AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.540

Risk att det blir fel glykol ?

tj
432
tjoa
320d Touring -14
Behöver hälla i en skvätt i min 528-97 och undrar om BMW använder longlife eller om det troligtvis är std glykol som man kan köpa på vilken mack som helst.
Den som finns i luktar som vanlig glykol men det kanske longlife gör också.Har inte sett vilken färg det är på glykolen, är det blå är det väl vanlig glykol.
Det är väl inte bra att blanda dessa sorter har jag fått för mig..

/Johan
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
För sas det att man skulle hålla sig till samma färg..finns blått rött och även sett gult..det är bara att göra som du själv säger köp lite på första bästa mack eller tillbehörsaffär ..man brukar inte tala om Longlife kylarvattnet bör bytas med jämna mellanrum tex. var tredje år
Paap Reeder
Hej!
Kylux lärde mig att al-kylare absolut skulle ha fosfatfri glykol i sig.
BMW original-glykol är garanterat fosfatfri.
Har du sådan i är det kanske inte så bra att späda på med felaktig.

MVH /// Paap R
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Såg att Biltema fått en Longlife Glykol nu 35 kr flaskan fri från de flesta nitrater

Glykol, longlife G30
Glykol longlife G30 är ett nitrit-, amin-, fosfat-, silikat- och boratfritt kylmedel, baserat på etylenglykol som måste spädas med vatten före användning. Glykol Longlife G30 är blandbar och kompatibel med andra silikatbaserade glykoler (motsvarande VW Standard TL774B eller C, Glykol G 48, Glykol Protect plus eller VW Coolant G 11). Glykol Longlife G30 får EJ blandas med andra konventionella glykoler.
Alter Schwede
Tänkte bara fråga en sak,,Johan B kanske vet?

Bytte kylarvätska (hela systemet) förra året hos bildelsimportens verkstad. Det jag inte minns är om det var propylen eller etylenglykol man hade i. Känns lite töntigt att ringa dem efter ett år och fråga.
Hursomhelst,,har fått fylla på glykol emellanåt från Shell, Statoil och OK tills jag hittade vart det läckte ifrån. Det var kylarslangen som var lös och det sipprade ut underifrån.
Eftersom det fortfarande fattades lite kylarvätska så var jag förbi på Biltema i helgen. Köpte en flaska (ej longlife,tror den är röd),, den jag köpte är blå till färgen.

Ursäkta mitt långdragna snack,,frågan: vad kan hända om man har en mix av propylen och etylenglykol i systemet?

Mvh
Använd Valvoline Maxlife- glykol. Den är blandbar med alla sorters glykol.

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.