AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
942

Frågor ang M3 E30

Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
Det är så att min sambo och ja har fått nyss om en mycket bilig M3 e30 87a med 17000 mil mätare. Så jag tänkte eftersom det är många som kör M3 e30 här så då kanske ni kan svara på mina frågor.

vanligaste felen mm. tips och råd mottages gärna

Hur är det det med kammaxlarna blir dom sliten vid ett viss mil tal som på e30 sexor?

Motor och växellåda är det vanligt att dom går sönder?
Läste att dom kan vara lite känsliga, mer känslig en 325a lådaorna ?

viktigast enligt mig nu är att motor och växellåda är någolunda fräsch. Karossen är inga problem och fixa om den inte är kanon skick.

Mvh Teres

__
bmw323.cbj.net
Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
det måste ju finnas nån snäll E30 m3 förare som vill vara snäll och hjälpa till =)

__
bmw323.cbj.net
Et tips: sök på forumet, finns hur mycket som helst

Lycka till och välkommen i gänget om det blir affär

Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
Har sökt men jag har inte hittat just dom där frågorna =) eller så är jag dålig på och söka. skulle vara snäll med svar, om man ska ringa och höra av det är för nått i dag =)

För det är väl kammaxalarna som jag vill veta om man åker på och byta dom vi nått speciellt mil tal =)

__
bmw323.cbj.net
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Kamaxlarna ska man väl inte behöva byta som slitdel? Inte ens på M20, det är oljebyte och ventiljustering som inte görs rätt, därför blir de nedslitna snabbt på dem.

//HD91

- M5 E34 Limousine register -
det du ska kolla är att det inte låter illa i maskinen o så..
växellådan är väl inga större problem tål bra mycket stryck...
Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
Det är bra och höra lite från olika håll och kanter =) Bra då behöver jag inte oroa mig allt för mycket på växellådan utan konsentrera mig mer på motorn. Det är ju den som blir dyr om den går sönder =/

Slit delar i övrigt var är det mest som går sönder ?

Mvh

__
bmw323.cbj.net
Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
kamkedjespännaren brukar ge upp rätt lätt, du hör om den är på väg att gå ifall det skramlar de första 30 sekunderna efter start-
kolla även att tänddelarna är i bra skick...
tändstift ca 600 kr
fördelar lock ca 1100 kr
rotor ca 300 kr
så det är ju bra om dom grejerna e fräsha...
Grusse
Låt mig gissa vilken bil det är: diamantsvart, 17 000mil Pris 45 000:- stämmer det?
Sa
519
Salesman
330e Touring -21
325 E90 -05
2002-71

Porsche 993 -94
Kan en M3 e30 vara så dålig så att den inte är värd 45' ?
Fr
411
Fredrik Larsson
Z3M Coupe-99
M3-88
523iM-00
hmmm..
Viktigast är nog som sagt att motor och växellåda är i bra skick.
En S14 motor låter (skrammlar) ganska mycket men det är helt normalt. Men lyssna efter andra "onormala" oväsen.
Växellådan är mycket slitstark men tål ju inte att misshandlas, testa att växlarna trillar i utan allt för mycket bekymmer. (dyr att renovera)
Kammaxlarna tror jag inte ska vara någon fara om bilen är servad som den ska.
Provkör och känn efter att bilen känns "tight" och distinkt.

I övrigt ska man kolla vanliga E30 grejer som rost, bakvagnsbussningar osv...

/Fredrik Larsson
BMWCS syd #4131
Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
Grusse: Näe den bilen vi var ute efter var då inte så bilig =)

Det var en som köpte hundvalp av oss för några år sen. Han hade sin m3a till salu. Men den hade redan blivit såld samma dag som vi ringde till han.

Det är bara och ta tjuren vi hornen och leta vidare.

__
bmw323.cbj.net
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Kolla så att kamkedjan är bytt, annars byt den direkt, den håller sällan mer än 15000.

/// Bavarian Motor Works \\\
Det är bara en sägen att de ska behöva bytas efter ca. 15000 mil i S14 motorn, än mindre lär de alltså brista! Dubbla kamkedjor i M3.an till skillnad från den motorn som satt i M1, M5E28 och M635Csi (M88). Den hade enkel kamkjedja och där bör man vara lite mer vaksam och det är från denna motor som denna sägen har överförts från till S14 motorn i M3 E30.
Man ska dock alltid vara vaksam på onormala ljud och rassel, oftast är det dock bara kedjesträckaren som bråkar lite vid uppstart och kan medföra att kedjan rasslar lite och därför inget att direkt behöva oroa sig för. Man kan "uppdatera" stäckaren och då är start upp rasslet ett minne blott. Glidskenorna kan också generera en del extra ljud åt kedjan då de åldras och inte dämpar kedjans rörelser lika bra som en gång i tiden.

-Upplev körglädjen i M3 E30!
852
Sörpan
325xi -02
Jag bytte sträckaren på min i somras (till E36), mekanikern sa att det inte fanns någon anledning att byta kedjan, möjligen glidskenorna någon gång i framtiden. Min bil har gått ganska precis 16 000 mil.

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Esa
Mobitech renoverar lådor billigt. Har för mig att han skulle ta 4000kr inkl. delar.

Och som sagt det där med att man måste byta kedjan vid visst miltal är inget att bry sig om.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.