|
|
|
|---|---|
|
utan att ha några mätvärden eller annan dokumentation så tycker jag att när man lyssnar på motorljudet och motor karaktären att 535 är mera aggresiv och varvvillig. Någon som har erfarenhet eller förklaring? | |
|
Är samma art,nr på motorerna så det ska inte vara någon skillnad. Vad har du jämfört mellan för bilar? MVH David Öfverdahl-Forslöf BmwCS #4984 |
|
| 735an har mer lyxig komfort och dessutom väger den mera än 535an och 735an har 211 hk jämfört med 535an som har 204 hk men vem vill sitta i en 5 serie med vilje när man kan sitta i ett lyxåk som 735? :D | |
| Avgasystemet är mer dämpat på sjuserien, därmed stryps maskinen lite. Effekten är samma.....211hkr på kat motorerna | |
|
Jag betvivlar inte att 7 serien kanske är starkare, det är bara det att på den e28 535 som jag lyssnade på när vi meckade lite med den, så var den rappare på gaspådrag, stillastående alltså. Vi jämförde inga 0-100 eller vidare, den kändes bara mycket mera gasglad. Har haft en e23 också, men den var också lika gasslö, alltid en viss fördröjning innan den varvade upp stilla men säkert. Det kan ju vara en subjektiv sak också, grannens bil är alltid snabbare ;) |
|
|
Vi får inte blanda ihop kat ellet okat, svenskversioner och tyskversioner...b34 och b35. men om man tar en e23 735i och jämför den med en e28 535i så har dom samma effekt på pappret. Men när man hör dom varvas upp...så upplever jag precis som du att e28 är betydligt rappare på gasen. jag tror att det är avgaset som orsakar det....e23an går bättre när man plockar främmre burken..men låter som en raggarbil *s* |
|
| jag har för mig att det är lägre effekt i 735 mindre förtändning =tyngre bil därför känns 535 rappare på gasen | |
Paap Reeder |
Hej! Lägg in 200kg sand i 535:an så blir den "lika" som 735:an. MVH /// Paap R |
|
Ja, jag vet att det kan vara lite tyngd skillnad och så. Det var inte det jag undrade över utan ifall motorn var annorlunda eftersom jag upplever ljudet som mera rappt och aggresivt när man står och gasar. Tänkte ifall det var något vassare grejer i 5 serien eftersom 535 trots allt är en av de högre i den klassen medans 735 är bland de "små" motorerna. |
|
|
mn, det skulle isf vara justeringen av styrboxen. För det är samma art nr på motorstyrningen och på styrchippet i boxen. (justeringen kan man själv ändra). Bmw har ibland annvänt sig av olika kammar till olika modell m30 maskinen har hamnat i, men jag har för mig att det är samma kam i e28an som e23 3,5 (senare bilarna) Jag tror att det är avgaset som är den stora boven...det har nästan för mycket motstånd (hålla nere ljudnivån) så den är lite mindre "varv villig" pga det. Vi är fortfarande inne på m30 b34. |
|
|
Om jag skall jämföra mina iofs ej exakt likadana motorer(735 kat med 535 okatt)...Så håller jag med om att avgassystemet är betydligt mer "gediget" eller vad jag ska säga på 735:an,detta kan nog hämma upplevelsen i garaget :) M.a.o. tror nog på Pelles beskrivning.. Kan väl också passa på att säga att efter att jag införskaffat nya främre rör till 535:an och "filat upp" lite "överbliven svets" så upplevdes garagekörningsljudet iaf som betydligt rappare än före "ingreppet" :) Mvh Janne. |
|
Paap Reeder |
Hej Janne! Precis vad jag också gjorde. Svetsvalken i byxrörens flänsar var klart i vägen för svängen ut från grenrören. Mina rör fick jag ta bort minst en halv kubikcentimeter "fet" svetsfog. Sedan fick jag TIG:a på yttersidan ty det var ganska risig fog. Jag tror att mitt ingrepp gjorde ca + 1,85 hk. MVH /// Paap R |
|
Hej igen! Ja du Paap...Fattar inte att man kan göra svetsen så dålig att man är "tvungen" att slipa en halv dag för att det ska kännas rätt innan montage..Köpte visserligen ej originalrör.. Gav säkert 2hk vid maxvarv ;) Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.