AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
863

Känns lite trög i V-Låda?

Min 318I en -87 Har börjat kännas trög i lådan, speciellt vid kall väderlek! Det känns nästan som att dom tvingas i.

Vad kan detta bero på?

Är det vanligt?

Jag har inte bytt olja i växellådan,eller gjort nått för att det ska bli bättre, men det kanske börjar bli dags?

Kopplingen är helt ok!

Mvh.

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Kall väderlek ger trögflytande olja = något trög växellåda.
Oki? Är det så på era bilar också?

Även när den är varm känns det så, fast lite bättre..
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

När den gått ett tag så blir det lite skillnad, så har det varit på alla Bmw jag ägt. På japanarna var dom så slappa från början att man trodde spaken lossnat från lådan, typ....
:)
Aldric
Leta fram en iX och prova i den, den rullar dessutom knappt innan man fått värmt upp alla oljor .. *S* :D

Jag har samma symptom på båda mina bilar som du beskriver så du behöver nog inte oroa dig.

"Det finns inget dåligt väglag, bara dåliga bilar"
Visa användare
641
Håkan02
BMW 523i Touring 1999
BMW 320i Touring M 2005
BMW 2002 1975
BMW 2002 tii 1973
BMW 2002 1973
BMWCS #652
Går att slå i motorolja eller helsyntetisk växellådsolja om lådan känns trög på vintern. Klassiskt Motor Nord tips.

Håkan
Bj
351
Bjarre
BMW 535dT M-sport E61
BMW 540iAT -99
Hej!

Jag hade precis samma problem i min 325:a, den lokala bmwverkstaden (Skövde) rekomenderade automatlådeolja. När jag bytte till ovanstådende blev lådan som ny. Jag har sedan dess kört ca 6000 mil utan problem. Detta rekomenderas starkt till alla som har trögväxlade växellådor. Det gör susen, det blir som att växla i smör.
Aldric
Jag vill inte ha en låda som känns som smör, då hade jag kunnat skaffa en Mitsubishi Galant -92 .. ;)

"Det finns inget dåligt väglag, bara dåliga bilar"
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Nu i det kyliga klimatet var det väldigt trögt att växla mellan 1:an och 2:an innan oljan blev varm i min IX. Så när jag hade bilen inne för byte av avgassystem så passade jag på att få oljan i lådan bytt till ny ATF-olja. Trögheten är helt borta nu och växlarna glider i smidigt redan från början!
Så mitt tips är: byt olja i låddan.

Visa användare
800
Wizzard
525Tds Touring -93
i värsta fall kan de vara växelföraren som är lite sné.
Min är också lite trög. ska göra service snart, byter då oxå oljan i växellådan!

---
King of the road
Nu när det ändå är på tapeten kan jag passa på och fråga: vilken olja ska jag hälla i växellådan på min 320i -88? Namn och klassificeringar? Var kan man köpa den billigt?

Tack på förhand :)

Mvh,
Kalle
_____

Länk
Visa användare
328
bmw-robban
525i Touring -92
528i -82
Min pappas 518i är oxå så! Vissa växlar måste man tvinga i, t.e.x 1an.

____
Bmw M-Power
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.