AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
995

hög kylarvätskenivå

duden
hej jag har lite problem med att kylarvätskenivån går upp på bilen över det vanliga.. den ligger över mitten och till halva innan det andra strecket kommer , ibland på det strecket...

Det fungerar med värmen i bilen , ja har luftat systemet. det lyser från kuhlwasser från check panelen också ibland fast jag har bra med vatten o glykol nivå..

nån som har en idê om vad jag kan göra ?
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Du menar inte att tempmätaren går upp? I så fall kan det vara termostaten som fastnat, kass fläkt, igensatta kylkanaler etc...annars...

Att kylvätskenivån varierar är helt normalt, vatten expanderar ju när det blir varmt, kontrollera bara så nivån är normal när motorn är kall.

Att "Kühlwasser" lyser kan ha och göra med en felaktig givare; vet inte hur det ser ut på din motor men på min 320 -89 hade jag en givare nerstucken i expansionskärlet, vara bara att skruva loss och sedan rengöra (sitter en ferritring runt en vit plast pinne som kan ha fastnat).

/Johan

-Mår dåligt utan M20-
www.e30klubben.com
duden
Jodå , tempmätaren går upp..den e över halva , den lägger sig hela tiden om man säger fem över tolv...

i början så hade jag problem med med att det inte kom någon varmluft in i kupen och mätaren gick i taket.. fast det verkar ha löst sig , men jag tycker att mätaren ligger alldeles för högt , borde väl ligga på mitten strecket ?

är det normalt att den kan ligga över ? kan det vara dålig vatten pump ?
Du menar klockan ett? =)
Min 320i -85 stog alltid rakt upp förutom när man la en 20-30 donuts, då vandrade den upp till typ klockan ett halv två så man var tvungen att pausa. hehe
duden
hehe aa... fast när jag står still på tomgång och gasar , så vandrar den neråt tbax mot mitten...
svintoleffe
Det låter som om vatten pumpen kanske håller på att ge upp.
Eller så är det en termostat som jävlas.

MVH Leffe
duden
okej , tack för svaren , jag ska kolla närmre på det där
xe
621
xelerator
325IM TIC -90
328IC -96
DUDEN.. hur gjorde du för att få värme i kupén igen.. har samma problem och har inte lyckats få värme..

........ HAHA ;p .....
duden
hej , anledningen till att det var ingen värme från början var för att det var en frusit i kylaren , för han innan hade bara vatten i och ingen glykol.. så jag pressade in med glykol och då lät det som det dunkade i kylaren och så släppte det... bankade lite på termostaten också... ingen bra metod kanske men det funkade
duden
fast jag har ju fortfarande problem med att tempnålen går upp lite för högt tycker jag , nånting kanske tog skada när jag bankade ?
xe
621
xelerator
325IM TIC -90
328IC -96
tempen stiger inte eller?? den står bara lite för högt??
om du har lite problem med bränslemätaren också så kan det vara din instrumentpanel som knasar..
det som är konstigt är att om du står på tomgång och gasar så går mätaren ner igen.. då tror jag att tempnålen bara felindikerar när du kör.. alltså är temperaturen mormal (i "mitten") när du kör också men tempnålen visar fel..

........ HAHA ;p .....
duden
Nu står det bara lite över det vanliga på tempmätaren ...

innan när bilen bara blåste in kallluft i kupen , så var mätaren nära rött hela tiden..vad skulle kunna vara för symptom på bränslemätaren om instrumentpanelen var konstig ?

tempnålen reagerar hela tiden när jag gasar .. antingen upp eller ner... vet inte om det ska vara så... det e inte så på volvon iaf
xe
621
xelerator
325IM TIC -90
328IC -96
om mätaren "hoppar" från sin plats fram eller tillbaka eller om den felindikerar tex.. dvs om du tex har 40l bensin o den visar 20l..

OBS: Att bränslemätaren felindikerar kan bero på annat också,bränslemätaren i tanken tex mm.. dvs inte pga instrumentpanelen.. just so u know ;)..

........ HAHA ;p .....
duden
okey , har du fått ditt att funka ?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.