på den andra -01 3st! är dåligt att det inte höll längre, men det är kostnadsfritt. Är BMW lika bra på det? | |
|
Ett annat område som drabbas är tankutrymmet! Har haft rost (lacken bubblar) på G i snart ett år så det blir dax att åka till BMW för en fix! Rosten sitter i skarven mellan försänkningsplåten och karossen, mao ett tillverkningsrelaterat fel!? Vad du, gocreate, snackar om verkar till att ha drabbat mina framdörrar, speciellt i bakre nederkant (går emot tröskellådan), någon annan med samma erfarenhet? Mike |
|
Nilssen |
Har ingen rost i bagageluckan men däremot inne vid tanklocket!!! Min är en sedan,E39:a-96:a.Däremot har jag en jääävla massa stenskott på motorhuven - fy f*n asså! Jävligt känslig mot stenskott måste jag säga! Är/har varit billackerare själv och måste säga att BMW verkligen måsta kolla över tjockleken/kvaliteten på lacken!Har sett och hört mycket klagomål på just detta,skandalöst rent ut sagt! För ett par år sedan när jag jobbade som lackerare på MB!!! berättade min dåvarande chef att dom hade mätt upp ett par märken (kommer inte ihåg hur dom gjorde) och kom fram till att Volvon (960) som dom hade inne hade runt 180my!Sämst var en Honda Civic -96:a!Den låg på 80my i snitt...vete f*n hur dom mätte upp det men har för mig att han sa något ont om MB-190-modellen och att Bmw också hade en del bekymmer med rosten!Kommer dock inte ihåg vilken modell han menade,men,det var inga större orosmoment på Bmw och Mercedes enligt honom!Så fel han hade!Tycker att var och varannan E39:e ägare har något rostangrepp bara efter ett par år! Har inte sett en enda rostig E34:a i alla fall.Skall nog klippa en sådan ändå! Å du MiL...har varit nere och kollat "Bettan" nu...kollade upp det du skrev om skumma saker vid framdörrarnas bakre nederkant - TOUCHÉ! Där det går emot tröskellådan...jepp-begynnelse till rost...rätt så rejält faktiskt...Bingo...satan åxå! |
Njuren |
jafan se upp med det! BMW - i nöd och lust |
|
Mmm, granskar insidan på mitt tanklock dagligen! :) Det är precis i den skarven som rosten tar sitt fäste för att sedan sakta sluka hela bil... okej, tog i lite där. Detta enligt div. bilrekonder, som alltså mer eller mindre ganskar dessa dagligen. gocreate |
|
| hmm hade en audi för ett par år sen som rostskyddsgarantin var kvar på. hade två feta bubbelsamlingar på huv och skärm och undrade om det gick på garantin. nej, då måste rosten haq kommit INIFRÅN för att gälla som garanti. bilen är galvad tror jag för det första så när kommer en galvad bil börja rosta inifrån? då är det meningslöst att ha en garanti som i princip ingen kund kan utnyttja. är det samma sak på bmw, nån som vet? | |
|
Generellt så är BMW väldigt generösa i sin tolkning av rostskyddsgarantin (vilket dom är tvungna att vara för att behålla någon form av "goodwill") och så länge det inte är rost pga av yttre påverkan så är det sällan problem att få det utbytt. Dock är dom stenhårda på 6 år även om det finns enstaka fall då dom ändå tagit reperationen efter utgången garanti. ___ //Ulf |
|
|
När det gäller FB lack så har jag inte haft några problem. Hade bil inne där 2003 för lack pga nyckelvandalism och har i år haft en bil inne för byte och lack av baklucka samt omlack av motorhuv. Bra jobb men relativt dyrt för motorhuvslackeringen som jag betalade själv samt att dom också behövde någon dag mer på sig än utlovat. ___ //Ulf |
|
|
Ulf:Vad fick du betala för huvlackningen ? |
|
|
Tror det hamnade på strax under 4 lappar. Hade tänkt att uppsöka en mindre lackerare för att lacka huven där men tiden gick och då bilen ändå skulle in för bakluckebyte så tog jag allt på en gång. Det är ju en del strul och kostnader förknippat med att lämna iväg bilen så det var värt en del att slippa dubblera det. ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.