AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.370

entusiastförsäkra m3?

Hej!
Undrar om det går att entusiastförsäkra en m3-94.
I LF´s folder står det att bilen måste ha ett historiskt eller kulturrellt värde...
(alla andra krav uppfyller jag)
thorsell:

Välkommen till denna enimenta site:))

Detta ämna har disskuterats tidigare se länk nedan:

Länk

Visa användare
32
R1
Z4M Roadster 06-
Volvo V70 T5 05-
Hej Thorsell.
Jag har en M3a-95aoch det var inga problem för mig
att entusiastförsäkra min bil hos länsförsäkringar.
Jag bor i Kronobergslän och det gick bra.
1323:-/per helår och 500mil då givetvis.............
Mvh R1
735
R1: Vad ställde f-bolaget för krav?? Hade bilen varit entutiastförsäkrad innan eller?? Har för mig att d inte varit helt lätt att e-försäkra M3 e36.
Inget mer(?) direkt krav,men dom hävdade att "skadestatistiken dessvärre inte är bra" för den modellen...
Dom erbjöd mig att teckna vanlig försäkring.

Då jag är medlem sedan 96 i BMWCS skall kolla om det gör någon skillnad att man är med i någon klubb som samarbetar med LF.Annars får jag försöka med MHRF.

Visa användare
32
R1
Z4M Roadster 06-
Volvo V70 T5 05-
Hej.
Bilar 5 år eller äldre.
Märkta rutor, Brandsläckare av godkänd typ ss- en 3*
Dold strömbrytare. Då värdet överstiger fem prisbasbelopp ska fordonet istället vara utrustat med elektroniskt stöldskydd.
Batterifrånskiljare på alla bilar där montering är möjlig.
Av oss godkänd rattkrycka...Bilen måste vara i fint skick,du får inte använda den som bruksbil måste stå i godkänt garage när du är hemma,du bekostar själv olika skadeförebyggande åtgärder,Den årliga körsträckan får inte överstiga 500 mil..
Är du nöjd med svaren,jag tror inte att jag har glömt något??
Mvh R1...............
735
Där ser man R1, alltid lär man sig ngt, kanske man ska fundera seriöst på bilbyte....

Du är väl också tvungen att ha en bruksbil eller?

Visa användare
32
R1
Z4M Roadster 06-
Volvo V70 T5 05-
Hej igen..
Jag glömde nämna att bilen har inte varit entusiastförsäkrad tidigare,och att jag som äger bilen är lite över 40år..
Mvh R1
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Hej.

Jag har väldigt svårt att tro att man får entusiastförsäkra M3:or idag.

I detta specifika fall tror jag att besiktningasmannen varit väldigt snäll, eller så råkar du vara en "bra" kund eller så har du en väldigt unik bil.

Försäkringsbolagen kräver i normala fall även att bilen är väldigt bra dokumenterad och i väldigt bra skick samt låga mil.

/Edvard
BMW CS # 4503
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
.....bör nog tilläggas att många har försökt få sina M3 och M5:or godkända för entusiastförsäkring, men endast ett fåtal har lyckats få försäkringsbolaget att acceptera detta (trots att alla "formella krav" är uppfyllda), med hänvisning till att bilmodellerna är för olycksdrabbade rent statistiskt.

De som trots allt har lyckats verkar nästan uteslutande vara "lite äldre" personer som har flera tidigare försäkringar i samma bolag. Troligen har de dessutom en "gynnsam" skadehistorik i tidigare försäkringar.

Med andra ord: Räkna inte med att få en M3 godkänd för entusiastförsäkring, även om vissa enstaka personer bevisligen har lyckats med det...!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
*Johan B*

Jag är en av få "unga" som har lyckats med entusiast försäkra en m3:a.
Bilen var en cab från 1998 och hadde 0107 gått 2500 mil och var s-såld.
Hadde bilen varit importerad så hadde jag inte kunnat teckna en entusiast försäkring hos dom

//Martin
Visa användare
32
R1
Z4M Roadster 06-
Volvo V70 T5 05-
Till 735.
Det stämmer jag har en gammal bil som jag har som bruksbil.
+ att jag har firmabil i jobbet,jag kan tillägga att bilen som jag har är i väldigt fint skick och har gått 10700mil och helt
original.
OCH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! den är inte svensksåld
den importerades -97,och väldigt få ägare....................
Kanske blir till salu till sommaren,vem vet?????????????????????
Mvh R1..............
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Jag entusiastförsäkrade min M3 e30 i höstas.

Ska egentligen inte gå längre enligt dem, men ett datafel gjorde att dom inte såg detta då jag ställde förfrågan.
När detta sedan upptäcktes var de justa nog att stå för vad de sagt.
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
BjörnB: Det är väldigt stor skillnad på att entusiastförsäkra en M3 E30 o M3 E36.

Hur R1 lyckats försäkra sin är en gåta som jag inte tror på förräns jag sett det med egna ögon. =)

/Edvard
BMW CS # 4503
Jag vet en som blev nekad entusiastförsäkring som var dryga 50 år, varit medlem i BMWCS i 12 år hade en M3 3.2 som hade gått under 6000 mil (kommer inte ihåg exakta miltal) som verkligen var i kanonskick i somras, så hur har du R1 lyckats med detta mästerstycke? Som jag uppfattade saken så har du gjort detta nyligen? 2003 eller?
Vilket försäkringsbolag har du? genom BMWCS vet jag bara folk som nekats entusiastförsäkring under -03 däribland jag.
Till saken hör ju att att e36 M3'or absolut inte är FB's favvobil :(
E30 M3 är en helt annan sak.

/Wille
Visa användare
32
R1
Z4M Roadster 06-
Volvo V70 T5 05-
Hej Wille W.........................
Jaså du tror inte på mig??????????????????
Jag har den försäkrad hos länsförsäkringar,och det är ca
en månad sedan som jag fick den godkänd och det var inga problem,sedan kan jag tillägga att jag varken är med i Bmw klubb
eller någon annan bilklubb heller..
Som sagt var 1223:-/helår och helförsäkrat, det är inte helt fel
Mvh R1................
R1;
Skrev jag någonstans att jag inte tror dig?????
Jag ställde några frågor om hur du gjort eftersom jag själv var intresserad av denna försäkringstyp.
Då kanske det är Länsförsäkringar Sthlm som bara total nobbar e36 M3'or? Länsförsäkringar är BMWCS partner när det gäller entusiastförsäkringar, och det var genom dem som bl.a. jag försökte entusiastförsäkra min tidigare M3 3.0'a, se: Länk
Om du fått igenom en e36 M3 som entusiastfordon så är det bara gratulera.

Mvh

/Wille
Visa användare
32
R1
Z4M Roadster 06-
Volvo V70 T5 05-
Hej igen Wille, du får inte missförstå mig nu..
Jag menar bara, du skrev ju , hur har du lyckats med det,
då fattade jag som så att du inte trodde på mig.
Jag har ett tips.........
Ring till länsförsäkringar i kronobergslän och kolla med dom
för dom är alltid bra att ha att göra med..
Mvh R1.. Lycka till..
E
1.156
E
320 ci cab -04
Entusiastförsäkringar.

Jag har en 318 is som är entusiatförsäkrad. Min uppfattning är att besiktiningsmannen som godkände min bil var mer intresserad av mig och min "entusiasm" än bilen...

R1;
Tack för förslaget men det är inte aktuellt längre då jag sålde M3'an i somras.

Mvh,

/Wille
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.