AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.708

Byta tändstift på E46 318i - tips TACK!

BMWlove
Tjena grabbar,
Tänkte själv byta tändstift på min E46 318i för skojs skull, men behöver lite experthjälp innan jag förstör något:-)
- Sitter kablarna så himla fast eller måste man tänka på nå't innan man lossar dem?
Vad är det för storlek på hylsan för att lossa tändstift?
Ska man ha BMW original eller finns det bättre?
ALLA ANDRA TIPS ÄR VÄLKOMNA
Tack i förhand
/A
Fr
1.140
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Det är väl fyrelektrodsstift med mittelektrod i platina som nog kostar ca 200 kr/st! BMW original är väl NGK(?) Stiften skall väl åtminstone hålla 10000 mil så jag har hittills aldrig bytt. Tror att byte sker i sb med insp 2
Ska byta tändstift och tänkte att det skulle vara en lätt match då man är något händig och fixar det mesta själv...

Nu fattar jag dock inte hur jag ska få ut tändstiften... Har läst lite

Länk
Länk

så man har ju lite kött på benen när man började.. dock så gick jag rakt in i väggen, bilen är en 2002 med en 4 cylindrig motor och mina fästen för kablarna är betydlig smidigare än de i guiderna.. man lyfter ett plastlock så pressas kablarna ut, så lång är allt smidigt men sen får jag inte veck dessa plast höljen så jag kommer aldrig åt tändstiften! De i guiderna är skruvade men det är inte mina utan de sitter på något annat sätt... Vågar inte dra hårdare än vad jag gör för plasten känns relativt nätt

Någon som vet vad jag pratar om och vet hur jag får bort den (anordningen av plas och det gummiskydd som sitter över tändstiften)
bild på vad jag menar

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.